تبیان، دستیار زندگی

مبتکر کارت های دعوت تان باشید

ایده های خلاقانه ساخت کارت عروسی

گاهی از هنرمندی برخی دوستان به سبب تهیه کارت های دعوت مراسم هایشان به وجد می آیید. ابتکار و خلاق بودن نیاز به حوصله و ذوق و سلیقه دارد که همه افراد می توانند با استفاده از آن یک کارت دعوت متفاوت برای دعوت از مهمانانشان فراهم کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا جمشیدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کارت دعوت

در سال های حدود 1447 برای دعوت از افراد جهت حضور در مراسم عروسی، یک فرد در خیابان‌ها راه می‌‎رفت و مراسم عروسی را اعلام می‌کرد. اما در قرون وسطی، اشراف از کمک راهب‌ ها استفاده می‌کردند و خوشنویسی هایی به منظور دعوت به مهمانان می‌‌فرستادند، اما از آن‌جایی که سواد در آن زمان‌ها در حد ابتدایی خود بود، از این دعوت‌نامه‌ها استقبال چندانی نمی‌شد.

در اواسط قرن پانزدهم سوادآموزی بهبود یافت و طبقه‌ اشراف اغلب از آن بهره‌مند می‌‌شدند؛ به این ترتیب استفاده از کارت دعوت به شکل امروزی توسعه پیدا کرد. اما این کارت دعوت ها دقیقا به شکل امروزی نبودند، بلکه آن‌ها یک تکه کاغذ پیدا می‌کردند و با استفاده از جوهر جملاتی بر روی آن چاپ می‌کردند اما پس از جنگ جهانی دوم تولید انبوه کارت دعوت صورت گرفت.

کارت عروسی در ایران و سوریه بسیار پر کاربرد است. علی‌رغم اینکه گاهی برخی از طرح‌های کارت از سوریه به ایران وارد می‌شود، ولی کارت‌های دعوت ایرانی، به برخی کشورهای منطقه همچون پاکستان، افغانستان، عراق و کشورهای آسیای میانه نیز صادر شده و این کشورها از لحاظ طرح کارت‌های دعوت، تابع سلیقه ایرانیان هستند. تیراژ و تعداد سفارش کارت دعوت بسته به فرهنگ اهالی تفاوت دارد. در برخی از نواحی ترکمن‌صحرا تیراژ کارت دعوت عروسی گاه به هزاران عدد می‌رسد.

انواع طرح و رنگ ها کارت دعوت به وفور در بازار یافت می شود. مدل های فانتزی و سنتی-رسمی، استفاده از گل و پاپیون و حتی ماکت کوچک شده عروس و داماد و... سازه هایی هستند که برای تزیین و زیباتر کردن این کارت ها  مورد استفاده قرار می گیرند.
در کارت های عروسی از از کاغذ و مقوای متنوع، پارچه ابریشمی و مخمل و حتی حصیر و چوب نیز ممکن استفاده شود.  معمولاً
بسته به نوع خط طلاکوب یا نقره کوب و یا ساده، طرح و حتی نوع متن انتخابی قیمت کارت های عروسی از 1000 تا 10000 تومان متغیر است.

آنچه از کارت عروسی در ابتدا به ذهن می رسد یک کاغذ مقوایی که روی آن اسم عروس و داماد همراه با تاریخ، روز،ساعت و همچنین محل برگزاری جشن درج شده است.  نثری عاشقانه و یا شعر همراه با یک جمله دعوت از مهمان ها نیز از جمله مواردی است که بر روی کارت عروسی چاپ می شود.

اگر گذرتان به بهارستان تهران که بازار فروش کارت عروسی است افتاده باشد، می بینید که دفتری از شعر و نثرهای آماده مقابلتان می گذارند تا شما با انتخاب آن و دادن تاریخ مراسم کارت های خود را بدون معطلی دریافت کنید. البته لازم به ذکر است با انتخاب شعر و نثرهای کلیشه ای و از پیش تعیین شده در کاهش قیمت کارت اثرگذار است. عموما افرادی که می خواهند یک شعر یا متن جدید و متفاوت را روی کارت دعوت خود چاپ کنند باید هزینه ای بیشتر بپردازند.
کارت عروسی می تواند بیانگر احساسات، تفکرات و عقاید عروس و داماد باشد .ممکن است خود شما نیز جز آن دسته از عروس و دامادهایی باشید که بخواهید یک کارت دعوت خلاقانه و در عین حال کاربردی به مهمانان خود بدهید تا حتی بعد از شرکت در مراسم از آن استفاده کنند.

بطری های کوچک

 این بطری ها در سایز و اندازه های مختلف در بازار بویژه بازار گل موجود است. درون آن یک کاغذ کوچک ساده از نشانی سالن جشن و تاریخ و روز مراسم تان دست نویس و یا چاپی همراه با مروارید یا غنچه های گل محمدی و نقل می توانید بیندازید. این بطری های کوچک بعد از مراسم شما در مکان های مختلف خانه به عنوان یک دکور قابل استفاده خواهند بود و اقوام تان همیشه با دیدن آن در دکور خانه شان از مراسم شما یاد می کنند. همچنین می توانید از قفس های سفید رنگ موجود در بازار نیز برای دعوت از مهمانان خود استفاده کنید. 


کارت عروسی

 
 

کارت دعوت

کتاب های خواندنی

کتاب های رمان، زندگی نامه، خاطرات و... با تعداد صفحات کم یک گزینه ادبی مناسب می تواند باشد. شما می توانید بنا به سلیقه خود و همسرتان یکی از این کتاب ها با تیراژی متناسب با تعداد مهمانانتان خریداری و آدرس محل پذیرایی و تاریخ عروسی را روی صفحه اول خوشنویسی و یا چاپ کنید. حتی برای آنکه فرد بتواند از کتاب در جاهای مختلف استفاده کند می توانید با چند تکه مقوا و ربان،  آدرس عروسی تان را به کتاب بچسبانید تا بعد از اتمام عروسی این کتاب در کتابخانه اقوام  و دوستانتان همیشه یاد شما را زنده نگه دارد.

کارت عروسی


گلدان های گل طبیعی کوچک

یکی دیگر از خلاقیت هایی که می توانید در این باره داشته باشید، استفاده از گلدان های طبیعی کوچک بویژه گل های کاکتوس با ماندگاری بالا است. با خریدن این گلدان ها به تعداد مهمانانتان و چسباندن یک کاغذ از آدرس و محل برگزاری جشن عروسی تان، می توانید یک کارت عروسی متفاوت را برای دعوت از خویشاوندان و دوستانتان داشته باشید. این گلها می توانند برای مدت طولانی خاطره جذابی از مراسم شما را در ذهن ها نگه دارد.

کارت عروسی

 

سی دی های خاطره انگیز

زوجین تا زمان برگزاری مراسم عروسی شان موسیقی های مختلفی را با هم گوش می دهند که هر کدام یک خاطره شیرین را به یادشان می آورد. با کمی ذوق می توانید این خاطره شیرین را به اقوام و دوستانتان هدیه دهید. بنا به سلیقه و علایق تان در زمینه موسیقی می توانید با یک سی دی که روی آن زمان عروسی تان چاپ شده است از مهمانتان دعوت کنید. همچنین افراد با توجه به باورها و اعتقادات دینی که دارند می توانند از سی دی های سخنرانی ها و مطالبی که مورد پسند و کاربردی است استفاده کنند.

کارت عروسی

تخته شاسی و پیکسل های متنوع

شاید خیال کنید که هزینه یک تخته شاسی و یا یک پیکسل که امروزه در موضوعات و طرح های مختلفی چاپ می شوند هزینه زیادی را نسبت به کارت دعوت های سنتی روی دوش شما بگذارد. اما وقتی شما در تعداد  بالا آنها را تهیه کنید اغلب برابر و یا کمتر از میزان یک کارت چاپی می شود. می توانید یک بیت شعر خاطره انگیز و مشترک را ، خود در طرحی ساده روی تخته شاسی های کوچک چاپ کنید و به عنوان کارت دعوت به مهمانان  بدهید.
همچنین طرح های مختلفی از پیکسل ها در بازار موجود است که می توانید با تهیه آنها و استفاده از ربان آدرس محل برگزاری جشن عروسی تان را از آن آویزان  و به عنوان هدیه به اقوام تان بدهید تا بعد از مراسم بتوانند از آنها استفاده کنند.

کارت عروسی


کارت عروسی

 
کارت عروسی

کمی حوصله و سلیقه موجب می شود تا شما با هزینه ای به همان میزان که برای کارت های عروسی چاپی می پردازید، یک دعوتنامه کاربردی برای اقوام و خویشانتان تهیه کنید تا بلافاصله بعد از اتمام مراسم عروسی، تیکه های پاره شده آن را در سطل زباله تالار مشاهده نکنید.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.