تبیان، دستیار زندگی

واکاوی نقش صنعت روابط عمومی در دنیای ارتباطات

ذوالفقارپور، رئیس روابط عمومی اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان هرمزگان - در عصر حاضر روابط عمومی ابزار دست مدیریت نیست، بلکه فلسفه مدیریت است، که اگر ناکارآمد شود، مدیریت نیز فرسوده و ناکارآمد می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
صنعت روابط عمومی
اینجانب به عنوان عضو کوچکی از عرصه صنعت روابط عمومی یاداشتی را با سخنی از «دکترحمید نطقی» در رابطه با روابط عمومی آغاز می کنم که می گوید: « روابط عمومی  در متن است نه در حاشیه، ضرورت است نه در لوکس، در خود مدیریت است نه در بیرون آن». پس حق داریم بگوئیم هر مدیریتی سزاوار روابط عمومی ای است که دارد و قدرت روابط عمومی در صلاحیت و صمیمیت آن است، با کوشش خردمندانه چنین روابط عمومی ای می توان در مردم اعتقادی بوجود آورد که همواره به اقدامات مؤسسه و مدیران آن خوشبین بوده و اعتماد کنند.
چند سالی است که فعالان عرصه علوم ارتباطات و روابط عمومی در کشورمان روز هفدهم ماه مه مصادف با 27 اردیبهشت ماه را با عنوان روز ارتباطات و روابط عمومی گرامی می‌دارند. روزی که با وجود جدید بودن آن در کشورمان، تاریخچه‌ای دیرینه دارد و به هفدهم مه سال 1969 برمی گردد یعنی 49 سال قبل. بدین معناست که از گذشته تاکنون ارتباط با همنوع، همواره یکی از مسائل بسیار مهم برای انسان محسوب می‌شده و از ضرورت‌های ابتدایی و اولیه با کمک ابزار و تکنولوژی های نوین ارتباطی، به ارتباطات نوری و ماهواره‌ای تکامل یافته ‌است.
امروزه ارتباطات نقش مهم، سازنده و مؤثری در گسترش روابط و رشد و تحول همه جانبه در جوامع دارد.
روز ارتباطات و روابط عمومی فرصت مبارکی است تا همه فعالان عرصه ارتباطات برای توسعه ارتباطات اجتماعی و غنای معنوی و ارزشی این حرفه ارزشمند، با رعایت اخلاق در عملکرد خود تلاش کرده و جایگاه این حرفه را در جامعه اسلامی ارتقا بخشند.
در این میان، روابط‌عمومی به عنوان سامانه‌ای منسجم و هدفمند، با تلاش آگاهانه و موثر در جهت اطلاع رسانی و شفاف سازی، می تواند پلی باشد برای ایجاد و حفظ ارتباط یک مجموعه با دنیای خارج از آن.
امروزه روابط عمومی نه به عنوان یک سامانه تشریفاتی و حتی اجرایی بلکه به عنوان یک سامانه مشورتی و مدیریتی و به عنوان عنصر اصلی در ارتقا و پیشرفت هر سازمانی جایگاه ویژه‌ای دارد که متاسفانه در جامعه کنونی ما، در ادارات و دستگاه های اجرایی چه دولتی وچه خصوصی چنین جایگاهی برای روابط عمومی قائل نمی باشند.
بدون روابط عمومی هیچ فعالیتی انعکاس نمی یابد؛ در عصر حاضر روابط عمومی ابزار دست مدیریت نیست، بلکه فلسفه مدیریت است که اگر ناکار آمد شود، مدیریت نیز فرسوده و ناکارآمد می شود.
روابط عمومی می تواند در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به سال حمایت از کالای ایرانی مزین گردیده است با حمایت از این پیام که هدف فرهنگی بزرگی در آن نهفته است ،موجب تحقق شعار سال که در گرو مشارکت همه بخش‌ها و ارکان تأثیرگذار جامعه از جمله فعالان عرصه ارتباطات و روابط عمومی است، شود.
اصلاح الگوی مصرف و تشویق و ترغیب مردم به خرید و استفاده از محصولات داخلی که مهم‌ترین گام عملی برای گفتمان سازی شعار سال یکی از قابلیت های روابط عمومی هاست.
روابط عمومی به عنوان یک رسانه فرهنگی و تبلیغی مخاطب شمول می‌تواند نقش بسیار ارزنده ای را در این زمینه ایفا کند و تلاش برای تغییر رفتار مردم و جلب مشارکت و اعتماد آنان در حمایت از تولید ملی و عدم استفاده از کالای خارجی که امر فرهنگی مهمی است باید توسط روابط عمومی‌ها و رسانه‌های گفتمان ساز جامعه انجام شود و تغییر بینش و نگرش اقشار مختلف جامعه به موضوع مهمی به نام مصرف کالای داخلی تبدیل، و منع خرید کالای خارجی به یک باور و اعتقاد عمومی که رسالت خطیر فرهنگی است و باید با استفاده کارتخصصی و کارشناسنانه دقیق و علمی افکار عمومی و بهره گیری از دانش روز حرفه‌ای و به‌کارگیری هوشمندانه تکنیک‌ها و شیوه‌های خاص اقناعی صورت پذیرد.
در این راستا روابط عمومی‌های ادارات و سازمان‌های دولتی، باید با برنامه ریزی صحیح و انجام اقدامات و کوشش‌های خردمندانه ترویجی و فرهنگی در مسیر بازگرداندن اعتماد جامعه به کالای داخلی و آگاه سازی جامعه نسبت به خطرات، پیامدها و عواقب زیانبار مصرف محصولات خارجی در دامن زدن به رکود اقتصادی و افزایش بیکاری را در اولویت کاری خود قرار داده و هموار کننده مسیر تحقق شعار سال باشند و با بالا بردن قدرت رقابت و پذیرش ریسک سازمان ها و با جاری ساختن روح روابط عمومی در کل سازمان که با ایستایی و سکون منافات دارد، زمینه تجلی وتحقق این فرمایش مقام معظم رهبری را در سراسر میهن اسلامی فراهم آورد.
بی شک روز 27 اردبیهشت تداعی گر اهمیت و نقش روز افزون صنعت روابط عمومی در دنیای ارتباطات است که امروزه به قلب تپنده مجموعه های مختلف تبدیل شده است؛ بنده فرصت را مغتنم شمرده و فرارسیدن روز سترگ روابط عمومی این روز پرآوازه را گرامی داشته و به تمامی فعالان این عرصه تبریک عرض می نمایم و بار دیگر برای کلیه فعالان این عرصه آرزوی سلامتی داشته و امیدوارم شاهد موفقیت آنها در مسیر اعتلای اهداف جامعه ی اسلامیمان باشیم به امید اینکه این روز نقطه عطفی در توسعه و تحول روابط عمومی‌ها باشد.