تبیان، دستیار زندگی

هنر سوزن دوزی به ویترین نیاز دارد

یک هنرمند فعال در زمینه سوزن دوزی گفت: این هنر برای ایرانیان و گردشگران خارجی جذاب است و ما به فضایی برای نمایش اثار خود و همچنین آموزش انواع در حال فراموشی سوزن دوزی نیاز داریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سوزن دوزی


نرگس خاتون فیروزی از برپایی نمایشگاهی با هنوان «پرده اول» خبر داد و گفت:۲۰ هنرمند گرد هم آمده و گروهی با عنوان «سوزن و نخ ها قصه می دوزند» را تشکیل داده اند. در این نمایشگاه انواع رودوزی ها، یعنی سوزن دوزی بلوچ، ترکمن، ممقان، تفرش و رشتی دوزی ارائه و با هنرهای دیگر چن منبت و معرق و نمد و پاپیه ماشه ترکیب شده اند. بعضی از این پرده ها به شیوه سنتی دوخته و برخی به روز شده اند.

این هنرمند رشته سوزن دوزی به پیشینه این هنر اشاره و بیان کرد: پیش از این،   هنر سوزن دوزی را به سوئیس نسبت داده بودند اما وقتی از سربازهای تخت جمشید عکس گرفتیم، متوجه شدیم که در نوارهایی که روی آستین‌ لباس این سربازها به کار رفته از این هنر استفاده شده؛  این عکس را به سوئیس فرستادیم تا آنها هم متوجه شوند که قدمت سوزن دوزی در ایران بیشتر از سوئیس است و  به ۸ هزار سال پیش برمی گردد.

فیروزی با اشاره به شیوه سوزن دوزی گفت: روش کار به این شکل است که روی سطح پارچه‌های ساده، طرح‌هایی را با نخ‌ رنگی ترسیم می‌کنند و این کار با کمک سوزن و قلاب انجام می‌شود؛ پس از آن بخیه‌های ظریفی روی پارچه دوخته می شود؛ البته در روش‌های اجرای سوزن‌دوزی تنوع زیادی وجود دارد و معمولاً برای سوزن‌دوزی از قابی به شکل مستطیل یا دایره برای صاف نگهداشتن پارچه استفاده می‌شود تا پارچه ثابت بماند و کار دوخت آسان تر شود.

به گفته این هنرمند و مدرس سوزن دوزی، روی پارچه‌های کتان، زربافت، ابریشمی، پشمی و پنبه‌ای این کار را انجام می دهند و در هنر سوزن دوزی از نخ‌های ابریشمی، پشمی، الیاف مصنوعی، نخ گلابتون،  نقده، نخ ملیله و همچنین  نخ سرمه استفاده می کنند.

فیروزی در پاسخ به این که هنر سوزن دوزی تا چه اندازه نیازمند به روز شدن است گفت: درست است که هنر سوزن‌دوزی در گذشته استفاده‌ها و کاربردهای زیادی داشته اما امروز هم می‌تواند  به روز  و کاربردی شود و در انواع رومیزی، روتختی، وسایل آشپزخانه، پرده، رومبلی، روی کیف و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرد. امروز رشته‌هایی چون، مشبک‌دوزی، لکه‌دوزی، امگور دوزی، اشکی‌دوزی، بخارادوزی، پیله‌دوزی، تابلمه‌دوزی، تاردوزی و تن دوزی در حال نابودی هستند از این رو مسئولان فرهنگی باید از این رشته ها حمایت و امکاناتی را فراهم کنند تا هرکدام از این هنرها به جوانان علاقه مند آموزش داده شود؛ آن هم در سالی که سال «حمایت از کالای ایرانی» نام گرفته است.

این هنرمند فعال که با ۱۸۰ نوع سوزن دوزی آشناست به ضرورت وجود ویترین اشاره و بیان کرد: ما به فضایی احتیاج داریم تا کارهامان را به نمایش بگذاریم چراکه این هنر هم برای ایرانی ها و هم برای گردشگران خارجی جذاب است و امید می رود مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی این امکان را در اختیار ما بگذارند.  

نمایشگاه «پرده اول» از ۲۱ تا ۲۷ اردیبهشت ماه در گالری ملی هنرهای سنتی و صنایع دستی به نشانی میدان دربند، در قسمت شمالی کاخ سعدآباد برپاست.

منبع: مهر