تبیان، دستیار زندگی
بیماری های شایع در زمان یائسگی خانم ها کدام است؟ همان طور که بیماری هایی مانند سرخک، سرخجه، آبله مرغان و... در کودکان شایع می باشد، در این سنین هم بعضی از بیماری ها شیوع بیش تری دارند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یائسگی در مردان و زنان

یائسگی

بیماری های شایع در زمان یائسگی خانم ها کدام است؟

همان طور که بیماری هایی مانند سرخک، سرخجه، آبله مرغان و... در کودکان شایع می باشد، در این سنین هم بعضی از بیماری ها شیوع بیش تری دارند، مثلاً شانس بدخیمی های آندومتر پستان و کولون (روده بزرگ) در این سنین بیشتر است. از طرفی فشار خون ، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی شیوع بیشتری دارند و همچنین در این دوران بیماری های وابسته به سن مثل پوکی استخوان و عوارض آن مثل شکستگی ها شایع تر می باشند.

در چه مواردی هورمون درمانی برای یک خانم یائسه مورد نیاز می باشد؟

در خانم هایی که علایم گرگرفتگی و تعریق دارند و یا در کسانی که علایم شدید خشکی واژن و مجاری اداری دارند، می توان از هورمون درمانی استفاده کرد. البته برای موارد خفیف تا متوسط خشکی واژن از ژل های مرطوب کننده داخل واژن استفاده می شود.

توصیه شما به خانم های یائسه چیست؟

خانم های یائسه باید به موارد زیر توجه کنند:

الف - پذیرش یائسگی

ب - جلوگیری از چاق شدن و رساندن وزن به حد مناسب

پ - حرکت کردن، راه رفتن، شنا و ورزش روزانه

ت - استفاده از ماهی، سبزی، میوه و لبنیات در وعده ی غذایی روزانه

ث - پرهیز از مصرف نوشابه های گازدار

ج - تابش نور مستقیم آفتاب به پوست برای ساخت ویتامین D و افزایش اثر جذب کلسیم ضروری است. (نور پشت شیشه یا روی لباس این اثر را ندارد.)

چ – داشتن برنامه های گروهی و تفریحی

ح – انجام ورزش هایی که ذهن و حافظه را تقویت می کنند مانند: حل جدول و .... در زندگی روزمره

با توجه به این که در این سن زمان بیکاری زیاد می شود و همچنین مسئولیت موارد دیگر مثل نگهداری بچه کم تر می شود، حتماً به فکر آموزش یک مورد جدید باشند و مطمئن باشند که حتی اگر دیرآموز باشند، حتماً مورد آموزش دیده را یاد خواهند گرفت (برای آموختن هیچ وقت دیر نیست). البته هدف از این آموزش ها بالا بردن کیفیت زندگی فرد یائسه می باشد، نه اختراعات و اکتشافات.

علایم یائسگی مردان به چه صورت می باشد؟

در مردان، در دوران آندروپوز، در سیستم تولید مثل تغییراتی ایجاد می شود و باعث اختلال در نعوظ می شود. فعالیت بیضه ها از نظر ساخت هورمون کم می شود که باعث کم شدن فعالیت جنسی و کم شدن اعتماد به نفس می شود و این حالت ممکن است سبب ایجاد اضطراب نیز گردد و در نتیجه ی اضطراب، مجدداً تولید آندروژن ها (هورمون های مردانه) کاهش می یابد.

شایع ترین بیمای های دوران یائسگی در مردان کدام است؟

در آقایان هم شانس بدخیمی پروستات بالا می رود. تغییراتی در قدرت عضلات و کاهش تراکم استخوان بوجود می آید. بیماری های قلبی- عروقی و آترواسکلروز(تصلب شرایین) هم شیوع بالاتری خواهد یافت.

دکتر لادن سیفی- جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی

*مطالب مرتبط:

یائسگی

بیماری اِندومتریوز در زنان

درمان بیماری اِندومتریوز در زنان

بیماری شایع در زنان 

نقش سویا در كاهش عوارض دوران یائسگی

سویا از تعریق شبانه در خانم ها جلوگیری می‌کند

گیاه پنج انگشت جهت‌ رفع ‌اختلالات‌ قاعدگی‌ و یائسگی

تاثیر ویتامین E در کاهش دردهای قاعدگی‌

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.