تبیان، دستیار زندگی
شوماخررقابت دارم برای اولین بار در تاریخ ورزشی ایران، یك ورزشكار شانس جدی حضور در جمع 10 ورزشكار برتر دنیا را پیدا كرده است. او را همه می شناسند. جوان تنومندی كه حدود یك سال پیش در چنین روزهایی 463 كیلوگرم وزنه را در مجموع دو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رضازاده : با دیوید بكام و مایكل شوماخررقابت دارم

برای اولین بار در تاریخ ورزشی ایران، یك ورزشكار شانس جدی حضور در جمع 10 ورزشكار برتر دنیا را پیدا كرده است. او را همه می شناسند. جوان تنومندی كه حدود یك سال پیش در چنین روزهایی 463 كیلوگرم وزنه را در مجموع دو حركت یك ضرب و دو ضرب بالا برد . قهرمانی كه به قول خودش امروز آوازه اش و شهرتش در اروپا بیشتر از آسیا و همین نزدیكی هاست. او حالا در آستانه چند اتفاق مهم دیگر قرار گرفته است. 9 روز دیگر مسابقه های 2003 قهرمانی جهان در ونكوور كانادا آغاز می شود . همه می دانند یك نفر بیشتر از تمام حاضران در آن مسابقه ها ممكن است جلب توجه كند و همه می دانند كه این یك نفر كسی غیر از حسین رضازاده نیست.

آوازه و شهرت رضازاده حالا فراتر از ایران و رشته وزنه برداری است. منتظر رقابت نزدیكش در انتخاب 10 ورزشكار برتر دنیا با مایكل شوماخر و دیوید بكام باشید. گفتگوی رضازاده را با هم می خوانیم :

برای كسب عنوان بهترین ورزشكار سال جهان، شما را كاندیدا كرده اند، رقبای خودتان را می شناسید؟

ما پنج نفریم كه برای بهترین ورزشكار جهان در سال 2003 كاندیدا شدیم. من و دیوید بكام، مایكل شوماخر و دو دونده از امریكا كه اسمشان را نمی دانم. نمی توانم بگویم كه كدام یك از ما به عنوان نفر اول انتخاب می شویم، اما خیلی دوست دارم كه من انتخاب شوم. اگر اینطور بشود هم برای خود من خیلی خوب است، هم ایران.

دیوید بكام وشوماخر هر دو در آسیا هم چهره های شناخته شده یی هستند، چقدر احتمال می دهید كه با وجود این دو نفر، شما انتخاب شوید؟

من بیشتر از اینكه در آسیا شناخته شده باشم در اروپا سرشناس هستم. من اولین وزنه برداری هستم كه می خواهد بهترین ورزشكار جهان شود. سه سال است كه قویترین مرد جهان هستم . ركورد وزنه برداری دنیا را دارم. در بین ورزشكارهای سنگین وزن از همه شناخته شده تر هستم. با این حال نمی توانم بگویم كه حتماً من انتخاب می شوم. شوماخر چند دوره است كه قهرمان جهان می شود. بكام هم كه یكی از بهترین های فوتبال است. من نسبت به چهار نفر بقیه جوان ترم، من در اول راهم .

چند روز دیگر مسابقه های جهانی ونكوور كانادا شروع می شود، آماده اید كه دوباره ركورد بزنید؟

بله، سعی می كنم مدال طلا را بگیرم. هر چه در توان دارم به كار می گیرم تا دوباره قهرمان بشوم. ما اردوهای خوبی را پشت سر گذاشتیم . چه اردوهایی كه در تهران داشتیم و چه اردوهایی كه در اردبیل برگزار شد.

بعضی از افراد تیم ملی از اردوی اردبیل راضی نبودند. می گفتند سرد بود و امكانات خوبی نداشته ؟

نه اینطور نبود، اردوی اردبیل یكی از بهترین اردوها بود. ما در زمستان و پاییز به اردیبل نرفته بودیم كه بگویند سرد بوده. ما در تابستان اردو زده بودیم. آنها امكانات خوبی داشتند از نظر تغذیه هم كه بهترین بود. ما فقط در اردبیل بود كه هیچ مشكلی از نظر تغذیه نداشتیم.

قهرمان ها از سازمان ورزش انتظار دارند كه همه امكانات را برای آنها فراهم كند تا به موقعیت های بهتری دست پیدا كنند، سازمان تربیت بدنی همه امكانات را برای شما فراهم كرده؟

سازمان ورزش نه به من ، بلكه به همه ورزشكاران به قدری باید امكانات بدهد كه آنها هیچ دغدغه یی غیر از تمرین و مسابقه نداشته باشند. تا حالا خوب بوده، امكانات خوبی داده اند.

شما خانه یی را كه رییس جمهور قول داده بود، گرفتید؟

نه ، هنوز به من چیزی نداده اند. گفتند بیا پولش را بگیر، من هم  كه دراردبیل هستم و فردا به تهران می آیم.

در مصاحبه با مجله اختصاصی فدراسیون جهانی وزنه برداری گفته بودید كه سال 2005 ركورد 500 كیلو را می زنید، برای ركورد زدن در ونكوور برنامه خاصی دارید؟

بله، گفتم و این ركورد را هم می زنم اما نمی دانم در كانادا چه اتفاقی می افتد. شاید الان چیزی بگویم و نتوانم در كانادا آن ركورد را بزنم و شاید الان چیزی بگویم و نتوانم در كانادا آن ركورد را بزنم و شاید هم بیشتر بزنم. من باید در موقعیت مسابقه قرار بگیرم، حریف ها را ببینم و بعد تصمیم بگیرم كه چقدر وزنه بزنم.

فكر می كنید فاصله یی را كه درمسابقه های جهانی لهستان با حریفان داشتید، هنوز حفظ كرده اید یا نه، آنها سعی می كنند كه به ركورد شما نزدیك بشوند؟

نمی دانم. من آنها را نه در مسابقه دیده ام و نه در تمرین. شاید در مسابقه های دیگر حریفان من بگویند رضا زاده اول است وبرای دومی وسومی مبارزه كنند. اما كانادا، ورودی المپیك است كه آنها با اقتدار می آیند تا حتماً سهمیه بگیرند.