تبیان، دستیار زندگی

اسرار ژنتیکی گل رز برملا شد

محققان برای اولین‌بار موفق شده‌اند کد کامل ژنتیکی گل رز را رمزگشایی کنند و دریابند این گل از اقوام نزدیک گیاه توت‌فرنگی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رز

 محققان علاوه براینكه دریافته‌اند گل روز شباهت‌های ژنتیكی فراوانی با گیاه توت‌فرنگی دارد، امیدوارند بتوانند از داده‌های جدید برای پرورش رز‌هایی با رنگ و عطر متفاوت استفاده كنند.

به گفته محققان دانشگاه لیون ایجاد نقشه كامل ژنوم گل رز هشت سال زمان صرف كرده‌است و در طول این مدت ژن‌های مرتبط با ایجاد رایحه، رنگ و طول عمر گل‌ها شناسایی شده‌اند. نتیجه این تحقیق ایجاد كتابچه‌ای از تاریخ زندگی گل‌های رز است كه می‌توان با كمك آن روند تكامل این گیاهان رادر طول تاریخ مطالعه كرد.

بیش از 40 دانشمند از آلمان، فرانسه، چین و بریتانیا در این پژوهش مشاركت داشته‌اند تا دریابند چرا گیاه رز از چنین طیف وسیع و گسترده‌ای برخوردار است. این اطلاعات ژنتیكی به پرورش‌دهندگان گل كمك خواهد كرد تا تنوع بیشتری از این گیاهان را با طول عمر بیشتر و مقاومت بالاتر پرورش دهند.

گل رز

این اطلاعات همچنین شناخت بیشتری از گیاهان خانواده گلسرخیان ایجاد می‌كند، خانواده‌ای از گیاهان كه سیب‌ها، گلابی‌ها و توت‌فرنگی و گیاهان گلدهی مانند رز را شامل می‌شود. برهمین اساس محققان دریافتند گل رز و توت‌فرنگی نسبت بسیار نزدیكی با یكدیگر دارند.

كشت گل رز در باغ‌های شخصی از هزاران سال پیش و احتمالا از چین آغاز شده‌است. در طول دوران امپراطوری روم پرورش گل‌ها در خاورمیانه رواج پیدا كرد زیرا در این منطقه از عصاره این گل برای تولید عطر استفاده می‌كردند.

در قرن پانزدهم میلادی این گل به نماد نبرد تاج و تخت بریتانیا تبدیل شد، نبردی كه به "نبرد رز‌ها" شهرت پیدا كرد. در این نبرد رز سفید نمان خاندان یورك و روز سرخ نماد خاندان لنكستر بوده‌است.

منبع: همشهری آنلاین