تبیان، دستیار زندگی

همه‌ درختان سرزمینم

حتماً شنیده‌اید که می‌گویند ایران، سرزمینی ا‌ست با آب و هوا و اقلیم‌های مختلف که این موضوع باعث به‌وجود‌آمدن پوشش گیاهی متنوع شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یعنی وقتی از شهری به شهری دیگر می‌رویم، بافت گیاهی و درختان آن منطقه ممکن است کاملاً‌ عوض شود. این تغییر گاهی چنان است كه نه‌ تنها به‌ راحتی می‌توان آن را تشخیص داد که شگفت‌انگیز است!

اما گذشته از زیبایی‌های طبیعت ایران، که بخش کمی از آن را در مقایسه با مساحتش درختان تشکیل می‌دهند، خیلی از ما اسامی درختانی را که در ایران می‌رویند، نمی‌دانیم. گاهی حتی درختان دوروبر خود را هم نمی‌شناسیم؛ درختانی که هر روز از جلویشان رد می‌شویم.

نه فقط برای روز درخت‌کاری، که آگاهی از نوع درخت مناسب برای كاشت در هر منطقه ضرورت دارد، به‌ طور كلی هم لازم است بیش‌تر با این جانداران فروتن و زندگی‌بخش سرزمینمان آشنا شویم، چرا که سرمایه‌اند و سلامت جسم و جان و فردایمان مستقیم و غیرمستقیم به وجود آن‌ها گره خورده است.

 
تهران و خیابان ولی‌عصرعج را با درختان چنارش می‌شناسیم. این درخت كه از مهم‌ترین درختان حاشیه‌ خیابان‌ها و پارک‌هاست، انواع گوناگونی دارد و با هوای معتدل سازگار است.

چنار


گفته می‌شود بی‌توجهی به فاصله‌ مورد نیاز هنگام کاشت چنارها در تهران، مانع از رسیدن نور و آب کافی به آن‌ها شده و ضعیف‌شدن تنه‌، احتمال شکسته‌شدن و از بین رفتنشان را بالا برده است.

 
درخت انجیلی از درختان معروف شمال کشور است. این درخت زیبا چوب سختی دارد و به همین دلیل به چوب‌ آهن شهرت پیدا کرده است. این درخت در فصل‌های مختلف رنگ‌های متنوعی به خود می‌گیرد و به همین دلیل بسیار محبوب است.

انجیلی
 

بلوط از گیاهان مهم زاگرس است. درختی که به داشتن میوه‌ی بلوط زیبایش شهرت دارد. جنگل‌های بلوط زاگرس نقش مهمی در اکوسسیتم این منطقه دارند و در سال‌های اخیر تلاش شده برای آگاهی‌رسانی درباره‌ی اهمیت و حفظ آن فعالیت‌ زیادی صورت گیرد.

بلوط‌ها انواع گوناگونی دارند که بلوط ایرانی از معروف‌ترین‌های آن‌ها به شمار می‌آید. گفته می‌شود حدود 50درصد سطح زاگرس را این درختان تشکیل داده‌اند.
 
بلوط

 
افرا، انواع زیادی دارد که برخی از گونه‌های آن در ایران می‌رویند. نمونه‌های زینتی آن، برگ‌های ظریف و زیبایی دارند.

افرا در خاک‌های اسیدی می‌روید و افرای قرمز، افرای چناری، افرای صحرایی، افرای سفید و... از این خانواده‌اند. برگ افرای چناری همان‌طور که از اسمش پیداست شباهت زیادی به چنار دارد، اما میوه‌‌شان کاملاً متفاوت است.

افرا


این ‌هم از زیباترین درخت‌هایی است که در ایران می‌روید. بیدمجنون از آن‌دسته درختانی است که با برگ‌های افتاده‌اش به راحتی قابل شناسایی است. زردبید و بیدسفید، دو گونه‌ی درخت بید است که در شهرهای ایران می‌رویند.

بید مجنون
 

سرو، درختی همیشه‌سبز که در بیش‌تر مناطق ایران می‌روید. حتی اگر اطلاع خاصی درباره‌ این درخت نداشته باشید، حتماً نام سرو ابرکوه و هرزویل به گوشتان خورده است. سرو نماد استقامت و سرافزاری است و در ادبیات فارسی جایگاه خاصی دارد. سرو در دسته‌ی مخروطیان قرار دارد.

سرو


منبع: همشهری آنلاین