تبیان، دستیار زندگی

شیطان تاسمانی

تلاش برای نجات گونه در معرض خطرِ شیطان تاسمانی از سوی دانشمندان ادامه دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاسمانی


گروهی از پستانداران بومی جزیره تاسمانی موسوم به شیطان‌ تاسمانی طی یک ماموریت حفاظت از طبیعت در جنوب غربی این جزیره در شرایط جسمی سالم توسط دانشمندان زیست‌محیطی یافت شده‌اند و این یافته امیدها را برای بقای این گونه‌ی در معرض خطر، زنده کرده است.

بیش از ۸۰ درصد از شیطان‌های تاسمانی در سراسر این جزیره به نوعی بیماری مسری تومور صورت مبتلا شده‌اند که به دلیل گسترش این بیماری عفونی و انتقال آن به هنگام جفت‌گیری یا نزاع بین این جانوران کیسه‌دار، تعداد آنها به شدت کاهش یافته است.
تاسمانی


دانشمندان برای یافتن گروهی سالم از شیطان‌های تاسمانی و انجام برخی آزمایش‌ها روی آنها هشت روز را در حیات وحش سپری کردند. اکنون پس از نمونه‌برداری از بافت‌های این گروه سالم از این جانوران، وضعیت ژنتیکی آنها با جمعیت بیمار مقایسه خواهد شد.

سرپرست این تیم تحقیقاتی اعلام کرده ۱۴ شیطان تاسمانی که یافت شده‌اند از وضعیت سلامت خوبی برخوردار بوده و هیچ علائمی از بیماری نداشته‌اند. به طور کلی نتایج نشان می ‌هند که جمعیت این جانوران در جنوب غربی جزیره سالم هستند.

به باور دانشمندان پیدا شدن این گروه از شیطان‌های تاسمانی با تنوع ژنتیکی جدید فرصتی تازه برای حفظ این گونه است.

به گزارش بی‌بی‌سی، محققان دانشگاه کمبریج انگلیس اوایل سال جاری میلادی (۲۰۱۸) اعلام کردند که داروی سرطان انسان ممکن است به نجات این گونه که بزرگ‌ترین کیسه‌دار گوشتخوار جهان محسوب شده و بومی جزیره تاسمانی در نزدیکی استرالیا است، کمک کند.


منبع: همشهری آنلاین