تبیان، دستیار زندگی

14 اردیبهشت 1359

مسعود رجوی کاندیدای سازمان مجاهدین در مجلس شورای اسلامی

14 اردیبهشت 1359، سازمان مجاهدین خلق، مسعود رجوی را به عنوان کاندیدای این سازمان برای شرکت در انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه تهران معرفی کرد، و مجلس و ریاست جمهوری برنامه را روی همسویی با هم قرار داده بودند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مجاهدین

با برگزاری نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ۵ بهمن‌ماه ۵۸، ابوالحسن بنی‌صدر، با کسب ۱۰ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۳۳۰  رأی، به کرسی ریاست‌جمهوری دست یافت و در این شرایط باید نخستین مجلس شورای اسلامی- که در آن زمان مجلس شورای ملی خوانده می‌شد، نیز تشکیل می‌شد تا رئیس‌جمهور به صورت رسمی بتواند کار خود را با سوگند مقابل نمایندگان ملت آغاز کند. از آنجا که بر اساس قانون اساسی، رئیس‌جمهور مقامی تشریفاتی محسوب می‌شد و مجلس باید به نخست‌وزیر رأی اعتماد می‌داد، انتخاب نمایندگان مجلس از اهمیتی زایدالوصف برخوردار بود. از این رو بسیاری بر آن بودند که مجلس را همسو با خود کنند.

بنی‌صدر که اینک نخستین رئیس‌جمهور ایران شده بود، با علم به اینکه مجلس آینده در صورتی که موافق وی نباشد مصائب زیادی بر وی تحمیل خواهد شد و همچنین برنامه‌های دور و درازش نقش بر آب خواهد شد، از همان روز اول از این سخن می‌گفت که مجلس باید با رئیس‌جمهور منطبق باشد.

بنی‌صدر در یکی از سخنرانی‌های خود در این راستا می‌گوید: مجلسی که در آینده تشکیل می‌شود باید متناسب با برنامه‌ها و نظرهایی باشد که بر اساس آن انتخابات ریاست‌جمهوری انجام شده است. وی در این سخنرانی از کسانی که فکر می‌کنند در ایران هرکسی سوار شد تا آخر سوار می‌ماند، انتقاد کرد.بنی‌صدر با این سخنان اولین سنگ دیکتاتوری را بنا می‌نهد. در حالی که نمایندگان مجلس شورای ملی باید از سوی مردم انتخاب شوند و طبیعی است جهتگیری مجلس نیز منوط به رأی مردم است، بنی‌صدر می‌گوید مجلس باید با رئیس‌جمهور هم‌جهت باشد و در راستای برنامه‌های دولت حرکت کند!

ادعای تقلب در انتخابات

14 اردیبهشت 1359، سازمان مجاهدین خلق، مسعود رجوی را به عنوان کاندیدای این سازمان برای شرکت در انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه تهران معرفی کرد.

اعضای کادر مرکزی سازمان مجاهدین خلق ایران با حضور در دانشگاه تهران و در میان هواداران این سازمان به سخنرانی پرداختند.

«مسعود رجوی» در بخشی از سخنان خود در این مراسم از بنی‌صدر، رئیس‌جمهور، خواست آزادی کامل انتخابات و آزادی شرکت عام صفوف خلق را تأمین و مسؤولیت انتخابات را شخصاً بر عهده گیرد و با قاطعیت تمام طرح دومرحله‌ای کردن انتخابات را ملغی اعلام کند.

در پایان سخنرانی رجوی، قطعنامه‌ای در ۶ بند قرائت شد، در این قطعنامه با تکرار سخنان رجوی لغو دومرحله‌ای کردن انتخابات خواسته شد. از سوی دیگر بنی‌صدر نیز تلاش داشت با لغو این قانون فضا برای ورود حامیانش به مجلس باز شود، از این رو چندین بار تلاش کرد قانون دو مرحله‌ای بودن انتخابات مجلس در شورای انقلاب بررسی شود تا شاید چون قانون قبلی لغو شود. بنی‌صدر در یکی از مصاحبه‌های خود در این زمینه گفت: اگر من با این طرح موافق بودم، دلیلی برای طرح مجدد آن در شورای انقلاب وجود نداشت. در پی ابقای طرح دومرحله‌ای انتخابات مجلس شورای ملی از سوی شورای انقلاب «شیخ علی تهرانی» طی اعلامیه‌ای، به این تصمیم شورای انقلاب اعتراض کرد.

وی در این اعلامیه اظهار داشت: تصمیم‌گیری شورای انقلاب مغایر خواست‌ بسیاری از صاحبنظران و دلسوزان است! وی در این اعلامیه خاطرنشان کرد: شورای انقلاب نظر بسیاری از صاحبنظران و دلسوزان امت و افکار عمومی را نادیده گرفت و حتی نظر رئیس‌جمهور که نماینده‌ اکثریت قاطع ملت ایران است و نظر چند نفر از اعضای خود شورا مانند جناب دکتر «حسن حبیبی» و «مهندس سحابی» را مورد بی‌مهری قرار داد.

بعد از برگزاری انتخابات مجلس، برخی گروه‌های عمدتاً چپگرا از جمله سازمان منافقین که با شکست مطلق روبه‌رو شده بودند، مدعی شدند در انتخابات تقلب شده است. این ادعاها در حالی مطرح می‌شد که در برخی حوزه‌ها، برخی اعضای منافقین به جرم تخلفات انتخاباتی دستگیر شده بودند.

تعدادی از اعضای گروهک مجاهدین خلق (منافقین)، به اتهام تخلف در جریان انتخابات مجلس، دستگیر شدند.


پی نوشت:
1- موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی
2- سایت مشرق