تبیان، دستیار زندگی
با فرارسیدن فصل تابستان، هوای گرم و آفتاب شدید، جاذبه ی ورزش های آبی و شنا به حداكثر می رسد و خیل عظیمی از مردم اعم از زن و مرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حفاظت از پوست و مو در شنا

با فرا رسیدن فصل تابستان، هوای گرم و آفتاب شدید، جاذبه ی ورزش های آبی و شنا به حداكثر می رسد و خیل عظیمی از مردم اعم از زن و مرد، پیر و جوان جهت آب تنی به سوی استخرها و محل های مجاز و غیرمجاز شنا، رو می آورند.

شنا کردن

آیا شنا، پوست و موی انسان را در معرض خطر قرار می دهد؟ آیا همراه با لذت این ورزش پرنشاط، نكات ایمنی و بهداشتی خاصی وجود دارد كه انسان را مجبور به رعایت آنها در خصوص حفاظت از پوست و مو سازد؟ این ها و سئوالات متعدد دیگر، مواردی هستند كه با جناب آقای دكتر نیلفروش زاده مطرح کردیم که پاسخ آنها در زیر می آید و به همه توصیه می كنیم این مطلب را با دقت بخوانند.

با شروع فصل شنا، چه نكات مهمی در بدو امر از نقطه نظر مراقبت های پوست و مو باید مورد توجه قرار گیرد؟

فصل گرم، جذابیت شنا و ورزش های آبی را افزایش می دهد و از آنجایی كه آب تنی و ورزش های مرتبط، اكثراً در فضای باز صورت می گیرد، آفتاب سوختگی شایع ترین مشكلی است كه در بخش مراقبت های پوستی با آن مواجه خواهیم بود.

همچنین موها نیز پس از تماس طولانی با آب و سپس تبخیر این آب در اثر تابش آفتاب، خشك تر می شوند و ممكن است سفید گردند. مردم ممكن است در استخر، دریاچه، دریا و حتی در مرداب یا آب شور شنا كنند. بنابراین هر نوع ماده ی موجود در آب ممكن است برای پوست مشكل ساز باشد.

مواد مشكل ساز برای پوست :

آلوده كننده ها، داروها، مواد شیمیایی موجود در آب، میكروارگانیسم ها، جلبك ها، ِكرم ها، نباتات، مرجان ها و سنگ های تیز می توانند هر كدام مشكل خاص خودشان را در افراد ایجاد نمایند.

به طور مثال، به علت استفاده از سولفات مس برای كنترل خزه و جانوران ذره بینی در استخرها، امكان دارد موهای بلوند و سفید در تماس با آب سبز رنگ شوند.

كلر موجود در آب می تواند چشم ها را بسوزاند، آنها را قرمز و تحریك كند و همچنین باعث خشكی پوست و مو شود. عفونت قارچی در پاها نیز زیاد دیده می شود.

امكان دارد پوست به علت تماس زیاد با لباس شنای خیس، سفید و متورم شود و این موضوع باعث عفونت قارچی ثانویه گردد.

همچنین یك ناراحتی معروف به "بثورات خزشی ناشی از ورود انگل به پوست"، وجود دارد كه در مدفوع سگ و گربه یافت می شود و ممكن است در ساحل وجود داشته باشد.

سائیدگی های ناشی از برخورد بدن به كناره های سخت استخر یا تخته سنگ ها اگر معالجه نشوند نیز احتمالاً منجر به عفونت پوست می گردند.

اثر كلرامین ها:

كلرامین ها، تركیباتی هستند كه در محیط استخرهای شنا وجود دارند و می توانند سبب موارد زیر شوند:

- سوزش و قرمزی چشم

- احساس سوزش از بینی به گلو و ریه

- پوست خشك و خارش دار و موهای خشك

- دشواری تنفس به خصوص در بچه های كوچك

از نقطه نظر بهداشتی، یك شناگر چه زن و چه مرد، چه نكات مهمی را باید رعایت كند تا از خطر ابتلا به بیماری های پوستی در امان باشد؟

شنا با پیشرفت امكانات، دیگر در قالب فصل خاصی نمی گنجد، اما فصل گرم بهانه ای است كه آمار شناگران و بازی های آبی افزایش یابد. لذا این توصیه ها می تواند جهت تمام فصول در نظر گرفته شود:

- قبل و بعد از شنا می بایست دوش گرفت و قبل از وارد شدن به محوطه ی استخر از حوضچه های مخصوص كلر عبور کرد.

- بهتر است در محوطه ی استخر از دمپایی استفاده کرد و در محل های دیگر از آنها استفاده نشود.

- پس از شنا بهتر است موها با شامپو شسته شود و به آنها نرم كننده زد.

- استفاده از روغن های مخصوص شنا برای جلوگیری از آفتاب سوختگی توصیه می شود.

- اگر دچار آفتاب سوختگی یا ناراحتی پوستی شدید، با متخصص پوست مشورت نمایید.

- همچنین استفاده از كرم ها و لوسیون های بدن از خشكی پوست جلوگیری می كند. برای كنترل خشكی پوست به تمام سطوح بدن، لوسیون مرطوب كننده بمالید.

- به بریدگی ها و سائیدگی های غیر عادی توجه سریع نمایید. اگر موهایتان به سبزی گرایید، با آرایشگر مشورت نمایید تا رنگ مو را كنترل كند.

- لباس های تمیز و خشك به تن كنید.

- در صورت حساسیت پوستی نسبت به وسایلی مانند عینك شنا، بازوبند و غیره بهتر است از نوع ضد حساسیت یا بدون لاتكس آنها استفاده كنید.

- در آخر در صورت وجود هر گونه ضایعه ی پوستی پیش از رفتن به استخرهای عمومی بهتر است به پزشك متخصص مراجعه نمایید.

مهم ترین نكته:

مانند سایر رشته های ورزشی رعایت بهداشت فردی در شنا نیز مهم است.

باید از لباس شنا و وسایل شنای تمیز و كاملاً خصوصی استفاده نمود و پس از شنا همه ی لباس ها و وسایل را با مواد شوینده شست و خشك كرد.

ادامه دارد...

دکتر محمد علی نیلفروش زاده- متخصص پوست، مو و زیبایی

*مطالب مرتبط:

آموزش شنا 

بهداشت استخرها مهم است

ایمنی و بهداشت شناگران

استخرهای مطمئن و تحت نظارت مراکز بهداشتی را برای شنا انتخاب کنید

آنچه یك شناگر باید بداند

آسیب های ورزشی شنا ناشی از آلودگی استخر

تغذیه مناسب برای ورزش شنا (1) و (2) و (3)

نکاتی در مورد مراقبت از پوست

غذاهای مفید در ناراحتی های پوستی

خشکی پوست ودرمان آن (1) و (2) 

انواع دردسر‌های موی سر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.