تبیان، دستیار زندگی
استفاده از آب میوه‌های تازه و طبیعی بسیار مفیدتر از آب میوه‌های آماده، به خصوص برای كودكان می‌باشد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوشیدنی‌های مصنوعی

استفاده از آب میوه‌های تازه و طبیعی بسیار مفیدتر از آب میوه‌های آماده، به خصوص برای كودكان می‌باشد.

آب میوه مصنوعی

امروزه با ترویج نادرست مواد غذایی مخصوصاً‌ نوشیدنی‌هایی كه تركیبات نامشخص و غیر مجاز شیمیایی و مصنوعی دارند می‌توان گفت كه جوانان امروز از سلامت كاملی برخوردار نیستند. به عنوان مثال انواع نوشابه‌های گازدار، نوشابه‌های انرژی‌زا، آب میوه‌های آماده و‌ پودر شربت‌ها هیچ كدام از مواد مغذی لازم برخوردار نیستند و می‌توانید با استفاده از آب میوه‌های طبیعی تازه و شیر جایگزین خوبی برای تأمین نیازهای بدن پیدا كنید.

نوشیدنی‌های مصنوعی نظیر آب میوه‌های آماده كه امروزه در طعم‌های مختلف و در بسته‌بندی‌های گوناگون با تركیباتی نظیر آب، شكر، اسانس و مواد نگهدارنده شیمیایی عرضه می‌شوند، باعث رساندن انرژی اضافی به بدن می شوند.

به طور كلی آب میوه‌های طبیعی و تازه دارای مواد مغذی مانند كلسیم ، آهن و ویتامین‌های A، C و B1 هستند كه برای رشد و نمو و انجام فعالیت‌های ضروری بدن لازم می باشند.

گرفتن آب پرتقال با آبمیوه گیری

استفاده از آب میوه‌های تازه و طبیعی به خصوص برای كودكان بسیار مفیدتر از آب میوه‌های آماده می‌باشد، زیرا به جرأت می‌توان گفت كه همه آنها از تركیباتی نظیر آب و قند تهیه می‌شوند و مواد مغذی ندارند؛ به طوری كه یك بسته آب میوه آماده حاوی تقریباً 228 كالری و یك بطری نوشابه 159 كالری انرژی است، در حالی كه سه چهارم لیوان آب سیب حاوی 60 كالری انرژی می‌باشد، بنابراین آب میوه‌های آماده علاوه بر این كه فاقد بسیاری از فواید میوه‌های كامل می‌باشند، دارای كالری زیاد بوده و باعث بروز چاقی در افراد می‌شوند.

علاوه بر آب میوه، فرآورده‌های دیگری نیز به نام پوره و نكتار وجود دارد كه گاهی نكتار با آب میوه اشتباه می‌شود.

پوره در واقع قسمت‌ گوشتی میوه است كه پس از جدا شدن هسته، دم و پوست به صورت له شده در می‌آید. در تولید پوره معمولاً‌ ابتدا میوه خرد و گرم می‌شود. سپس از داخل فیلترهای توری عبور می‌كند و گوشت میوه به صورت خمیر یكنواختی درمی‌آید.

نكتار یك نوشیدنی است كه از اضافه كردن آب، شكر، اسانس و افزودنی‌های دیگر همراه با مقداری پوره ی میوه به دست می‌آید كه با آب میوه‌های طبیعی تفاوت دارد.

در حال حاضر آب میوه‌های آماده به صورت بسته‌بندی در بطری‌های شیشه‌ای یا فلزی، پلاستیكی، پاكتی و انواع پودری آن در پاكت‌های آلومینیومی چند لایه در طعم‌ها و نام‌های مختلف در بازار به چشم می‌خورد.

این گونه آب میوه‌ها با شركت‌های تولیدی متفاوت كه روز به روز تعداد آنها افزوده می‌گردد، از تركیباتی نظیر آب، شكر، اسید سیتریك، ویتامین C به عنوان مكمل، نگهدارنده، رنگ، اسانس و مواد افزونی دیگر تولید می‌شوند. در این میان اكثر والدینی كه فرصت كافی برای تهیه آب میوه‌های تازه و طبیعی ندارند، از آب میوه‌های آماده برای كودكان خود استفاده می‌كنند.

ولی تحقیقات نشان داده كه این آب میوه‌ها در بسیاری از موارد نه تنها فرق چندانی با نوشابه‌های معمولی ندارند، بلكه ویژگی‌های تغذیه‌ای و ویتامینی یك آب میوه طبیعی را نداشته و به علت مقدار شكر بالای به كار رفته در آنها، سلامت افراد را با بیماری‌هایی نظیر چاقی، فشار خون و دیابت به خطر می‌اندازند.

بر این اساس افراد چاق و بیماران دیابتی باید قبل از نوشیدن آب میوه به مواد تشكیل ‌دهنده آن توجه نمایند و فقط از آب میوه‌هایی كه به طور طبیعی تهیه شده‌اند استفاده كنند، چرا كه قند پنهان موجود در این گونه نوشیدنی‌ها برای مبتلایان به دیابت بسیار خطرناك است.

هشدارهایی درباره ی نوشیدنی‌های آماده :

از مصرف نوشیدنی‌هایی كه دارای بوی نامطبوع می‌باشند، خودداری كنید.

از خرید آب میوه‌های خارجی كه فاقد برچسب فارسی می‌باشند، خودداری كنید.

به تاریخ تولید، انقضا و شماره پروانه‌ ی ساخت و علامت استاندارد و نیز تركیبات مندرج روی بسته‌ بندی توجه كنید.

از خرید آب میوه‌های باز خودداری كنید، زیرا هیچ گونه نظارتی روی تهیه ی این آب میوه‌ها صورت نمی‌گیرد.

هیچ گاه از آب میوه‌های خانگی پرهیز نكنید، چون از ارزش غذایی بیشتری برخوردار هستند و از تازگی و سلامت آن آگاهی دارید.

علیرضا بی پروا

*مطالب مرتبط:

چه نوشیدنی هایی مناسب و قابل توصیه هستند؟

رفع خستگی با آب میوه طبیعی

آب پرتقال از تشكیل سنگ كلیه پیشگیری می‌كند

اثر نوشیدنی شیرین در چاقی کودک

نوشابه های انرژی زا اعتیادآورند؟

سمی به نام کولا!

عوارض مصرف کولا

اهل دوغ هستید یا نوشابه؟ 

نوشابه‌های گازدار، یكی از مهم ترین عوامل تولید سنگ كلیه

کاربردهای جالب و خواندنی کوکاکولا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.