تبیان، دستیار زندگی

توزیع ترجمه انگلیسی «خانواده» از منظر رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب

انتشارات صهبا ترجمه انگلیسی کتاب «خانواده»، شامل بیانات مقام معظم رهبری درباره نظام خانواده در اسلام را برای نخستین‌بار در سی و یکمین دوره نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب «خانواده»

ترجمه انگلیسی کتاب «خانواده»، شامل بیانات مقام معظم رهبری درباره خانواده در نظام اسلامی برای نخستین‌بار در سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

«خانواده» ماحصل کار روی بیش از یک‌صد سخنرانی در جلسات خطبه‌خوانی عقد، نشست اندیشه‌های راهبردی با موضوع زن و خانواده، دیدار مداحان در سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) و جلسات با بانوان نخبه است که از سوی نشر صهبا روانه بازار کتاب شده است. این کتاب در سبکی نو ارائه شده است به‌نام: «ساخت یک جلسۀ مطوَّل مَطوی در محضر مقام معظم رهبری».

دیدگاه‌های منحصر به‌فرد مقام معظم رهبری در نوع نگاه ایشان به زن و نقش او در خانواده و ارائه دادن الگوی جامع خانواده اسلامی برای جوامع بشری در این کتاب باعث شده است تا مخاطب آن، فقط زوج‌های جوان نباشند و هرکس می‌خواهد خانواده‌ای تشکیل دهد، یا تشکیل داده و در ابتدای راه است، یا سال‌هاست که زندگی مشترک را شروع کرده و اکنون در فکر زندگی مشترک فرزندان است، می‌تواند مخاطب آن باشد. انتشارات صهبا در معرفی این اثر به بخش‌های مختلف کتاب اشاره کرده و می‌نویسد:

طرح موضوع

مقام معظم رهبری در جایگاهی قرار دارند که واجد دو شأن حکمرانی بر امور کشور و حکمرانی بر قلوب و دل‌هاست. معمولاً شأن اول که گره‌ها را از امور جاری باز می‌کند و مانع از ایجاد بن‌بست در نظام می‌شود، مورد توجه قرار می‌گیرد. اما ایشان به‌عنوان یک عالِم و متفکر اسلامی که علم خود را وقف رشد و به سعادت رساندن مردم کرده‌اند، شأن دیگری دارند که همان هدایت قلوب، حکمرانی بر دل‌ها و جذب جان‌ها به‌سوی کمال و ایجاد فضای مناسب برای رشد فضائل انسانی در جامعه و «پدر» بودن برای یکایک فرزندان این مرز و بوم است، پدری که دغدغه مشکلات و دردهای فرزندان را دارد.

مشکلات فرهنگی امروز نیازمند طبیبی حاذق است که «دوّارٌ بطبّه» سراغ بیمارها و ضعفا رود. امروز این طبیب حاذق موجود است، باید به «دوّارٌ بطبّه» بودن او کمک کرد. یکی از دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب، دغدغه ایشان بر متن زندگی مردم است که آن را تحت عنوان «سبک زندگی» بیان فرموده‌اند و مرحله‌به‌مرحله، مسائل آن را شکافته‌اند. اولین عنوانی هم که ذیل مبحث سبک زندگی طرح می‌کنند، موضوع «خانواده» است. این دغدغه اساسی، صهـبا را بر آن داشت تا از بیانات معظم‌له کاری در این زمینه فراهم آورد که نیازهای دوره‌های مختلف زندگی خانوادگی را برآورده سازد. تحقیقات و جمع‌آوری‌ها شروع شد. مطالب از دو منظر، خیلی چشمگیر و جذاب بود:

اول، نوع نگاه ایشان به زن و نقش او در خانواده و دوم، ارائه دادن الگوی جامع خانواده اسلامی برای جوامع بشری.
کتاب «خانواده»

جلسات خطبه‌خوانی عقد

بین اسناد، به پدیده جذاب و استثنایی جلسات خطبه‌خوانی عقد، توسط آقا برخوردیم. فضایی بسیار صمیمی بر این جلسات حاکم است که نشان از علاقۀ ایشان به ازدواج جوانان دارد. حضرت آقا در جلسۀ پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه شیراز، در زمان ریاست جمهوری می‌فرمایند: «من در تهران خودم، هر هفته عقد می‌خوانم، یکی از کارهایی که از رسوم آخوندی و سنت‌های آخوندی همچنان حفظ کرده‌ام، یکی این است؛ عقد را می‌خوانم. دوست می‌دارم که عقد بخوانم برای افراد. 21/9/1367»

(البته طبیعتاً در دوران بابرکت رهبری، تعداد جلسات روندی نزولی داشته، ولی همچنان این سنت حسنه را تداوم بخشیده‌اند).

آقا از طرف عروس‌خانم‌ها وکیل می‌شوند و وکالت داماد را به روحانی دیگری می‌سپرند. اما قبل از خواندن صیغۀ عقد، دقایقی برای خانواده‌ها و زوج‌های جوان صحبت می‌کنند؛ با بیانی چنان گرم و گیرا و روان و قابل‌فهم که لبخند رضایتی حاکی از به‌دل نشستن را بر لبان حاضران می‌نشاند. ایشان ضرورت‌ها و نیازهای انسان عصر فعلی را به‌خوبی درک می‌کنند، چراکه ارتباط بسیار نزدیکی که با مردم و بدنۀ جامعه دارند، باعث می‌شود کاملاً از موقعیت امروزی خانواده‌ها آگاه باشند، مشکلات را بشناسند و راهکارهایی کاملاً سازگار با شرایط و موقعیت‌های روز ارائه دهند.

ترجمه فارسی این اثر از جمله آثار پرمخاطب نشر صهباست. انتشارات صهبا همچنین ترجمه انگلیسی و عربی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی» را نیز در غرفه این انتشارات در سی و یکمین دوره نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌کند.

سی و یکمین دوره نمایشگاه کتاب تهران از فردا، 12 اردیبهشت‌ماه، به‌مدت 10 روز در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

منبع: تسنیم