تبیان، دستیار زندگی

عرضه جلد نهم از رمان برگزیده جلال

جلد نهم از رمان چند جلدی «جاده جنگ» نوشته منصور انوری برگزیده جایزه معتبر جلال آل احمد در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در غرفه سوره مهر عرضه می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جاده جنگ

منصور انوری در جلد نهم رمان «جاده جنگ» وقایع 15 خرداد به بعد را روایت کرده است.

در یک نگاه کلی، داستان این اثر، از روز سوم شهریور 1320 و ماجرای هجوم روس‌ها از شمال شرقی خراسان به ایران و اشغال ایران توسط متفقین آغاز می‌شود و با پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به پایان می‌‌رسد. البته در جلدهای میانی این مجموعه واقعه 15 خرداد 1342، فعالیت‌ مبارزاتی گروه‌های اسلامی، تظاهرات مردمی، پیروزی انقلاب اسلامی، خرابکاری‌های گروهک‌های ضد انقلاب در کردستان هم به تصویر ‌کشیده می‌شود.

نویسنده درباره تقسیم حوادث داستانی در جلدهای 14 گانه اثر خود به نکته اشاره کرده که 7 جلد نخست این اثر به جریان حضور روس‌ها در ایران اختصاص دارد و در جلدهای بعدی حادثه 15 خرداد 1342، مبارزات و پیروزی انقلاب اسلامی و چگونگی آغاز و پایان جنگ تحمیلی مد نظر قرار می‌گیرد. 4 جلد آخر این رمان به حوادث جنگ تحمیلی می‌پردازد.

قهرمانان اصلی داستان دو شخصیت مرئی و نامرئی هستند که در واقع این دو شخصیت دوست هستند و وقتی روس‌ها به ایران حمله می‌کنند شخصیت نامرئی به نام «مرگان» در ابتدای هجوم متفقین به مدت 9 ساعت و به تنهایی در تنگه باج‌گیران این جاده با آن‌ها مبارزه کرده است. این شخصیت که نامرئی است شروع به ضربه زدن به منافع روس‌ها می‌کند. شخصت مرئی هم یک سرجوخه ژاندارمری با نام سیدرضا شریفی است که به یک افسر زن تاجیک که در ارتش روسیه خدمت می‌کند علاقه‌مند می‌شود. این خانم که عالیه نام دارد دانشجوی پزشکی است که در ارتش خدمت می‌کند و بعد با هم فرار می‌کنند. سیدرضا از کشور خارج می‌شود و به این بهانه، در قسمتی از رمان حضور ندارد و دوباره در روز‌های آغاز جنگ تحمیلی در حالی که پیرمردی است به ایران برمی‌گردد و به خرمشهر می‌رود و مجددا به داستان بازمی‌گردد. در مجموع، شخصیت‌پردازی نامرئی و انتخاب نام مَرگان برای قهرمان این رمان که مانند روح در تمام نقاط حاضر بوده و حس مرگ‌آور برای سربازان روسی به همراه داشته، یکی از نقاط مثبت رمان «جاده جنگ» است. علاوه بر این دو شخصیت مرئی و نامرئی، در حدود 100 شخصیت دیگر هم در این مجموعه وجود دارد که به فراخور زمان وارد صحنه می‌شوند.

گفتنی است «جاده جنگ» نوشته منصور انوری تاکنون با استقبال زیادی از سوی خوانندگان مواجه شده و توانسته جوایز زیادی را نیز به دست بیاورد. این کتاب در دوره چهاردهم جایزه «کتاب فصل» و هشتمین دوره جایزه «قلم زرین» موفقیت کسب کرده، و در چهارمین دوره جایزه جلال آل احمد نیز کتاب برگزیده بوده است. همچنین این رمان برنده جایزه کتاب سال در سال 1390 بوده است.

منبع: پایگاه خبری حوزه هنری