تبیان، دستیار زندگی

«صبر و بردباری» راهکار شباهت به رسول خدا(ص)

وبسایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان همزمان با سالروز ولادت حضرت علی اکبر(س) در مقاله ای دینی به بررسی و تبیین «راهکارهای شباهت به رسول گرامی اسلام(ص)» پرداخت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
محمد رسول الله
به گزارش روابط عمومی، بخش اخلاق و عرفان اسلامی موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را با تکیه بر ویژگی های اخلاقی حضرت علی اکبر(س) تهیه و منتشر کرده است.
زهرا گودرزی در این مقاله می نویسد:« امیرالمومنین علی علیه السلام، در آیه ۹۰ سوره نحل؛ انَّ اللّه َ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی القُرْبَی وَ... منظور از عدل را، انصاف ذکر کرده اند. و اگر بخواهیم بگوییم که چه کسی را می توان انسان منصف و عادلی خواند، رسول خدا صلی الله و علیه وآله قاعده طلایی را معرفی می‌کنند که با عمل کردن به آن انصاف و عدالت در شخصیت انسان نشان داده می‌شود؛ قال رسولُ اللّه صلی الله علیه و آله: ما کَرِهتَهُ لِنَفسِکَ فَاکرَهْ لِغَیرِکَ، و ما أحبَبتَهُ لِنَفسِکَ فأحبِبْهُ لِأخیکَ؛ تَکُن عادِلاً فی حُکمِکَ، مُقسِطا فی عَدلِکَ، مُحَبَّا فی أهلِ السَّماءِ، مَودودا فی صُدورِ أهلِ الأرضِ؛ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: آنچه برای خود نمی پسندی، برای دیگری هم مپسند و آنچه برای خود دوست داری، برای برادرت نیز دوست بدار، تا در قضاوتت عادل باشی و در عدالتت دادگر و نزد آسمانیان دوست داشتنی و در دل های زمینیان محبوب. دومین ویژگی حلم و بردباری و قدرت تحمل است. اینکه هر کسی در مواقع مختلف زود عصبانی نشود. چقدر از اتفاقات و دادگاه های ما بر سر این موضوع است که افراد زود از کوره در رفته اند و با کنترل نکردن عصبانیتشان اتفاقات ناگواری را رقم زده اند.در روایتی از پیامبر اکرم صلوات الله علیه است که فرمودند: "اسلام دین خوش اخلاقی است." چیزی که متاسفانه در جامعه ما به آن کمتر توجه می‌شود. امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: "سرلوحۀ کتاب اهل ایمان در روز قیامت، حسن خلق است." اگر شما بخواهید ایمانتان را تقویت بکنید سرلوحۀ آن خوش اخلاقی است. در روایت داریم که وقتی خداوند حقیقت ایمان و حقیقت کفر را آفرید هر کدام از آن ها از خداوند درخواست کردند که آن ها را تقویت کند. خداوند هم برای
هر کدام از آن ها دو نیروی تقویتی قرار داد؛ برای ایمان خوش اخلاقی و سخاوت را و برای کفر بد اخلاقی و بخل.»
متن کامل این ماله در اینجا قابل مشاهده است.