تبیان، دستیار زندگی

نیمه شعبان روز جهانی مستضعفین

مژده ای برای مستضعفان جهان

این وعده خداوند است که روزی جهان پر از ظلم و ستم را به مظلومینی می سپارد که در زندگی ضعیف و مستضعف بوده اند. روز جهانی مستضعفین سر آغازی برای تحقق این وعده خواهد بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
روز مستضعفین در همه اعصار عده ای از اقلیت جامعه به جهت سرمایه دار بودن و یا قدرت داشتن، بر اکثریت مردم سیطره داشته اند و به بسیاری از انسان ها ستم کرده و برای رسیدن اغراض زیاده خواهانه خودشان به دیگران ظلم می کرده اند. اما این مردم آسیب دیده و مستضعف آیا نباید از ظلم ظالمان رها شوند؟ در تفکر دینی گرچه وظیفه همه مومنین است که برای احقاق حقوق مظلومین تلاش کنند، اما تحقق کامل این موضوع منوط به آمدن منجی عالم، حضرت ولی عصر(عج) شده است. به همین دلیل نامگذاری روز میلاد امام زمان(عج) به روز جهانی مستضعفان بسیار نامگذاری دقیقی است که باید برای عملیاتی شدن آن تلاش کرد.

آینده جهان به دست مستضعفان است

طبق وعده قرآن، جهان روزی از دست ظالمان آزاد می شود و به دست کسانی می افتد که مستضعف و مظلوم واقع شده بودند. «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ؛[1] ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم!»

چه مبارک است زادروز ابرمردى که جهان را از شرّ ستمگران و دغل بازان تطهیر مى ‏نماید و زمین را پس از آنکه ظلم و جور آن را فرا گرفته پر از عدل و داد مى ‏نماید و مستکبران جهان را سرکوب و مستضعفان جهان را وارثان ارض مى ‏نماید.

 «وَ لَقَدْ كَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ؛ [2] و همانا ما پس از تورات در زبور نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به میراث می برند.» اما برای رسیدن به این آرمان ارزشمند باید از همین امروز تلاش کرد. نمی شود فقط از دیدن صحنه های ظلم و ستم متاثر شد بلکه باید تلاش کرد. البته تلاش در این راه ممکن است هزینه داشته باشد ولی در راهی هزینه می شود که امام زمان(عج) روزی برای تحقق آن آرمان ها مبارزه خواهد کرد.

انقلاب اسلامی و احقاق حقوق مستضعفین

انقلاب 57 با شعار عدالت طلبی و مبارزه برای از بین بردن مفهوم مستضعفین به پیروزی رسید. کاری نداریم به اینکه تا چه حد موفق شد آرمانش را عملی کند اما همین قدر می دانیم که این هدف مقدس است. اما انقلاب اسلامی با همه شعارهایش برای عدالت طلبی می داند که نمی تواند این آرمان را به معنای دقیق کلمه تحقق ببخشد بلکه بر ارتباط ظهور و عدالت طلبی به معنای گسترده آن تاکید می کند. حضرت امام خمینی(ره) در این باره چنین می فرمایند: « چه مبارک است میلاد بزرگ شخصیتى که بر پاکننده عدالتى است که بعثت انبیا- علیهم السلام- براى آن بود. و چه مبارک است زادروز ابرمردى که جهان را از شرّ ستمگران و دغل بازان تطهیر مى ‏نماید و زمین را پس از آنکه ظلم و جور آن را فرا گرفته پر از عدل و داد مى ‏نماید و مستکبران جهان را سرکوب و مستضعفان جهان را وارثان ارض مى ‏نماید.[3]

جمع بندی

گرچه منتظر ظهور امام عصر(عج) هستیم و برای تعجیل آن دعا می کنیم اما این کافی نیست و باید برای اهدافی که قرار است امام زمان دنبال کند ما هم تلاش کنیم.
پی نوشت ها:
[1] سوره قصص، آیه 5
[2] سوره انبیا، آیه 105
[3] صحیفه امام، ج‏14، ص 472
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.