تبیان، دستیار زندگی

نقض امنیت

اپل اولین کمپانی نبود که ایده باز شدن قفل تلفن های هوشمند را توسط احراز هویت چهره داشت اما پس از اینکه اپل این ویژگی را در آیفون ایکس معرفی کرد، مثل همیشه، صنعت تمام تلفن های هوشمند به این سمت و سو رفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نقض امنیت
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری ایتنا، اینطور که به نظر می رسد احراز هویت با تصویر چهره انتخابی طبیعی برای تلفن های هوشمند است. بهتر است کمی در این مورد بیشتر صحبت کنیم، شما برای باز شدن قفل دستگاه خود به تلفن نگاه می کنید، اینطور نیست؟

به طور کلی صنعت تلفن های هوشمند بر اساس توافق صورت گرفته است. اپل اولین کمپانی نبود که ایده باز شدن قفل تلفن های هوشمند را توسط احراز هویت چهره داشت اما پس از اینکه اپل این ویژگی را در آیفون ایکس معرفی کرد، مثل همیشه، صنعت تمام تلفن های هوشمند به این سمت و سو رفت. تقریبا هر تلفن هوشمندی که در کنگره ی جهانی موبایل سال 2018 به نمایش گذاشته شده بود، شامل این ویژگی می شد.

واقعا این یک روند بد است و ما در این مقاله علل مختلف نقوص آن را بیان خواهیم کرد:
در واقع من تصور می کنم که احراز هویت از طریق چهره نمی تواند خیلی به نفع شما باشد. اما طبیعی است که به نسبت وارد کردن پین کد و اثر انگشت راهی ساده تر و جذاب‌تر برای شما باشد. این در حالی است که این نوع احراز می تواند برای شما خطراتی را هم به همراه داشته باشد.

استفاده متداول از احراز هویت توسط تصویر چهره موجب کاهش امنیت برای تلفن های هوشمند می شود. خوشبختانه در حال حاضر روش های احراز هویت به صورت پیش فرض نیستند و معمولا استفاده از پین کد یا اثر انگشت شایعتر است.


Face ID چگونه کار می کند؟ پیچیدگی این سیستم تشخیص این چنین است: این سیستم شامل یک دوربین معمولی، یک دوربین مادون قرمز، پروژکتور نقطه ای، تکنولوژی یادگیری ماشین، ذخیره سازی امن و پردازش است. اپل تلاش زیادی برای ساخت سیستمی با سرعت بالا، امن و قابل اعتماد کرده است و طبیعی است که آیفون ایکس با این خدمات بتواند با نرخ $999 به فروش برسد.

قیمت بالای این سری گوشی باعث ایجاد معضل بین دیگر سازندگان تلفن های هوشمند شده است: تعداد فروش دستگاه های آنها پایین آمده است این در حالی است که آنها بایستی ویژگی و مشخصات خود را حفظ کنند. آنها با ترکیب یک سری ویژگی ها به ادامه فعالیت های خود می پردازند: از یک سخنران ارزان گرفته تا حافظه کم قدرت می توانند مواردی ابتدایی برای استفاده از سیستم تشخیص هویت باشند.

توانایی استفاده از چهره ی شما برای باز کردن قفل تلفن هوشمند یکی از ویژگی های برجسته است که در بازاریابی به آن اشاره عمیقی می‌شود اما شاید آن دسته از کمپانی ها که چنین خدماتی را مهیا می سازند تمایلی برای توضیح واضح عملکرد این نوع احراز هویت ندارند، آنها هرگز از ناامنی و غیر قابل اعتماد بودن این روش صحبتی نمی کنند.

در اغلب موارد تشخیص چهره توسط یک دستگاه ارزان قیمت تنها به دوربین جلوی گوشی و برخی الگوریتم های غیر پیشرفته ختم می شود و یک دوربین معمولی 2-D بدون یک سنسور IR یا پروژکتور، می تواند عاملی برای رخنه ی عکس ها باشد و عکس ها را چاپ یا روی صفحه نشان دهد. حتی اگر تجهیزات مدرنتر نیز استفاده شود موضوع فرق چندانی نمی کند. این در حالی است که Face ID اپل نیز توسط یک حمله با نام “evil twin” مورد فریب قرار گرفته بود.

نقض امنیتی

استفاده متداول از احراز هویت توسط تصویر چهره موجب کاهش امنیت برای تلفن های هوشمند می شود. خوشبختانه در حال حاضر روش های احراز هویت به صورت پیش فرض نیستند و معمولا استفاده از پین کد یا اثر انگشت شایعتر است. البته برخی از تولید کنندگان از سیستم های امنتری همانند احراز هویت با عنبیه چشم استفاده می کنند.

با این حال، احراز هویت به روش های مرسوم تبدیل شده است. از همین رو اکیدا به کاربران اندروید توصیه می کنیم که از روش احراز هویت چهره که روشی ناامن است استفاده نکنند، شاید آنچیز که در آیفون انجام می شود، در دستگاه اندرویدی هم انجام شود اما در نظر داشته باشید که دستگاه اندرویدی یک دهم قیمت اپل را دارد و این جا است که نمی توان خیلی به ارزان قیمت بودن دستگاه ها اعتمادی داشت.

در هر حال ما پیشنهاد می کنیم که قبل از اینکه روش احزار هویت از طریق چهره را فعال کنید، جزئیات این روش را به خوبی بررسی کنید. این احراز هویت بایستی به حدی امن باشد که باعث شکاف امنیتی در تصویر چهره و اطلاعات شما نشود. البته احراز هویت از طریق اثر انگشت هم تا حد زیادی امن نیست اما در مقایسه با تایید چهره امن‌تر است. در حال حاضر بهترین گزینه استفاده از پین کد برای احراز هویت است.
منبع: خبرگزاری ایتنا