تبیان، دستیار زندگی

ورزش بادی پامپ و تاثیر آن بر کاهش وزن

اگر اهل ورزش یا علاقه‌مند به آن هستید شاید تا به حال کلمه بادی پامپ، به گوشتان خورده باشد. این ورزش گروهی پرهیجان که کالری خوبی هم با آن می‌سوزانید این روزها حسابی پرطرفدار شده است. بادی پامپ، یک ورزش هوازی-قدرتی است که در آن از هالتر و دمبل برای انجام تمرینات قدرتی و استقامتی استفاده می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بادی پایپ
بادی پامپ، روشی جدید و هیجان‌انگیز برای تناسب اندام است. امروزه کلاس‌های آموزشی بادی پامپ همه‌ جا فراگیر شده‌ است. در آغاز این شیوه‌ی تمرینی را شرکت Les Mills در سال ۱۹۹۱ و در نیوزلند آغاز کرد که امروزه در سراسر دنیا موردتوجه قرار گرفته است و به‌عنوان یکی از بهترین تمرینات ورزشی برای همه‌ی افراد با سطوح مختلف تناسب اندام و قدرت بدنی، در نظر گرفته می‌شود.

این روزها، بیشتر باشگاه‌های ورزشی کلاس‌های بادی پامپ دارند؛ بنابراین اگر در نزدیکی شما چنین کلاس‌هایی برگزار می‌شود، بهتر است از این فرصت استفاده کنید. به‌گفته‌ی مربیان حرفه‌ای تناسب اندام، کالری‌ای که در جریان تمرینات بادی پامپ می‌سوزانید، لبخند را قبل و بعد از تمرین به لب‌تان می‌آورد.

تمرینات بادی پامپ چه مزایایی دارد؟

باوجود مربیان حرفه‌ای، کلاسی پر از متقاضی و موزیک‌های انگیزه‌بخش، مطمئنا از کلاس‌های بادی‌پامپ لذت می‌برید و به هر هدفی که در نظر دارید، خواهید رسید. با انجام این تمرینات، هم‌زمان که در بدن شما فرایند عضله‌سازی صورت می‌گیرد، قوی‌تر و سالم‌تر می‌شوید و متوجه بهبود شرایط تناسب اندام خود خواهید شد.

موفقیت در کاهش وزن با تمرینات بادی پامپ

پیش از آغاز تمرینات باید به مربی بدنسازی باشگاه درباره توان بدنی خودتان اطلاعات دقیق و کافی بدهید. مربی می‌تواند با چند تست ساده انجام حرکات بدنسازی که از شما می‌گیرد متوجه آمادگی بدنی شما برای آغاز ورزش بادی پامپ شود.

با تمرینات بادی پامپ می‌توانید کالری سوزانده‌شده در تمرینات را افزایش دهید و درعین‌حال، به‌تدریج وزن خود را هم کم کنید. احتمالا برای‌تان سؤال پیش آمده که با یک تمرین پرجنب‌وجوش بادی پامپ، چقدر وزن کم می‌کنید؟

کلاس‌های ۴۵ تا ۶۰ دقیقه‌ای بادی پامپ، برای سوزاندن مقدار زیادی کالری، کافی است. همه‌ی ما می‌دانیم که هر چه مقدار کالری سوزانده‌شده بیشتر باشد، روند کاهش وزن با سرعت بیشتری طی می‌شود. در یک کلاس ۶۰ دقیقه‌ای بادی‌ پامپ، چیزی در حدود ۶۰۰ کالری می‌سوزد. البته این مقدار کالری سوزاند‌ه‌شده، به‌شدت حرکات اجراشده در کلاس هم بستگی دارد.

بادی پامپ چیست؟

تمرینات بادی پامپ عبارت‌اند از تمرینات هوازی و قدرتی که در آنها از هالتر و دمبل برای اجرای تمرینات استقامتی استفاده می‌شود. کلاس‌های بادی پامپ را مربیان حرفه‌ای اداره می‌کنند و معمولا ۴۵ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد. این تمرین‌ها بسیار جذاب و درعین‌حال شدید است؛ درنتیجه، ضربان قلب را بالا می‌برد، روی تک‌تک بخش‌های بدن تأثیر می‌گذارد و کالری زیادی می‌سوزاند.


از یک تمرین بادی پامپ باید چه انتظاری داشته باشیم؟

با انجام یک تمرین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه‌ای بادی پامپ، در‌حالی‌که بقیه‌ی افراد حاضر در کلاس، تکرار حرکات خود را با ریتم موسیقی هماهنگ می‌کنند، مربی شما ابتدا با حرکات مناسب برای گرم‌کردن همراه با دمبل‌های سبک شروع می‌کند تا بدن‌تان را برای تمرینات شدیدتر آماده کند. سپس با انجام تمرینات شدید هوازی و تقویت عضلات به‌کمک دمبل و هالتر، تمرینات را ادامه می‌دهد. هر کدام از گروه‌های عضلانی بدن به نوبت درگیر می‌شوند، مثلا قفسه‌ی سینه، پشت، شانه‌ها و شکم. این حرکات باعث می‌شود که بیشترین کالری را بسوزانید و تک‌تک بخش‌های بدن خود را تقویت کنید. با انجام حرکات مخصوص سرد کردن بدن و حرکات کامل کششی، احتمال دردهای عضلانی و ریسک آسیب، کاهش می‌یابد.

آیا کلاس‌های بادی پامپ برای کاهش وزن مناسب است؟

تمرینات مداوم با وزنه، یک کالر‌ی‌سوز عالی و بهترین روش برای ساخت عضله است. همان‌طور که عضلات، خود را بعد از تمرینات بازیابی می‌کنند، متابولیسم یا سرعت سوخت‌وساز بدن شما افزایش می‌یابد. درنتیجه، تا مدت‌ها بعد از انجام تمرینات بادی پامپ، روند سوختن کالری ادامه پیدا می‌کند. با افزایش حجم عضله، بدن شما روزبه‌روز به انرژی بیشتری نیاز خواهد داشت. در نتیجه با در نظر گرفتن یک رژیم غذایی مبتنی‌بر کالری‌شماری می‌توانید کاهش وزن چشمگیری را تجربه کنید.

آیا من می‌توانم در کلاس‌های بادی پامپ شرکت کنم؟

به‌دلیل ماهیت این نوع تمرینات که شامل بلندکردن وزنه است، پیش از آغاز تمرینات باید به مربی بدنسازی باشگاه درباره توان بدنی خودتان اطلاعات دقیق و کافی بدهید. مربی می‌تواند با چند تست ساده انجام حرکات بدنسازی که از شما می‌گیرد متوجه آمادگی بدنی شما برای آغاز ورزش بادی پامپ شود.

آیا کلاس‌های بادی پامپ تنوع دارند و شامل انواع مختلفی می‌شوند؟

اگر کار با وزنه و دمبل را دوست ندارید، می‌توانید انواع مختلف کلاس‌های بادی پامپ را تجربه کنید. این کلاس‌ها عبارت‌اند از:

بادی اتک (BodyAttack): این تمرینات ورزشی ترکیبی از تمرینات اینتروال و چابکی است که سطح تناسب اندام‌تان را ارتقا می‌دهد و بدن‌تان را شکل می‌دهد و قوی‌تر می‌کند.
بادی کامبت (BodyCombat): این تمرینات ترکیبی از حرکات کاراته، بوکس، تکواندو، تای چی و موی تای است که حس جنگجویی درونی‌تان را آزاد می‌کند و تمریناتی جذاب شامل حرکات پا و مشت‌زدن است.
بادی بالانس (BodyBalance): در این تمرینات از حرکات تای چی، یوگا و پیلاتس برای افزایش تعادل بدن استفاده می‌شود.
بادی استپ (BodyStep): در این تمرینات از استپر (stepper) برای سوزاندن بیشترین مقدار کالری و تمرین در بخش‌های پایین‌تنه استفاده می‌شود.
بادی جم (BodyJam): این تمرینات هوازی موزون همراه با رقص، به‌قدری جذاب و ساده است که در حین تمرین، فراموش می‌کنید که در حال ورزش کردن هستید.
بادی وایو (BodyVive): این تمرینات با شدت کم و با استفاده از وسایلی چون کش و توپ مخصوص انجام می‌شود و به بهبود شرایط تناسب اندام کمک می‌کند و اندام‌ها را با کمترین فشار به مفاصل، تقویت می‌کند.

منبع: پایگاه خبری چطور