تبیان، دستیار زندگی

عظیم‌ ترین جرم کیهان مشاهده شد!

ادغام عظیم ۱۴ کهکشان در حدود ۱۲ میلیارد سال پیش توسط اخترشناسان دانشگاه دالهوزی و با استفاده از قدرتمند‌ترین تلسکوپ‌های جهان که ۹۰ درصد از آسمان قابل مشاهده را رصد می‌کنند، کشف شده‌ است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
عظیم‌ ترین جرم کیهان مشاهده شد!

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، این انباشتگی کیهانی در حدود ۱۲٫۴ سال پیش رخ داده‌ است و کهکشان ترکیبی عظیمی که در نتیجه آن شکل گرفته از آن زمان تاکنون تحت تاثیر اثر گوله‌ برفی به بزرگتر شدن ادامه داده است. محاسبات نشان می‌دهد تا به امروز صدها کهکشان دیگر توسط این خوشه بلعیده شده‌اند و این انباشت را به جرمی برابر ۱۰۰۰ تریلیارد خورشید تبدیل کرده‌ است، از این رو این خوشه بزرگترین جرمی است که تاکنون در کیهان رصد شده‌ است.
رصد‌ها نشان می‌دهند طی این رویداد دست‌کم ۱۴ کهکشان در منطقه‌ای چهار برابر وسعت صفحه کهکشان راه شیری با یکدیگر ترکیب شده‌اند. حباب نوری همجواری که از این رویداد تشکیل شده و هنوز در میان اجرام تشکیل‌دهنده پراکنده نشده‌، نشان می‌دهد تعداد کلی کهکشان‌هایی که در یک توده در مسیر برخورد با یکدیگر قرار می‌گیرند می‌تواند نزدیک به ۳۰ باشد.
عظیم‌ ترین جرم کیهان مشاهده شد!

نور ناشی از این انباشتگی ۱٫۴ میلیارد سال پس از بیگ بنگ سفر خود به سوی زمین را آغاز کرده‌ است، زمانی که سن جهان یک دهم سن کنونی‌اش بود. طی چندین میلیون سال اول تاریخ کیهانی، ماده معمولی و ماده تاریک ترکیب با یکدیگر را آغاز کردند و به تدریج کهکشان‌های خوشه‌ای را ایجاد کردند. در حال حاضر این خوشه‌ها می‌توانند حاوی هزاران کهکشان، حجم عظیمی از ماده تاریک، سیاهچاله‌های غول‌پیکر و ابرهایی با درجه حرارت چند میلیون درجه‌ای باشند،
نظریه‌های کنونی نشان می‌دهند خوشه‌هایی به عظمت خوشه جدید که SPT2349-56 نام دارد،‌ دو برابر این مدت زمان را برای شکل گرفتن صرف کرده‌ است. اما دانشمندان در شگفتند که چنین عظمتی از کهکشان‌ها چگونه در چنین مدت زمان کوتاهی تشکیل شده‌ است.
عظیم‌ ترین جرم کیهان مشاهده شد!

شبیه سازی‌های رایانه‌ای کهکشان‌ها پیش‌بینی می‌کنند که طی گذر زمان، این خوشه به یکی از عظیم‌ترین سازه‌های کیهان، شاید عظیم‌الجثه‌ترین جرم شناخته شده در جهان مدرن تبدیل شود. ۱۴ کهکشانی که در این خوشه درحال برخورد با یکدیگرند به کهکشان‌های فوران ستاره‌ای شهرت دارند، زیرا شدت ستاره‌ سازی در آنها بسیار بالاست و سالانه هزاران ستاره جدید در آن ها متولد می‌شوند.
این درحالی است که در کهکشان راه شیری سالانه یک ستاره جدید متولد می‌شود. این ستاره‌ها اما به سرعت درخشیده و سپس می‌سوزند زیرا گاز درون خود را با سرعتی بالا مصرف می‌کنند. این خوشه جدید کهکشانی اولین‌بار به شکل لکه‌ای کم‌فروغ از نور با استفاده از تلسکوپ قطب جنوب و رصدخانه فضایی هرشل مشاهده شد. اخترشناسان پس از آن با استفاده از تلسکوپ آلما واقع در شیلی توانستند رصد‌های دقیق‌تری از آن انجام دهند.


منبع: http://bigbangpage.com