تبیان، دستیار زندگی
این روزنامه چاپ تل‌آویو در گزارش خود با انتشار بخش‌هایی از ابعاد محرمانه اهداف و ماموریت‌های این وزارتخانه تاکید کرده که «هیچ یک ازخطرات و ماموریت‌های محوله به وزارت امور استراتژیک از اهمیت پیگیری طرح‌های هسته‌ای ایران برخوردارنیست و وظیفه اصلی این
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران و وزارت جدید التاسیس در اسرائیل

روزنامه «‌هاآرتص» چاپ اسراییل در شماره روز دوشنبه چهارم ژوئن، اطلاعاتی در مورد وزارت امور استراتژیک این کشور به چاپ رسانده و مهم ترین ماموریت این وزارتخانه را مقابله با برنامه هسته‌ای ایران خوانده است. این روزنامه چاپ تل‌آویو در گزارش خود با انتشار بخش‌هایی از ابعاد محرمانه اهداف و ماموریت‌های این وزارتخانه تاکید کرده که «هیچ یک ازخطرات و ماموریت‌های محوله به وزارت امور استراتژیک از اهمیت پیگیری طرح‌های هسته‌ای ایران برخوردار نیست و وظیفه اصلی این وزارتخانه مرموز، صرفاً امور ایران است».

به گزارش  آفتاب به نقل از پایگاه خبری دویچه‌وله، ازهنگامی که سال گذشته وزارتخانه جدیدی در دولت اسراییل با عنوان «اموراستراتژیک» برپا شد، هیچ سند، ارزیابی یا گزارش رسمی از سوی این وزارتخانه دراختیار پارلمان اسراییل یا رسانه‌های این کشور قرار نگرفته است. سرپرستی این وزارتخانه با «آویگدور لیبرمن» سیاستمداری از جناح راست افراطی است و «وزارت اموراستراتژیک» باید برنامه نهایی را برای مقابله با طرح‌های هسته‌ای ایران تنظیم کند و در اختیار دولت بگذارد.

روزنامه اسراییلی‌ها آرتص می‌نویسد هیچ یک ازخطرات و ماموریت‌های محوله به وزارت امور استراتژیک از اهمیت پیگیری طرح‌های هسته‌ای ایران برخوردار نیست و وظیفه اصلی این وزارتخانه «مرموز»، امور ایران است.

به نوشته این روزنامه، شیوه کار وزارت اموراستراتژیک، متمرکز کردن کارهای ستاد در دفتر نخست وزیری اسراییل و سایر وزارتخانه‌های دولتی درباره مسایلی است که در صدر دستور کار دولت این کشور قرار دارد.

روزنامه‌ها آرتص در ادامه می‌نویسد ساختمان کوچک و تاریکی که در یک محله کارگری اورشلیم در اختیار«ابیگدور لیبرمن» قرار گرفته، چندان با وظایف عظیم محوله به این وزیر همخوانی ندارد و او همه دیدارهای خود با مقامات اسراییلی و

بین المللی را در‌هاله‌ای از ابهام باقی می‌گذارد و درباره آن گزارش زیادی به رسانه‌ها منتقل نمی کند. به نوشته‌ها آرتص، حدود هشت میلیون دلاری که برای سال اول کار این وزارتخانه در اختیار آقای لیبرمن قرارگرفت، مورد استفاده واقع نشده و دست نخورده مانده است.

این روزنامه می‌افزاید طبق سندی که اخیرا ازسوی شماری ازدیپلمات‌های دفترنخست وزیری اسراییل تهیه شده و ایهود اولمرت آن را تصویب کرده است، وزارت امور استراتژیک باید برنامه نهایی را برای مقابله با طرح‌های هسته‌ای ایران تنظیم کند و آن را در اختیار دولت بگذارد. به نوشته‌ها آرتص، این وزارتخانه از حق درخواست مواد اصلی و تنظیم نشده از سوی سایر نهادها در مورد ایران برخوردار نیست و تنها گزارش‌های پایانی این نهادها را دریافت می‌کند.

به گزارش این روزنامه، شورای عالی امنیت ملی اسراییل نیز موظف به همکاری با آقای لیبرمن شده و رییس این شورا به طور منظم با لیبرمن و مدیرکل وزارتخانه او درباره ایران رایزنی می‌کند.

ها آرتص به نقل از آقای لیبرمن می‌نویسد وی و وزارتخانه‌اش نباید دنباله رو مسائل روزمره در مورد ایران شوند و به جزئیات مسایل کاری ندارند، بلکه می‌خواهند اسراییل را از مخاطراتی که این کشور از ناحیه طرح‌های هسته‌ای ایران با آن روبه روست، رهایی بخشند.

به نوشته‌ها آرتص، مشکل اصلی، میزان همکاری مئیر داگان، رییس موساد با آقای لیبرمن است چرا که تحولات داخلی اسراییل، احتمال کناررفتن حزب کارگر از چارچوب هم پیمانی با دولت اولمرت، و نیز گزارش کمیسیون داخلی جنگ تابستان گذشته اسراییل باحزب الله، که قراراست اواسط تابستان منتشرشود، در روند کار وزارت اموراستراتژیک اسراییل در مورد ایران موانعی نه چندان کوچک ایجاد کرده است.