تبیان، دستیار زندگی
به نظر کمی رویایی و تا حدودی شبیه فیلم‌های تخیلی است، از کنار آگهی فروش یک کالا به سرعت رد می‌شوید ولی با فشار دادن یک دکمه می‌توانید تمام مشخصات و اطلاعات و قیمت مربوط به آن کالا را در گوشی موبایل خود داشته باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موبایل و دیگر هیچ!

به نظر کمی رویایی و تا حدودی شبیه فیلم‌های تخیلی است، از کنار آگهی فروش یک کالا به سرعت رد می‌شوید ولی با فشار دادن یک دکمه می‌توانید تمام مشخصات و اطلاعات و قیمت مربوط به آن کالا را در گوشی موبایل خود داشته باشید.

با فناوری جدید، کاربران موبایل می‌توانند با گرفتن گوشی موبایل خود در جلوی بارکدهای مخصوص، تمام مشخصات مربوط به آن را بخوانند.

گوشی‌های موبایل در شکل و شمایل جدید خود می‌توانند تمام اطلاعات مربوط به یک شیء را دریافت کرده و آن را تبدیل به تصویر، فیلم و یا متن کنند و روی صفحه مانیتور خود به نمایش بگذارند.

به نظر می‌آید که در حال حاضر با توجه به همه گیر شدن استفاده از تلفن‌های همراه در سراسر دنیا، معقول‌ترین و ساده‌ترین ابزار برای برقراری ارتباط بین دنیای فیزیکی و دنیای دیجیتالی، استفاده از همین گوشی‌های کوچک و همه کاره باشد. ژاپن از جمله کشورهایی است که به سرعت از این فناوری در همه جا استفاده کرده است و در حال حاضر مردم این کشور تا حد زیادی با این فناوری آشنا هستند.

دریافت مشخصات وقیمت کالا از طریق موبایل

مشتریان Fast Food می‌توانند با قرار دادن گوشی تلفن همراه خود در مقابل کاغذ پیچیده شده دور غذایشان، میزان انرژی و قوت غذایی آن را بخوانند. علاوه بر آگهی‌های داخل نشریات، ژاپنی‌ها می‌توانند در هنگام مسافرت با هواپیما به جای بلیط‌های کاغذی از گوشی‌های موبایل خود استفاده کنند.

از آنجا که شرکت‌های تبلیغاتی معمولاً پیشگامان استفاده از فناوری‌های جدید هستند، این بار نیز به استقبال رفته و از آن در تبلیغات خود بهره گرفته اند. در شرایطی که در اغلب کشورهای جهان، استفاده از اینترنت از فعالیت‌های روزمره زندگی مثل رانندگی، تماشای تلویزیون، سفرهای درون یا برون شهری کاملاً جداست، به نظر می‌رسد که استفاده از تلفن‌های موبایل می‌تواند کمک بسیار خوبی برای این امر باشد. مسأله این است که وقتی کاربران بتوانند از همه جا و از طریق گوشی‌هایشان به دنیای اینترنت و اطلاعات دسترسی پیدا کنند دیگر نمی‌خواهند که به PC‌های خود برگردند. این نوع ارتباط که به Physical Hyperlink معروف شده، به گونه ای شبیه Web Hyperlink است. همان هیجانی که از امکان لینک‌دادن به سایت‌ها و اطلاعات مختلف روی اینترنت در آغاز کار دنیای Web وجود داشت، در حال حاضر برای دنیای واقعی و قابل لمس انسان‌ها وجود دارد.

هر چه قابل لمس‌تر، جذاب‌تر و هیجان انگیزتر! همه چیز در دنیای فیزیکی، مثل خود شما، کامپیوترتان، صندلی و... دارای یک کتابچه دیجیتالی اطلاعات است و امید بخش‌ترین راهی که تاکنون برای ارتباط بین این دو ارائه شده همین بارکدهای مخصوص و مربع شکل است. موزاییک‌های سیاه سفیدی که می‌توانند بسیار بیشتر از بارکدهای سنتی فعلی، در خود اطلاعات ذخیره کنند. ایده آن نیز بسیار ساده است، دوربین‌های موجود بر روی تلفن‌های همراه این کدها را اسکن می‌کند و نرم افزار مربوطه اطلاعات حاوی آن را استخراج کرده و بر روی مانیتور به نمایش می‌گذارد، به همین سادگی!

البته فناوری‌های دیگری از قبیل امواج رادیویی، چیپ‌های کامپیوتری و یا ابزاری که با ماهواره ها کار می‌کنند نیز برای چنین منظوری ارائه شده بود، اما استفاده از بارکدها بسیار ساده‌تر، ارزان‌تر، در دسترس‌تر و البته کامل‌تر به نظر می‌رسد.

شرکت‌های کامپیوتری و شرکت‌های سازنده گوشی‌های تلفن همراه قرار است که به زودی دومین نشست مشترک خود را برای گسترش هر چه بیشتر این فناوری داشته باشند و البته شرکت‌های معتبر تبلیغاتی نیز در این نشست و همراهشان خواهند بود.

اگر دقت کرده باشید حتماً متوجه شده‌اید که اغلب مردم همواره حداقل سه چیز را همراه دارند، کلید، کیف پول و تلفن همراه! یعنی بدون نیاز به حمل یک وسیله اضافه می‌توان دنیای اطلاعات را با خود به همراه داشت و تصور کنید زمانی را که نه تنها می‌توانید با تلفن همراه خود اطلاعات اشیاء را بخوانید، بلکه بتوانید در صورت تمایل آن کالا را خریداری کنید.

در کشور آمریکا طبق آمار منتشره از مؤسسه تحقیقاتی Forrester، یک سوم گوشی‌های تلفن همراه، مجهز به دوربین است و این رقم به سرعت در حال افزایش است، اما به ندرت افرادی هستند که نرم افزار مربوط به خواندن کدها را روی موبایل خود نصب کرده باشند. در ژاپن تبلیغات بیل ‌بردهای اتوبان و خیابان‌ها حاوی این کدهاست و معمولاً به قدری بزرگ است که رانندگان بتوانند در حین عبور آن را با موبایل خود اسکن کنند. همچنین در بیمارستان‌ها، روی نسخه‌های بیماران چنین کدهایی وجود دارد تا داروخانه ها بتوانند بدون نیاز به خواندن دست خط روی نسخه، داروی مورد نظر را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیدا کنند.

علاوه بر آن در سوپرمارکت‌ها، روی بسته‌های گوشت و تخم مرغ این کدها قرار داده شده تا مردم بتوانند تاریخ انقضاء و حتی نام کمپانی و یا کشاورزان مربوطه را بخوانند. اما شاید مهم‌ترین و همه‌گیرترین نوع استفاده از این بارکدها، در سفرهای هوایی است، مسافرین بلیط خود را از طریق گوشی‌های موبایل خود می‌خرند و در هنگام سوار شدن به هواپیما، کد موجود در گوشی تلفن خود را به اسکنر مخصوصی که در آنجا تعبیه شده نشان می‌دهند، بدون نیاز به استفاده از حتی یک ورق کاغذ!

مدیر یکی از شرکت‌های تبلیغاتی می‌گوید تاکنون چند بار برایتان پیش آمده که یک آگهی را در مجله‌ای که متعلق به شما نیست ببینید  با خود بگویید: آه، من دنبال همین می گشتم و بعد به دنبال کاغذ و قلم بگردید تا URL و یا تلفن آن را یادداشت کنید؟ خیلی که پیشرفته باشید، باید اطلاعات را در موبایل خود به صورت دستی تایپ کنید! پس چه بهتر که موبایل‌تان این کار را به صورت خودکار و با فشردن یک کلید انجام دهد.

این فناوری به کاربران اجازه می دهد تا کدها را از روی مانیتور کامپیوترها نیز اسکن کنند و این برای تبلیغات تلویزیونی و مانیتورهای موجود در مراکز خرید، فرودگاه‌ها و ... نکته بسیار قابل توجهی است، به خصوص مسافرین فرودگاه‌ها و ترمینال‌های مسافرتی که عموماً فرصتی برای خواندن دقیق تبلیغات ندارند.

شرکت‌های تبلیغاتی بسیار خوشحالند از اینکه با استفاده از این کدها می توانند میزان استقبال از آگهی‌هایشان را در رسانه های سنتی مثل مجلات و Billboardها بسنجند، کاری که تا پیش از این تا حد زیادی غیرممکن و یا کاملاً تخمینی بود. بسیاری از نشریات اروپایی و بعضی نشریات آمریکایی نیز شروع به قرار دادن این کدها کرده اند.

برای خواندن این کدها باید نرم افزار ساخت شرکت Neo Media Technology را روی گوشی خود نصب کنید که البته در حال حاضر بسیاری از گوشی‌های تلفن همراه از این فناوری پشتیبانی نمی‌کنند. مدل‌های جدید گوشی‌های موتورولا Razr، بعضی از گوشی‌های جدید Nokia، اغلب گوشی های Sony Ericsson و سامسونگ با این فناوری هم خوانی دارند، اما تقریباً هیچ کدام از Palmها در حال حاضر از آن پشتیبانی نمی‌کنند. برای اینکه بدانید آیا گوشی تلفن شما می تواند با این برنامه کدخوان کار کند یا خیر، به وب سایت http://get.qode.com بروید. البته ساکنان اغلب کشورهای اروپایی و آمریکا می‌توانند با ارسال یک Text به یک شماره تلفن خاص، سازگاری تلفن خود را بررسی کنند. اگر فکر می‌کنید که به علت عدم استفاده از این کدها در ایران نیازی به نصب نرم افزار آن ندارید، باید بگویم که نباید ناامید شوید. تبلغات اینترنتی فراوانی را پیدا خواهید کرد و می توانید از اسکن کردن آنها لذت ببرید!

منبع: نشریه اینترنت

مطالب مرتبط:

بهترین‌های صنعت موبایل در سال 2006

عكاسی بهتر با تلفن همراه‌

 مشاهده مبلغ کارکرد موبایل از طریق SMS

آشنایی با سیستم عامل موبایل Symbian

10 گوشی گران قیمت تلفن همراه در دنیا

اصطلاحات ریز و درشت تلفن همراه- قسمت دوم

بررسی خدمات رایگان تلفن ثابت و فعال سازی آنها