تبیان، دستیار زندگی

وضعیت پوشش زنان در ایران+ فیلم

وقتی بشنوید حجاب آزاد شده است...

به گوش های از روسری بیرون امده، مانتوهای جلو باز، موهای پریشان و... نگاه نکنید اینجا ایران است و مردمش هنوز مسلمان. اینکه چرا یک عده از زنان تمایل به بی حجابی دارند سوالی است که ممکن است هر کدام از انها دلایل مختلفی برای خود داشته باشند اما مشکل بیشتر این زنان این است که نمی دانند چرا باید حجاب داشته باشند! به قول معروف از ماست که بر ماست... شاید اگر از همان ابتدای کودکی و نوجوانی فلسفه ی حجاب را برای فرزندانمان خوب تفهیم می کردیم در حال حاضر با مشکلات کمتری در این زمینه مواجه بودیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجاب

در یک نظر سنجی جالب از زنان جامعه سوالی پرسیده شد که اگر شب بخوابید و صبح بیدار شوید و ببینید که حجاب آزاد شده است چه کار می کنید ؟

عده ای گفتند همین روسری رو هم برمیداریم و راحت می شویم!، عده ی دیگر گفتند ما به همین حجاب نصفه و نیمه مان راضی هستیم و به همین صورت به خیابان می آییم و عده ای هم گفتند برای حفظ اعتقادات دینی شان حجابشان را نگه میدارند...

از قدیم گفته اند که هرچه انسان را از چیزی منع کنی به آن حریص تر می شود. برخی معتقدند در جامعه ی امروز چون حجاب را اجباری کرده اند باعث شده است تا مردان با کوچکترین جلوه ای از زن تحریک شوند در حالیکه با آزاد  بودن حجاب جلوه ی زن برای مردان عادی می شود و جامعه به ثبات و آرامش خواهد رسید اما تجربه ی کسب شده از کشورهای دیگر نشان می دهد که یکی از بحران ها و مشکلات مهم در جوامعی که برهنگی و روابط نامشروع در آن کشور ازاد است سرد مزاجی مردان است. بنابراین هر چه فضای جامعه بازتر شود، سطح تحریک پذیری بالاتر می آید و در نتیجه آستانه رضایتمندی جنسی نیز بالاتر می‌آید، یعنی در چنین جامعه ای یک مرد با دیدن بخشی از زیبایی های همسرش تحریک نمی شود، بلکه باید یک سطح بالاتری را ببینید تا تحریک شود. با بالاتر رفتن آستانه رضایت مندی جنسی در جوامع، مرد به همسر خود قانع نمی شود یا خواهان اشکال دیگر روابط جنسی می شود که خارج از حدود شرعی، عقلی و انسانی است.

“دون پیرو کورسی” کشیش دهکده سان تِرِنسو ایتالیا بیان کرد: “دلیل افزایش خشونت علیه زنان، دامن‌های کوتاه و لباس‌های نامناسب آن‌ها است.”[1]

لذا با آزاد شدن بی حجابی نه تنها از دردسرهای زنان کم نمی شود بلکه بر مشکلات و معضلات آنها افزوده خواهد شد.


#زنان خواهان بی حجابی ،حجاب را معارض با مد روز و زیبایی می دانند و می خواهند به نوعی با کشف حجاب ، زیبایی های خود را نمایان کنند اما آیا زیبایی با حجاب تعارض دارد ؟

یکی از کج فهمی های موجود در جامعه این است که برخی حجاب را معارض با زیبایی می دانند. عده ای که بدحجابی را به حجاب ترجیح می دهند در اصل حجاب را نوعی محدودیت برای خود می دانند که دست و پایشان را می گیرد حتی برخی تصور می کنند که حجاب چهره ای ناپسند از آنها می سازد و بسیار خسته کننده می شوند اما با حجاب هم می توان جذاب به نظر رسید تنها کافی است اصولی را در لباس پوشیدن خود رعایت کنید:

 روسری خود را زیبا ببندید
استفاده از روسری  با جنس مناسب یکی از بهترین روش ها برای کنترل حجاب است.  به گونه ای که روسری های نخی هم از نظر ایستادن روی سر و هم از نظر خنک بودن مناسب خواهند بود. از طرف دیگر در بازار امروزی طرح ها و رنگ ها متنوع و زیبا از شال و روسری برای گروه های مختلف سنی موجود است.

علاوه بر انتخاب روسری از طرز بستن روسری هم غافل نشوید . با کمی و وقت و حوصله و جستجو در سایت های مختلف می توانید روش های متنوع مثل بافت روسری، لبنانی، گره ای و... را آموزش ببینید و با این کار به روسری بستن خود تنوع دهید.

رنگ ها را ست کنید
برای آنکه زیبا به نظر برسید بهتر است کمی درباره هارمونی رنگ ها دقت کنید . انتخاب سر تا پا صورتی انتخاب هوشمندانه ای نیست . سعی کنید از ترکیب رنگ های مشابه استفاده کنید مثل رنگ قرمز و زرد یا قرمز و نارنجی؛همینطور از ترکیب برخی از رنگ ها باید خود داری کرد مثلا مشکی از جمله رنگ هایی است که با هر رنگی ست می شود اما از ترکیب این رنگ با سرمه ای و قهوه ای خودداری کنید یا ازترکیب سفید و کرم استفاده نکنید. انتخاب رنگ و ترکیب کردن آن می تواند به شیک پوشی و  زیبایی شما بیفزاید.

تمیز و مرتب بودن
تمیزی و مرتب بودن دو عنصر مهم در پوشش و ظاهر است. معنای تمیزی که مشخص است اما منظور از مرتب بودن یعنی شکل و اندازه و رنگ بندی لباس و کفش و عینک و کیف و کفش متناسب باشد .

با مانتو هم می توان حجاب کامل داشت
حجاب برخلاف آنچه در اذهان شکل گرفته، فقط چادر نیست بلکه افراد می توانند بدون چادر نیز یک پوشش مناسب داشته باشند. انواع مانتوها با طرح های گوناگون و در کنار آن استفاده از شال و روسری های مناسب می تواند به حفظ حجاب کمک کند. برخی از بانوان در گفته های خود اعلام می کنند که  با حجاب مشکلی ندارند اما در فصول گرم به علت دمای بالای هوا و در فصول سرد به علت استفاده از لباس های گرم کننده امکان استفاده از چادر را ندارند. در این موارد استفاده از مانتوهایی مناسب که در عین حفظ حجاب  مشکل بهانه های سرد یا گرم بودن را از این افراد می گیرد توصیه می شود.

چادر سبک بخرید
چادری بودن با وجود داشتن بچه ی کوچک، فصل گرما و یا اشتغال کمی سخت است لذا برای سهولت در داشتن حجاب می توانید از چادرهای مدل دار مثل چادرهای لبنانی، عربی، قجری و ... استفاده کنید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که جنس و طرح متنوعی از چادر را انتخاب کنید که در عین سبک بودن و داشتن جنس مناسب زیبا و راحت باشد.


پی نوشت:
[1] بیانیه "دون پیرو کورسی” کشیش دهکده سان تِرِنسو ایتالیا در سال 2009
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.