تبیان، دستیار زندگی

30 درصد افراد 20 تا 35 ساله ازدواج نکرده‌اند

رئیس اداره سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از 11 میلیون جوان ازدواج نکرده در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر فاصله بین ازدواج و نخستین فرزند در خانواده‌ها به سمت پنج سال سوق پیدا کرده است به‌طوری که در حال حاضر 11 میلیون جوان ازدواج نکرده در کشور داریم یعنی 30 درصد افراد 20 تا 35 ساله ازدواج نکرده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تجرد
به گزارش تبیان به نقل از روزنامه ایران، دکتر سید حامد برکاتی روز گذشته در نشست خبری به مناسبت روز جوان با بیان اینکه جوانان در کنار فراهم شدن مسکن و شغل، نیازمند آموزش‌هایی برای یادگیری تاب‌آوری در برابر مشکلات اجتماعی هستند، اعلام کرد: طبق بررسی‌هایی که تاکنون انجام شده شاخص فرزندآوری در پنج سال قبل از سال 95، 2.1 بوده است. این رقم سه سال قبل از سال 95، 2.8 و در سال 95 با احتمال بالا با بیش از 2.1 گزارش شده است. این ارقام نشان می‌دهند که در زمینه فرزندآوری به سطح جایگزینی رسیده‌ایم اما خطر هنوز رفع نشده است.

او همچنین اضافه کرد: در سال 1389، 891 هزار ازدواج ثبت شد اما از این سال تاکنون سالانه 6.5 درصد از میزان ازدواج در کشور کاسته شده است. یعنی ما در سال 95 به 661 هزار ازدواج رسیدیم. این آمار نشان می‌دهند در یک بازه پنج ساله آمار ازدواج در کشور 25 درصد کاهش داشته است.

دکتر برکاتی با اشاره به اینکه آمار طلاق در کشور افزایش یافته گفت: برای مثال در شهر تهران به ازای هر چهار ازدواج یک مورد طلاق و در مناطق شمالی آن به ازای هر دو ازدواج یک مورد طلاق ثبت شده است. اگر با همین برنامه‌های جاری پیش برویم حتماً نرخ تولد فرزند در سال‌های آینده کاهش پیدا می‌کند. وی در ادامه از شناسایی 5 عامل اصلی مرگ جوانان ایرانی خبرداد و گفت: سوانح، اختلالات یا عوارض ناشی از سوء مصرف مواد مخدر ، غرق‌شدگی و سوختگی و بیماری‌های غیر واگیر از جمله عوامل پنجگانه علت اصلی مرگ جوانان ایرانی است.

او عنوان کرد: اکنون سند نظام سلامت جوانان با اولویت روی پنج مرگ اصلی جوانان کشور در حال تدوین است که به ترتیب شامل سوانح، آسیب رساندن به خود به‌گونه‌ای که منجر به‌فوت یا جرح شود، اختلالات یا عوارض ناشی از سوء مصرف مواد، بیماری‌های غیرواگیر و غرق شدگی و سوختگی است. به‌گفته او، سوانح با توجه به آسیب جدی که به افراد از جمله جوانان می‌زند در اولویت نخست برنامه جامع نظام مراقبت مرگ جوانان به‌شمار می‌آید. به‌همین منظور از آذر سال 1393 بسته خدمت جوانان در شبکه بهداشت روستایی به صورت فعال و در شبکه بهداشت شهری به‌صورت غیرفعال اجرا می‌شود. او با اشاره به امید به زندگی ایرانی‌ها گفت: امید به زندگی در کشور برای مردان، 74 و زنان کشور، 76 سال است اما برای افزایش این امید به‌زندگی باید برنامه مشخصی جهت مدیریت رفتار آحاد جامعه بویژه جوانان داشته باشیم.

تا ابتدای دی‌ماه سال 96 حدود ۳۶ هزار و ۵۷۱ مورد ابتلا به ویروس این بیماری تشخیص داده شده که ۵۰ درصد آنان در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال اتفاق افتاده است.


او در خصوص تعریف جوان به این نکته اشاره کرد که جمعیت 18 تا 29 سال را جامعه جوان در نظر می‌گیریم که در زمان حاضر حدود 19 میلیون و 500 هزار تن از آحاد جامعه را همین افراد 18 تا 29 سال تشکیل می‌دهند که جمعیت قابل توجهی به شمار می‌آیند و باید برنامه مشخص نیز برای رفتار آنان داشته باشیم. به گفته دکتر برکاتی، از این شمار جمعیت جوانی که داریم 55.5 درصد مرد و 72 درصد این جمعیت نیز در شهر‌ها ساکن هستند. این مقام مسئول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین به 29 درصد جوانان کشور اشاره کرد که دارای اضافه وزن یا چاق هستند. به‌طوری که فعالیت فیزیکی 48 درصد مردان جوان و 52 درصد زنان جوان کشورمان از استانداردهای مورد قبول جهانی کمتر است.

دکتر برکاتی گفت: مطالعات وزارت بهداشت نشان می‌دهد که 27 درصد جوانان ما، سابقه چاقی در اعضای خانواده را بیان کرده‌اند و اینکه هشت درصد خانواده‌های دارای جوان سابقه سکته قلبی قبل از 55 سال را داشته‌اند که این نتایج داشتن فعالیت فیزیکی مناسب را بیش از پیش دارای اهمیت اعلام می‌کند.

رئیس اداره سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت همچنین از تدوین سند نظام سلامت جوانان خبر داد و گفت: ‌این سند تا پایان سال اجرا شده و برنامه‌های مشخصی برای مدیریت رفتارهای مخاطره‌آمیز در نظر دارد. طبق بررسی که روی علت مرگ جوانان انجام شده پنج عامل اصلی آن شناسایی شده و در حال برنامه‌ریزی برای کاهش آن هستیم. بیماری‌های غیرواگیر، سوانح و حوادث، خودکشی و اعتیاد،جزو این موارد هستند.

در ادامه این نشست خبری رئیس اداره پیشگیری از ایدز وزارت بهداشت از ابتلای ۵۰ درصد گروه سنی 21 تا 35 سال به اچ‌آی وی خبر داد و گفت: تا ابتدای دی‌ماه سال 96 حدود ۳۶ هزار و ۵۷۱ مورد ابتلا به ویروس این بیماری تشخیص داده شده که ۵۰ درصد آنان در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال اتفاق افتاده است. دکتر پروین افسر کازرونی گفت: یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت، آموزش به نوجوانان و جوانانی است که به‌دلیل زمینه خانوادگی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری‌ها قرار دارند یا به رفتار پرخطر گرایش دارند و آن را انجام می‌دهند که در این زمینه برنامه‌ای به نام باشگاه سلامت جوانان و نوجوانان اجرا می‌شود.
منبع: روزنامه ایران