تبیان، دستیار زندگی

ارتباط امام زمان با ولی‌فقیه

دلیلی در دست نیست که ولی فقیه با امام زمان در ارتباط است، ولی چون امور شیعیان در دست اوست بدون شک مورد توجه حضرت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رهبر

ما شیعیان معتقدیم که در زمان غیبت با توجه به روایات متعددی که در دست است باید به فقیه جامع الشرایط رجوع کرد(رجوع کنید به سایت رهروان ولایت، کد: 109015) بر این اساس ما او را نائب عام امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) می‌دانیم. حال برخی سوال می‌پرسند که آیا این نائبان(ولی فقیه هر زمان) با حضرت در ارتباطند یا خیر؟
در پاسخ باید بگوییم ما دلیل خاصی در دست نداریم که اثبات کند آنان با حضرت در ارتباطند یا خیر، یعنی نفیا و اثباتا دلیلی در دست نیست؛ لذا هم احتمال ارتباط وجود دارد و هم امکان عدم ارتباط. بدون شک اگر ارتباطی هم داشته باشند، به دیگران نمی‌گویند و کاملا مخفی خواهد بود.
البته می‌توان چنین استدلال کرد که چون اینان نائبان حضرت هستند و امور شیعیان در دست آنان است، لذا حضرت نیز به آنها توجه داشته، و مشکلات آنان را حل خواهد کرد، حال یا با دیدار مستقیم، یا با فرستادن یاران خود نرد آن‌ها یا در خواب و ... همچنانکه چنین قضیه ای در طول تاریخ رخ داده و حضرت مشکلات علما را حل کرده‌اند. چنانکه مشکل شیخ مفید در فتوایی که داده بود را حل کرد.(سایت سلم، کد: 5914)

آیا ولی فقیه با امام زمان(ع)ارتباط دارد؟

بعضی ها می گویند:ولی فقیه حتماً با امام زمان (عج) ارتباط دارد و ایشان اگر لازم باشد در امور دخالت می‌ کنند! پس آیا باید تمامی ضعف‌ها را متوجه امام معصوم (ع) بدانیم؟

البته یک نکته درباره ارتباط امام زمان(ع)با ولی فقیه باید گفت که:

معنای ارتباط با امام زمان(ع)این نیست که امام زمان(ع)هر لحظه با ولی فقیه ارتباط برقرار کند,چیزی که واضح است بین اولیای خدا و ائمه علیهم السلام رابطه معنوی وجود دارد

خداوند سبحان به همه بندگانش می فرماید که: «وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا -(اطلاق، 2) و هر كس تقواى الهى پیشه كند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى‏ كند»

مگر امام زمان، حضرت مهدی که سلام خدا بر او و خاندانش باد، به همه شیعیان و دوستانش نفرمود:

«إِنَّا غَیْرُ مُهْمِلِینَ لِمُرَاعَاتِکُمْ وَ لَا نَاسِینَ لِذِکْرِکُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَکُمُ الْأَعْدَاءُ فَاتَّقُوا اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ وَ ظَاهِرُونَا عَلَى انْتِیَاشِکُمْ مِنْ فِتْنَةٍ ...»

در رعایت حال شما کوتاهى نمى‏ کنیم و یاد شما را از خاطر نبرده‏ایم، و اگر جز این بود از هر سو گرفتارى به شما رو مى‏ آورد و دشمنانتان، شما را از میان مى‏ بردند، تقوا پیشه سازید و به ما اعتماد کنید و چاره این فتنه و امتحان را که به شما رو آورده است از ما بخواهید



منبع : رهروان ولایت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.