تبیان، دستیار زندگی

رشته پزشکی نیاز به خانه‌تکانی دارد

بودجه هنگفتی دراختیار طرح تحول سلامت قرارگرفت که ۸۵ درصد آن وارد بخش دارو و تجهیزات پزشکی شد و در مدت کوتاهی بیشتر تجهیزات موجود در کشور به دلایل غیر اورژانسی استفاده و تمام شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رشته پزشکی نیاز به خانه‌تکانی دارد
به گزارش تبیان به نقل از روزنامه اطلاعات، رییس جامعه جراحان ایران با انتقاد از نحوه اجرای طرح تحول سلامت پیشنهاد داد به جای طرح تحول سلامت، بیمارستان‌های آموزشی را برای ارائه خدمات به بیماران نیازمند رایگان کنیم و بودجه آن را بپردازیم. 

دکترایرج فاضل دیروزدر نشست خبری چهل و دومین کنگره سراسری جامعه جراحان اضافه کرد: نام طرح تحول سلامت از ابتدا غلط بود و باید با عنوان طرح درمان نام گذاری می‌شد. همچنین این طرح بسیار بلند پروازانه بود و هیچ جای دنیا به شکلی که ما شروع کردیم، قابل اجرا نیست.

وی با اشاره به گران شدن درمان، ادامه داد: درمان هر روز گران‌تر می‌شود و امکانات و تجهیزات هزینه‌بر است همچنین نیاز به نظارت قوی و موثر وجود دارد، این طرح برای عده‌ای درآمدهای غیرعادی ایجاد ‌کرد و جراحی‌هایی تا نصف شب انجام شد که اصلا اورژانس نبود و توازن را بر هم زده بودند.

رییس جامعه جراحان اظهار کرد: بودجه هنگفتی هم دراختیار طرح تحول سلامت قرارگرفت که ۸۵ درصد آن وارد بخش دارو و تجهیزات پزشکی شد و در مدت کوتاهی بیشتر تجهیزات موجود در کشور به دلایل غیر اورژانسی استفاده و تمام شد.

وی با تاکید بر این‌که باید کمک کنیم تا افراد کم درآمد دسترسی خوبی به درمان داشته باشند، گفت: سال‌ها قبل بیمارستان‌های آموزشی کاملا رایگان بود و باعث رونق آموزش می‌شد و بیمارانی که نیاز به درمان داشتند نیز به دلیل مشکل مالی از درمان جا نمی‌ماندند.

فاضل با تاکید بر این‌که برای اجرای طرح تحول سلامت باید همزمان طرح پزشک خانواده هم اجرا می شد گفت: پیشنهاد من این است که بجای طرح تحول سلامت همان سیستم ارایه رایگان خدمات پزشکی دربیمارستان‌های آموزشی اجرایی شود وهمزمان پزشک خانواده هم نه درحرف بلکه در عمل اجرایی شود.

رییس جامعه جراحان در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما که پرسید نظر این جامعه درباره طرح پزشکان چیست گفت: رشته پزشکی از کنکور تا تخصص نیاز به خانه تکانی دارد. پذیرش دانشجو در این رشته و قضاوت، با سایر رشته‌ها متفاوت است و هر کسی نمی‌تواند وارد این رشته‌ها شود، زیرا جان مردم به نوعی در دست آن‌هاست.

به پزشک و درمان در نقاط مختلف نیاز داریم، اما نیاز به رشته‌های دیگر مانند مهندسی نیز وجود دارد و این‌که فقط پزشکان سال‌های مختلف را در طرح بگذرانند، درست نیست. زیرا پزشکان طرحی ماه‌های متوالی حقوق نمی‌گیرند و حتی اجازه تاسیس مطب ندارند.



وی افزود: متاسفانه در کشور به جز کنکور، هیچ راه دیگری برای انتخاب دانشجوی حوزه پزشکی نیست.

فاضل با اشاره به این‌که امکان تغییر نظر دانشجویان در سال‌های اول و دوم تحصیل پزشکی وجود ندارد، ادامه داد: تونل ? ساله‌ای برای بچه‌های پزشکی گذاشته شده که وقتی وارد می‌شوند، باید تا آخر بروند و در واقع طولانی‌ترین دوره‌های تحصیلی را می‌گذرانند.

رییس جامعه جراحان گفت: معتقدیم باید پذیرش دوره‌های پزشکی به صورت ناپیوسته باشد تا در صورتی که دانشجو متوجه شد نمی‌تواند این رشته را ادامه دهد، بتواند رشته دیگری را مرتبط با رشته پایه ادامه دهد.

رییس سازمان نظام پزشکی با اشاره به این‌که دوره‌های طرح برای پزشکان منصفانه نیست، اظهار کرد: طرح پزشکان از دوره‌های بسیار دور که کمبود پزشک در کشور وجود داشت، مانده است. قبول داریم که به پزشک و درمان در نقاط مختلف نیاز داریم، اما نیاز به رشته‌های دیگر مانند مهندسی نیز وجود دارد و این‌که فقط پزشکان سال‌های مختلف را در طرح بگذرانند، درست نیست. زیرا پزشکان طرحی ماه‌های متوالی حقوق نمی‌گیرند و حتی اجازه تاسیس مطب ندارند.

فاضل با اشاره به هزینه‌های هنگفت مادی و فرهنگی در اعزام بیماران به خارج از کشور که از قبل از انقلاب اتفاق می‌افتاد، گفت: در حال حاضر این روند متوقف شده و نیازی به اعزام بیماران برای درمان به خارج از کشور نیست.

وی در عین حال از افزایش بی‌رویه استفاده از دستگاه‌های تشخیصی در کشور انتقاد کرد و گفت: در هیچ جای دنیا به اندازه ایران دستگاه‌های تشخیصی وجود ندارد و این باعث شده هزینه‌های درمان به شدت بالا برود.

رییس سازمان نظام پزشکی درباره تعرفه‌های پزشکی هم اظهار کرد: همیشه از این‌که پیرامون تعرفه صحبت کنم، اکراه دارم، اما الان شاهدیم داروخانه‌ها و بیمارستان‌های خصوصی در حال ورشکستگی هستند. هزینه‌های درمان رو به افزایش است، تورم بالا می‌رود، اما تعرفه‌های پزشکی ثابت مانده است.

وی افزود: این موضوع مانع از نوسازی بیمارستان‌ها شده و آن‌ها را از رونق می‌اندازد و صحیح نیست به این علت که نمی‌توانیم بیمارستان دولتی را کیفی‌سازی کنیم، بیمارستان خصوصی را پایین بکشیم.

رییس جامعه جراحان با اشاره به این‌که افزایش ? درصدی تعرفه‌های پزشکی با توجه به تورم تغییری در درآمد ایجاد نمی‌کند، اظهار کرد: این موضوع باید با رویکردی جدی دنبال شود. زیرا دستمزد و حقوق کارکنان در بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها به نرخ افزایشی روز پرداخت می‌شود و این حداقل نیاز پرداختی است که باید با درآمد هم‌خوانی داشته باشد.

دکتر فاضل یکی از بزرگترین مشکلات حال حاضر مملکت را تصادفات و حوادث ترافیکی دانست وگفت: به همین دلیل همیشه تروما جزو برنامه‌های اصلی این کنگره بوده است. وی افزود:مهمترین مشکل افزایش تروما وجان باختن تعداد زیادی از هموطنان اجرانشدن قانون راهنمایی ورانندگی است به طور نمونه قبل از ورود به تونل نیایش، شاهد تابلوهایی هستیم که ورود کامیون و موتورسیکلت به این تونل را ممنوع کرده است، اما وقتی وارد تونل می‌شویم شاهد تردد موتورسیکلت‌هایی هستیم که این امر نشانه‌ای از بی‌قانونی است.

فاضل در مورد آمار خطای پزشکان در کشور اظهار داشت: میزان شکایات در ایران از پزشکان یک‌دهم درصد بوده درحالی‌که در آمریکا این آمار رقمی حدود ۳ درصد است،‌همچنین بسیاری از شکایات در دادگاه حل اختلاف برطرف می‌شود و اصلاً در صحن دادگاه انتظامی مطرح نمی‌شود.

وی با بیان اینکه علت عمده نارضایتی امروز مردم از پزشکان مسئله رنجیدگی و دلخوری آنها است، تصریح کرد: شعار ما این بوده که ریشه شکایت‌ها را بخشکانیم و راه‌حل این مسئله برخورد صمیمانه و محترمانه پزشکان با مردم است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور تأکید کرد: بزرگ‌ترین چالش کنونی کشور مسئله اخلاق است و متأسفانه اخلاق عمومی در سطح جامعه مطلقاً سیر صعودی نداشته و بدبختانه این مسئله شامل جامعه پزشکی هم شده است، درحالی‌که پزشکان باید در جهت عکس می‌بودند.

فاضل با اشاره به تشکیل گروه‌های اخلاق پزشکی گفت: امیدواریم همه انجمن‌ها در این راستا گام بردارند و با رعایت اخلاق در جامعه پزشکی به نتایج مطلوبی جهت رضایتمندی مردم برسیم.

وی درباره برگزاری چهل و دومین کنگره سراسری جامعه جراحان در۱۵اردیبهشت به مت پنج روز درمحل سالن همایش‌های رازی هم گفت: این کنگره عمری به اندازه انقلاب دارد و به بالندگی و شکوفایی رسیده است. در این کنگره گروه‌های مختلف جراحی آخرین دستاوردهای روز دنیا را بررسی کرده و درباره نحوه اجرای بهتر خدمات سلامت و درمان در کشور تبادل نظر می‌کنند.
منبع: روزنامه اطلاعات