تبیان، دستیار زندگی
مطمئناً برای شما هم پیش آمده، افرادی را دیده‏اید كه خیلی راحت با همه ارتباط برقرار می‏كنند، دوستان زیادی دارند و در روابط اجتماعی‏شان بسیار موفق‏اند و گاهی این موفقیت، راه را برای پیشرفت بیشترشان در عرصه‏های مختلف باز می‏كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از ظاهرش معلومه که...

چهار كلید معجزه‏آسا، برای ارتباط با دیگران(1)

از ظاهرش معلومه که...

مطمئناً برای شما هم پیش آمده، افرادی را دیده‏اید كه خیلی راحت با همه ارتباط برقرار می‏كنند، دوستان زیادی دارند و در روابط اجتماعی‏شان بسیار موفق‏اند و گاهی این موفقیت، راه را برای پیشرفت بیشترشان در عرصه‏های مختلف باز می‏كند.

تصوّر كنید توی ایستگاه اتوبوس نشسته‏اید، كسی كه كنارتان نشسته، خیلی زود سر صحبت را باز می‏كند، مثلاً با این سؤال: «خیلی مونده اتوبوس از راه برسه؟» و یا «چند دقیقه است شما منتظر اتوبوس هستید؟». تا این اندازه، شاید خیلی طبیعی باشد، امّا اگر شخص با جمله دیگری مثل این: «وای ... امروز هوا خیلی گرمه!»، ادامه بدهد، دو ذهنیت متفاوت برایتان پیش می‏آید: این‏كه او از اعتماد به نفس بالایی برخوردار است یا به دنبال مقدمه‏ای برای یك ارتباط اجتماعی است.

اگر شما، بین دوستانتان كسی را دارید كه وی نیز دوستان زیادی دارد، هر جا كه بروید، پیش‏بینی دیدن چهره‏ای آشنا، كاملاً طبیعی است. فراموش نكنیم كه ما در عصری زندگی می‏كنیم كه ارتباطات، تأثیر زیادی دارد و داشتن نفوذ در میان مردم، به ما كمك زیادی می‏كند.

حال، جای این سؤال است كه: چه چیزهایی می‏تواند در ارتباطات ما مؤثر باشند؟

به راستی در اوّلین برخورد، چه چیزهایی موجب جذب افراد مورد مخاطب و چه چیزهایی موجب دفع آنان می‏شود؟ در این مقاله به یک مورد مهم در جذب مخاطب اشاره می کنیم،ودر مقاله ی بعدبه بررسی سه عامل مهم دیگر می پردازیم و به شما کاربران تبیانی توصیه می كنیم كه حتماً آنها را رعایت كنید:

کلید اول:به ظاهرتان توجّه كنید!

ظاهر شما در ارتباط با دیگران، بی‏نهایت مؤثّر است. شما هم بارها نظیر این جملات را به كار برده‏اید: «از ظاهرش معلومه كه ...»، «به تیپش می‏خوره كه ...»، «ظاهراً آدم...»

این جملات (كه شما هم در مكالمات روزمره، از آن استفاده می‏كنید)، نشان‏دهنده ی این است كه ظاهر افراد، در برقراری ارتباط با دیگران، فوق‏العاده مؤثّر است. البته من هم با این جمله موافق هستم كه نمی‏شود باطن انسان‏ها را از ظاهرشان فهمید و گاهی نیّت انسان‏ها در قالب هیچ چیزی قرار نمی‏گیرد؛ امّا فراموش نكنید كه بخصوص در اوّلین ارتباط‏ها، شما نمی‏توانید به ذات آدم‏ها پی ببرید؛ پس مهم‏ترین، ابتدایی‏ترین و ساده‏ترین وسیله‏ای كه برای شناخت به كار می‏رود و خیلی وقت‏ها هم كاملاً درست از آب درمی‏آید، ظاهر افراد است.

«مینا» مهندس عمران است. او برای یك همكاری در پروژه‏ای با یكی از افرادی كه به او معرفی شده بود، قراری گذاشت؛ امّا مینا به محض دیدن ظاهر طرف مقابلش، ناخودآگاه، حس بدی در مورد او پیدا كرد و این، باعث شد كه این همكاری آغاز نشود. شاید طرف مقابل از توانایی و مهارت زیادی برخوردار بوده است، امّا ظاهر نامناسب او، باعث شده است كه مینا او را فاقد این خصوصیات تشخیص دهد.

فكر نكنید كه داشتن ظاهر آراسته، همیشه محتاج وضع مالی خوب است؛ نیاز نیست برای یك ظاهر خوب، خرج زیادی كنید. حتی شما با داشتن یك دست لباس مناسب، می‏توانید ظاهر آراسته‏ای داشته باشید. كشیدن یك اتو به لباس‏ها و شستن و تمیز نگاه داشتن آنها، نیاز به هزینه چندانی ندارد و وقت زیادی هم از شما طلب نمی‏كند؛ امّا می‏تواند معجزه‏ای در ارتباطتان با دیگران به‏وجود بیاورد.

به كفش‏هایتان هم توجه زیادی كنید، كشیدن یك دستمال خیس یا زدن واكس به كفش‏ها هم وقت زیادی از شما نمی‏گیرد؛ امّا در آراسته بودن ظاهرتان كمك زیادی می‏كند.

آخرین نتایج تحقیقات دانشمندان نشان می‏دهد، افرادی كه ظاهرشان برایشان مهم است، در اجتماع نیز از موفقیت بیشتری برخوردارند و بهتر می‏توانند به اهدافشان دست بیابند.

فراموش نكنید كه ما مسلمان هستیم و در تمامی روایات از ساده‏پوشی و در عین‏حال زیباپوشی و تمیزی لباس پیامبر(ص)، سخنان زیادی گفته شده است. انتخاب زیبای پیامبر اكرم(ص) در رنگ‏های آرام‏بخش و در عین حال، شاد، پاكیزگی و تأكیدشان بر تمیزی، می‏تواند الگوی مناسبی برای همه افراد جامعه ی اسلامی بخصوص جوانان باشد.

به یاد داشته باشید كه منظور از ظاهر آراسته، این نیست كه شما به دنبال «مد روز» باشید؛ متأسفانه مشكلی كه این روزها جوانان را به شدت، مشغول خود كرده است. گاهی اوقات، زدن مدهای عجیب و غریب، نه‏تنها شما را برای رسیدن به هدفتان یاری نمی‏كند، بلكه از آن دور می‏كند.

ساناز یك نوجوان 17 ساله است، او می‏گوید: «نمی‏توان به دنبال مُد نرفت؛ چرا كه دوستان و اطرافیان آن‏قدر فشار می‏آورند كه آدم فكر می‏كند اگر از مد استفاده نكند، حسابی عقب‏مانده است.»

در جواب ساناز باید گفت كه چه نوع ارتباطی برای تو مهم است؟ و به راستی به دنبال دوستی با چه اشخاصی هستی؟

تصوّر كنید كه از شما برای مصاحبه دعوت شده است، این مصاحبه، بی‏نهایت حیاتی است؛ چرا كه سرنوشت شغل مورد علاقه شما كه علاوه بر برخورداری از حقوق و مزایای خوب، موقعیت اجتماعی مناسبی داشته و شما را نیز از نظر روانی ارضا می‏كند، در گرو آن است. حال اگر با لباس نامناسب، نوع مدل موهای عجیب و غریب مد روز ظاهر شوید، چند درصد احتمال موفقیت دارید؟

«علی» عضو هیئت مدیره یك شركت بزرگ است كه همواره كار مصاحبه با نیروهای جدید را انجام می‏دهد. او می‏گوید: «اغلب جوانان نمی‏دانند كه چگونه ظاهر شوند، مثلاً خانم‏ها فكر می‏كنند هر چه ظاهرشان بیشتر جلب توجه كند، مؤثرتر است؛ در حالی كه ما چنین ظاهرهایی را نمی‏پسندیم و خیلی زود رد می‏كنیم. وقار و متانت ظاهر، در عین آراستگی و پاكیزگی برای ما خیلی مهم است.»

هیچ‏گاه نمی‏توان با ظاهر یك مراسم جشن، در اداره، حاضر شد و یا بالعكس. این نكته كه بدانید چه موقع، چگونه ظاهر شوید، اهمیت فوق‏العاده‏ای دارد.

مطمئناً مردان موفق در عرصه‏های مختلف مانند سیاست، تجارت و ... را دیده‏اید. آنها همیشه ظاهری كاملاً آراسته و رسمی دارند، هیچ‏گاه سلاطین بی‏منازع تجارت را در لباس‏های تنگ ندیده‏اید، پس فراموش نكنید كه در همه‏جای دنیا، ظاهری باوقار و آراسته و پاكیزه، خریدارانِ بی‏شماری دارد!

در مقاله  ی بعد به سه عامل«لحن صدا»،«لبخند»و«چگونگی وارد شدن به دنیای دیگران»اشاره می کنیم.

 ادامه دارد...

نویسنده:سیده فاطمه هاشمی

مقالات مرتبط:

مهارتی به نام " خنده "

روشهای سخن گفتن

انسان های موفق چه خصوصیاتی دارند

چگونه با دیگران صحبت کنیم؟

چگونه یكدیگررا بهتر بفهمیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.