تبیان، دستیار زندگی

آیا رفتن به سایت های فیلتر شده اشکال دارد؟

حکم استفاده از فیلتر شکن و وی پی ان

برخی از سایتهای خبری فیلتر شده‌اند. این در حالی است که برخی افراد به سبب موقعیت شغلی، مثل خبرنگاران باید به این سایتها رجوع کنند و اخبار و اطلاعات کسب کنند. معمولاً این اخبار در سایتهای مجاز نیز وجود ندارد. حکم شرعی استفاده از سایتهای فیلتر شده برای کسانی که ضرورت شغلی آنها ایجاب می کند از این سایتها استفاده نمایند چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
فیلتر شکن

در کشور ما به دلائلی بعضی از سایت ها فیلتر هستند و بسیاری برای آنکه بتوانند از این سایت ها یا شبکه های اجتماعی استفاده کنند ناچارند از فیلتر شکن یا وی پی ان استفاده کنند.
اما شاید این کار به نوعی دور زدن قوانین کشور باشد و به همین دلیل ممکن است برای کسانی مثل خبرنگارها که نیاز به استفاده از سایت های  فیلتر شده دارند این شبهه به وجود بیاید که استفاده از فیلتر شکن چه حکمی دارد؟

 نظرات مراجع عظام
استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری
پرسش: برخی از سایتهای خبری فیلتر شده‌اند. این در حالی است که برخی افراد به سبب موقعیت شغلی، مثل خبرنگاران باید به این سایتها رجوع کنند و اخبار و اطلاعات کسب کنند. معمولاً این اخبار در سایتهای مجاز نیز وجود ندارد. حکم شرعی استفاده از سایتهای فیلتر شده برای کسانی که ضرورت شغلی آنها ایجاب می کند از این سایتها استفاده نمایند چیست؟

پاسخ: به‌طور کلی، استفاده از فیلترشکن تابع قوانین و مقررات نظام جمهورى اسلامى مى‌باشد و تخلف از مقررات جایز نیست.


پاسخ آیت الله مکارم شیرازی
یکی از امکاناتی که در اینترنت به صورت غیر مجاز وجود دارد VPN است. به این وسیله بعضی از سایت ها که فیلتر هستند نمایش داده خواهد شد و می توان فایل های صوتی تصویری را دانلود کرد.
من برای سمینار دانشگاه به فیلم های علمی احتیاج دارم ولی با وجود فیلتر بودن سایت ها نمی توانم چیزی دانلود کنم. آیا می توانم از فیلتر شکن برای برای کارهای غیر حرام استفاده کنم؟

پاسخ: این کار در صورتی که مخالف قوانین و مقررات حکومت اسلامی باشد جایز نیست ولی بر مراکز علمی لازم است امکان استفاده از منابع علمی سالم را برای دانشجویان فراهم کنند.


پاسخ آیت الله سید محمد صادق روحانی
حکم استفاده از فیلتر شکن چیست؟

جواب: باسمه جلت اسمائه؛ چنانچه بخواهید از فیلتر شکن در جهت مشاهده سایت های غیر اخلاقی و سایت هایی که مطالبی خلاف دین و مذهب در آنها وجود دارد، استفاده کنید قطعا جایز نیست اما اگر برای مشاهده سایت های غیر مبتذل باشد، جایز  است.

نتیجه گیری

اکثر پاسخ های مراجع در این خصوص حول قوانین کشور دور می زند، بنا بر این باید دید آیا استفاده از وی پی ان به طور کلی مخالف قوانین کشور هست یا نه؟
مدیر دفتر مطالعات فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد مصادیق استفاده از ابزارهایی مانند VPN در قانون جرایم رایانه ای تاکید کرد: VPN غیرقانونی نیست و در قانون جرایم رایانه‌ای هیچ ماده ای مبنی بر اینکه پروتکل VPN غیرقانونی است وجود ندارد.
با این وجود فقط این بحث می ماند که فیلتر شکن را برای چه کاری می خواهیم استفاده کنیم؟
اگر از فیلتر شکن برای رسیدن به سایت های غیر اخلاقی و مستهجن استفاده شود، از این جهت که مقدمه یک حرام است قطعا حرام خواهد بود، همانطور که در پاسخ مراجع گذشت.

منابع:
خبرگزاری مهر
خبرگزاری حوزه
خبر آنلاین
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله سید محمد صادق روحانی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.