تبیان، دستیار زندگی

«گچ پژ» در نمایشگاه کتاب به حرف می‌آید

کتاب صوتی «گچ‌پژ» شامل یادداشت‌های کوتاه طنز محسن رضوانی به نمایشگاه کتاب می‌آید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتاب صوتی «گچ‌پژ»
«گچ‌پژ» مجموعه یادداشت‌های کوتاه و طنزآمیز محسن رضوانی‌ است که همین چندی پیش در مسابقه «بخون و ببر» برنامه خندوانه به مسابقه گذاشته شد.

رضوانی که بیشتر به عنوان شاعر در محافل ادبی شناخته می‌شود، چند سالی می‌شود در وبلاگ خود با عنوان «عصفور؛ حکایت یک جوان بالدار» علاوه بر شعر یادداشتهای کوتاه و طنزآمیز خود با عنوان «عصفوریه‌ها» را با مخاطبین به اشتراک می‌گذارد که با استقبال زیادی مواجه شده است.

رضوانی این متن‌های کوتاه را در قالب مکاتبه و نامه‌نگاری نوشته است و در آنها با استفاده از لهجه تهرانی و اصطلاحات خاص آن -به خصوص لهجه تهران زمان قاجار- طنزآفرینی کرده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: 

از همان ابتدا که این کامپیوتر زغالی را –از دم قسط- برداشتم، تا همین حالیه، دست به فوتوی پس زمینه‌اش نزدم. دیلینگ دیلیمگ این گوشی هم، همان نسخة کمپانی است. اساساً به دیفالت، وفادارم؛ وفادار و معتقد. تنها جایی که عدول می‌کنم در همین مکتوبه نگاری‌ها ست. قلمِ دیفالت چیز دیگری ست. من اما – با اینکه «بی‌زر» م- نامه‌ها را با «بی نازنین» می‌نویسم. بلکم گوشه‌ای از دامنة تنهایی ما دستت بیاید.

شازده جان! عرّ و تیز عاشقانه نمی‌کنم. باور کن مهر تو، دیفالت این قلب صاحاب مرده است. قلب هم که می‌دانی؛ سبزة عید نیست که سیزدهم بگذاری روی کاپوت اتول، بزنی به جاده. درِ مسجد است. نه کندنی؛ نه سوزاندنی.

سال تحویل یادم کن.

«گچ‌پژ» با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه، در ۱۱۰ صفحه با قیمت هشت هزار تومان توسط انتشارات سوره مهر در اختیار علاقمندان ادبیات قرار گرفته است

منبع: مهر