تبیان، دستیار زندگی

پنجم اردیبهشت در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت 1397 هجری خورشیدی، هشتم شعبان 1439 هجری قمری، بیست و پنجم آوریل 2018 میلادی است.مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
5 اردیبهشت 1364
شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه ای، کاربرد سلاح های شیمیایی علیه نیروهای ایرانی را بدون آن که نامی از کشور عراق برده شود، محکوم کرد.

5 اردیبهشت 1359
مداخله نظامی آمریکا در ایران با نام عملیات «پنجه عقاب»، با انهدام و از کارافتادن چند فروند از هواپیماها و بالگردهای نظامی این کشور در صحرای طبس و کشته شدن تعدادی از تفنگداران آمریکایی و فرار بقیه آنان به شکست انجامید.

5 اردیبهشت 1358
مطبوعات پاناما نوشتند: اردشیر زاهدی سفیر پیشین ایران در واشنگتن، سرگرم تلاش برای خریدن جزیره کنتادورا در خلیج پاناما و یا ملکی در دامنه کوه های بارو در ایالت شیریکی پاناما برای اقامت محمدرضا پهلوی است.

5 اردیبهشت 1358
جیمی کارتر رییس جمهوری آمریکا، والتر کاتلر 47 ساله که پیش از این سفیر ایالات متحده در کشور آفریقایی زئیر بود، به عنوان سفیر این کشور در ایران برگزید.

5 اردیبهشت 1342
جان اف کندی رییس جمهوری آمریکا هنگام دریافت استوارنامه سفیر ایران گفت: حمایت آمریکا از ایران برای رسیدن این کشور به اهدافش ادامه خواهد یافت.

5 اردیبهشت 1302
قرارداد پستی که شامل یک مقدمه، 13 ماده و یک اعلامیه بود، میان ایران و روسیه به وسیله قراخان کمیسر وزارت امور خارجه روسیه و سید حسن تقی زاده رییس هیات نمایندگی بازرگانی ایران به امضا رسید.

5 اردیبهشت 1300
آقا میرزا علی قمی مدیر روزنامه رعد به سمت معاونت وزارت عدلیه منصوب شد و فعالیت خود را آغاز کرد.

5 اردیبهشت 1300
تئودور روتشتین نماینده مختار دولت شوروی در ایران به همراه 2 تن از کارمندان سفارت آن دولت، وارد تهران شدند.

5 اردیبهشت 1290
وزارت معارف با انتشار روزنامه «جنگل مولی» به مدیریت سیدعلی حسین‌زاده در تهران موافقت کرد.

5 اردیبهشت 1288
نظامیان روس به بهانه تامین مواد غذایی برای مردم شهر تبریز، وارد اطراف این شهر شدند.