تبیان، دستیار زندگی

لاله های روحانی؛

روحانی شهید حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین حقانی

این شهید مظلوم، بی سر و صدا و در نهایت اخلاص در مجلس فعّالیت می كرد و حقیقتاً به جای چهار نفر در كمیسیون كار می كرد و از آنجا كه ما در جبهه حضور داشتیم وظایف بنده و شهید چمران را هم ایشان انجام می داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین حقانی
حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین حقانی از شاگردان امام خمینی(ع) بود که درس مبارزه را از مکتب ایشان آموخت و از همان آغاز نهضت اسلامی به رهبری بنیانگذار انقلاب همگام با دیگر عالمان کشور مبارزه آشتی ناپذیری را علیه رژیم پلهوی آغاز کرد.

* ولادت

در یكی از روزهای سال 1320ش. در خانواده ای روحانی، فرزندی متولّد شد، كه نام زیبای غلامحسین را بر او نهادند. غلامحسین دوران كودكی را در قم آغاز و سپس همراه خانواده به تهران كوچ نمود.

* تحصیلات

خانواده شهید حقّانی می نویسند: وی از هوش سرشاری برخوردار بود به گونه ای كه سال پنجم و ششم را در تهران به طور جهشی خواند و بعد از پایان تحصیلات ابتدایی، دروس حوزه را در محضر پدر بزرگوارش و همچنین در مدرسه مجتهدی آغاز كرد. سیزده سال بیش نداشت كه برای ادامه تحصیلات خویش وارد شهر قم شد و بعد از گذشت چند سال از اشتغال به دروس حوزه، همزمان تحصیلات دبیرستان خود را زیر نظر شهید دكتر بهشتی در مدرسه دین و دانش به پایان رسانید.

غلامحسین پس از طی مراحل اوّلیه تحصیلات جدید و حوزوی در تهران، به شهر مقدس قم عزیمت نمود و در محضر بزرگان این شهر به فراگیری علوم پرداخت. شهید حقانی در این سال ازدواج نمود كه ثمره این ازدواج 6 فرزند می باشد.

استادان شهید حقانی در تهران حجت الاسلام شیخ محمد حقّانی (پدر) و آیت الله مجتهدی بودند. اما اساتید وی در قم؛ آیت الله محقق داماد، آیت الله مرتضی حائری، آیت الله حاج شیخ عباسعلی شاهرودی و شهید استاد مطهری.

* تألیفات

این روحانی دانشمند، جزوات بسیاری نوشت و بدون ذكر نام مؤلف از طریق مؤسسه «در راه حق» منتشر ساخت؛ در سال 1344ش. كتاب «اسلام پیشرو نهضت ها» را به همراه آقای محمد مصطفوی كرمانی تألیف و منتشر ساخت.

* مبارزات

شهید حقانی از شاگردان امام خمینی (ره) بود و همانند دیگر شاگردان برجسته آن استاد، درس مبارزه را از ایشان آموخت. وی چندین بار در شهرهای شیراز، كرمان، بندرعباس توسط ساواك تحت تعقیب و پیگیری قرار گرفته و دستگیر شد.

او از سال 1342 كه نهضت اسلامی به رهبری امام راحل شروع گردید، همگام با دیگر عالمان قم و سراسر كشور علیه رژیم پهلوی، مبارزه آشتی ناپذیری را آغاز كرد.

شهید حقانی در سال 1350ش. برای اوّلین بار بعد از یك سخنرانی افشاگرانه كه در یكی از مساجد شیراز انجام داد، توسط مأموران ساواك دستگیر و به چند ماه زندان محكوم گردید؛ در سال 1354ش. مجدداً دستگیر و به 12 سال حبس محكوم شد كه 7 ماه آن را در زندان كمیته گذراند 4 ماه آن، مرتباً با شكنجه همراه بود. او 6 ماه در زندان اوین بدون ملاقات و 11 ماه در زندان قصر محبوس بود. در ایام زندان در اثر شكنجه پیراهن این شهید عزیز پاره و خونی شده بود، بعد از رهایی از زندان در اوایل انقلاب، روزی به خانواده خود سفارش می كند كه آن پیراهن خونی با همان هیئت به هنگام مرگ با وی دفن شود.

شهید حقانی در اوج مبارزات و فشارهای ملّت علیه رژیم سرسپرده پهلوی، همراه تعداد دیگر از زندانیان آزاد شد.

* خاطره ای از پدر شهید

حجت الاسلام شیخ محمد حقانی پدر بزرگوار شهید می گوید: او در دوران كودكی اخلاق حمیده ای داشت و تا آنجا كه به یاد دارم، غلامحسین در سنی كه روزه گرفتن برای او واجب نبود در ماه مبارك رمضان روزه دار بود در آن موقع حجت الاسلام نبوی امامت جماعت مسجد محل را به عهده داشتند، به خاطر احترامی كه برای او قائل بود، غلامحسین را برای افطار دعوت می كرد باید بگویم كه به عبادت و بندگی خداوند از همان كودكی دل داده و نمازش حتی الامكان قضا نمی شد.

* تبلیغ در کشورهای عربی

شهید حقانی به زبان عربی تسط كامل داشت از این رو به همراه هیئت های اعزامی به كشورهای عربستان، سوریه، لبنان، یمن شمالی و یمن جنوبی سفر كرد و در مجامع عمومی برای ملت های مسلمان سخنرانی های مفصل ایراد نمود تا آنان را با انقلاب اسلامی ایران آشنا سازد.

* مسئولیت های شهید پس از انقلاب

مسئول دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، نماینده امام و ریاست دادگاه و حاكم شرع استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان، امام جمعه بندرعباس، عضو شورای عالی تبلیغات اسلامی، دبیر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، سرپرست سازمان تبلیغات اسلامی، نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی.

* شهید حقانی در سنگر مجلس

روحانی شهید غلامحسین حقّانی در مجلس شورای اسلامی نقش مؤثری داشت و در راه سامان دادن مسائل و مشكلات آن دوره از مجلس تلاش وافری از خود نشان می داد. وی در كمیسیون دفاع، معاونت مقام معظم رهبری آیت الله العظمی خامنه ای و شهید چمران را بر عهده داشت.

مقام معظم رهبری در دیداری با خانواده شهید می فرماید: این شهید مظلوم، بی سر و صدا و در نهایت اخلاص در مجلس فعّالیت می كردند و حقیقتاً به جای چهار نفر در كمیسیون كار می كردند و از آنجا كه ما در جبهه حضور داشتیم وظایف بنده و شهید چمران را هم ایشان انجام می داد. بعد از شهادت ایشان كمیسیون دفاع حقیقتاً بی پدر شد و امور كارها از آن شور و حال به سرعت به كاستی گرایید.


* شهادت

در هفتم تیرماه 1360ش. شهید حقّانی پس از عمری تلاش ارزشمند در جنبه های مختلفِ سیاسی، فرهنگی، علمی و خدمت در مسئولیت های خطیر و روشنگری جامعه به همراه 72 گل لاله پرپر گردید و خون او بر اوراق تاریخ باقی ماند.



منبع: خبرگزاری رسمی حوزه