تبیان، دستیار زندگی

دبیر علمی همایش دکترین مهدویت در گفت وگو با شبستان:

برگزاری چهاردهمین دکترین بین المللی مهدویت با حضور بزرگان اهل سنت

حجت الاسلام جعفری با اعلام وصول ۳۰۰ مقاله از داخل و خارج از کشور به دبیرخانه چهاردهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت، گفت: این همایش امسال یک هفته پیش از نیمه شعبان و در روزهای ششم و هفتم اردیبهشت ماه برگزار می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یا مهدی

حجت الاسلام دکتر محمدصابر جعفری، دبیر علمی همایش دکترین مهدویت در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان با اعلام برنامه های این همایش، گفت: امسال همایش بین المللی دکترین مهدویت با عنوان «مهدویت؛ محور مشترک مذاهب اسلامی» برگزار می شود. طی 13 دوره گذشته، این همایش با انتخاب عناوین مختلف سعی کرده هم به تبیین مفاهیم و هم علوم و مباحث بین رشته ای توجه کند همچون: هنر زمینه ساز، رسانه زمینه ساز، اخلاق زمینه ساز و جامعه زمینه ساز.

وی با بیان اینکه در تمام سال ها در همایش دکترین مهدویت میهمانان داخلی و خارجی حضور داشته اند، تصریح کرد: همایش دکترین مهدویت در دو سال قبل یعنی نوبت دوازدهم و سیزدهم با موضوع «مهدویت، محور بین الادیانی» برگزار شد.

جعفری ادامه داد: در دوازدهمین همایش دکترین مهدویت مباحث قبل از ظهور بررسی و در سیزدهمین همایش دکترین مهدویت، مباحث بعد از ظهور تبیین شد. سال قبل نماینده پاپ در همایش حضور داشت و پیام پاپ را قرائت کرد. آیت الله جوادی آملی و آیت الله اراکی در افتتاحیه سیزدهمین همایش دکترین مهدویت حضور داشتند و معمول همایش این است که هر ساله شخصیت های لشکری، کشوری و علما در همایش حضور دارند.

دبیر علمی همایش دکترین مهدویت با بیان اینکه امسال همایش دکترین مهدویت را به سمت مشترکات درون اسلامی آوردیم، بیان کرد: برخی به دنبال این هستند که بگویند مهدویت مختص مذهب و فرقه خاصی است و یا شیعیان فقط قایل به مهدویت هستند!. برای اینکه این توهمات کنار رود، امسال همایش را با تاکید بر مشترکات درون اسلامی برگزار می کنیم. علمای دین همواره تاکید دارند که مهدویت بین تمام ادیان مشترک است. برای تاکید بیشتر بر این مسئله امسال همایش دکترین مهدویت را با این محوریت برگزار می کنیم.

دبیر علمی چهاردهمین همایش دکترین مهدویت با بیان اینکه 300 مقاله از داخل و خارج کشور به دبیرخانه ارسال شده است، ابراز کرد: یکی از نکات مهم همایش بین المللی دکترین مهدویت این است که جزو عملیاتی ترین ها در حوزه همکاری همایشی است. گاهی در برخی همایش ها لوگوی سازمانی را می گذارند اما این در ظاهر است و به معنی همکاری تنگاتنگ نیست. اما گویی حضرت ولیعصر(عج) خودشان همه را برای این همایش جمع می کنند و الفتی ایجاد می شود.

وی اضافه کرد:‌ ۱۵ مرکز علمی و دانشگاهی امسال در این همایش شرکت دارند. پیش نشست ها را در حوزه ها و دانشگاه ها برگزار کردیم و آنها خود ملزم به ارایه مقاله بودند. در حقیقت در همایش دکترین مهدویت همکاری عملیاتی و کاربردی وجود دارد.

حجت الاسلام جعفری با اعلام اینکه چهاردهمین همایش دکترین مهدویت در ششم و هفتم اردیبهشت در سالن همایش پیامبر اعظم(ص) در قم برگزار می شود، گفت: از 300 مقاله رسیده به دبیرخانه همایش، حدود 150 مقاله مورد تایید قرار گرفته که نصف این تعداد در دو روز برگزاری همایش ارائه می شود.

وی درباره چرایی تغییر زمان برگزاری این همایش در دوره چهاردهم، بیان کرد: تا سال گذشته همایش بین المللی دکترین مهدویت همزمان با نیمه شعبان برگزار می شد، اما امسال به منظور جلوگیری از همزمانی همایش با شلوغی ها و ترددهای زائران جمکران، یک هفته زودتر این همایش برگزار می شود.

دبیر علمی چهاردهمین همایش دکترین مهدویت درباره مدعوین خارجی این دوره از همایش دکترین مهدویت، افزود: با توجه به محور و موضوع اصلی این همایشف مدعوین خارجی ما از بزرگان و سران مذاهب اهل سنت از کشورهایی همچون عراقریال سوریه، لبنان و ... هستند.

جعفری ابراز کرد:‌ افتتاحیه چهاردهمین همایش دکترین مهدویت با سخنرانی آیت الله اعرافی، رییس حوزه علمیه قم شروع می شود، پس از آن دیگر مدعوین به ارائه بحث می پردازند. سپس کمیسیون ها بر اساس محورهای همایش فعال می شوند.

وی تاکید کرد:‌ کمیسیون های چهاردهمین همایش دکترین بین المللی مهدویت در سه محور «اصالت مهدویت»، «آینده جهان» و «کارکردهای باور و اندیشه مهدویت» فعال می شوند.

وی در پاسخ به این سوال که تغییر محل برگزاری همایش دکترین مهدویت از تهران به قم چه برکاتی داشته است، بیان کرد: به دلیل نبود سالن برخوردار از استانداردهای لازم در قم، سال ها همایش دکترین مهدویت را در سالن اجلاس سران و یا سالن همایش های صدا و سیما برگزار می کردیم. اما با ساخته شدن سالن مناسب در قم برای همایش ها تصمیم گرفتیم، همایش بین المللی دکترین مهدویت را در قم برگزار کنیم.

جعفری در پایان خاطرنشان کرد:‌ این تغییر مکان برگزاری باعث حضور جدی تر و پررنگ تر مراجع و علما در همایش دکترین مهدویت شده است. این مهمترین برکتی است که از تغییر مکان برای همایش حاصل شده است. زمانی که همایش در تهران برگزار می شد، رفت و آمد برای مراجع و علما سخت بود هرچند که بزرگانی به نمایندگی از دفاتر مراجع در همایش حضور می یافتند.

منبع :  خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.