تبیان، دستیار زندگی

گفتگو با پیمان اكبرنیا از موسسان شركت دانش بنیان راهكارهای هوشمند

اپلیكیشن «آفر» یك دستیار خرید قابل اطمینان است

اپلیكیشن «آفر» یكی از محصولات خلاقانه شركت راهکارهای هوشمند است كه ضمن قابلیت مقایسه و تحلیل قیمت کالاهای مختلف در فروشگاه‌ها، كاربران خود را از آخرین تخفیف ها نیز باخبر می‌كند. به منظور آگاهی بیشتر از چند و چون فعالیت این نرم افزار با پیمان اكبرنیا از موسسان شركت دانش بنیان راهكارهای هوشمند گفتگویی انجام داده‌ایم كه مشروح آن را در ادامه همین مطلب می‌خوانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نرم افزار آفر
 
خب موضوع گفتگوی ما اپلیکیشن آفر است. ایده اولیه طراحی این اپلیكیشن چگونه شكل گرفت؟ كاربرد آن چیست؟


ایده اولیه از آنجا شکل گرفت که دو نفر از دوستان برنامه‌نویس ما یعنی آقای محمود مرتضوی و علی امام هادی یک موتور جستجوی خرید با قابلیت جستجو در فروشگاه‌های آنلاین ساخته بودند که توانایی نمایش دادن کمترین قیمت کالاها را داشت. من و چند نفر دیگر از هم‌دانشگاهی‌ها به همراه این دوستان فنی هسته اولیه‌ای را شكل دادیم و این ایده در ذهنمان شكل گرفت که بتوانیم در فروشگاه‌های آنلاین به صورت خودکار تخفیف‌های محصولات مختلف را تشخیص دهیم و به کاربران اعلام کنیم. فرض کنید فروشگاهی به هر دلیل قیمت کالایی را کاهش می دهد و حتی ممکن است آن را به صورت تخفیف اعلام نکرده باشد. این نرم افزار قابلیت اعلام این تخفیف‌ها را نیز دارد نه اینکه حتما خود فروشگاه آن‌ها را ثبت و اطلاع رسانی كرده باشد.

به طور كلی قصد داشتیم به صورت اتوماتیک همه کاهش قیمت‌ها را ثبت کنیم. از اوایل سال گذشته مراحل برنامه‌نویسی این اپلیکیشن شروع شد. خوشبختانه از آن زمان به بعد لیست محصولات هر روز کامل‌تر شده است. اگر روزانه وارد این اپلیکیشن شوید می‌توانید تا چند ده هزار تخفیف را مشاهده کنید. حتی روزهایی که فروشگاه‌ها فروش ویژه دارند، ممکن است تا حدود 50 هزار تخفیف را مشاهده کنید که ما به صورت اتوماتیک آن‌ها را ثبت می‌کنیم و نمایش می‌دهیم. علاوه بر این تخفیف‌ها، اگر کالایی در چند فروشگاه عرضه شده باشد، کاربران می‌توانند ارزان ترین قیمت آن کالا را هم متوجه شوند.

یعنی اگر  لپ تاپی با مشخصات و ویژگی های خاص مد نظر خریدار باشد، عینا پایین‌ترین قیمت آن را در هر فروشگاهی كه ارائه داده شده پیدا می‌كند و در اختیار او می‌گذارد. درست است؟

بله اگر این لپ تاپ طی دو هفته گذشته در فروشگاه‌ها تخفیف خورده باشد، کافی است نام آن را سرچ کنید یا در دسته‌بندی لپ‌تاپ به دنبال آن بگردید و قیمت آن را ببینید. به زودی فروشگاه‌ها و مغازه‌های سطح شهرها هم به سیستم اضافه خواهند شد.

همه فروشگاه های دیجیتال را شناسایی کرده‌اید؟

در واقع می‌توانیم بگوییم پربازدیدترین و معروف‌ترین فروشگاه‌های دیجیتال را که حدود 100 عدد هستند، شناسایی کرده‌ایم و البته برخی از این فروشگاه ها بعد از مدتی غیرفعال می‌شوند و ما فروشگاه‌های جدید اضافه می‌کنیم. در این فروشگاه‌ها بین 500 هزار تا یک میلیون کالای دسته‌بندی شده وجود دارد. سیستم هوشمند ما هر روز این فروشگاه‌ها و کالاهایشان را بررسی می‌کند.

نكته دیگر این است که کاربران می‌توانند برای هر کالایی نمودار قیمت و تغییرات آن را ببینند. این به چه کار می‌آید؟ فرض کنید فروشگاهی قیمت کالایی را افزایش می‌دهد و سپس به عنوان تخفیف مبلغی از آن کم می‌کند، به این ترتیب کاربران می‌توانند متوجه شوند که این تخفیف، یک تخفیف غیرواقعی است.

به کمک آفر می‌توانید تصمیم بگیرید که هر کالا شامل تخفیف ارزشمندی شده است یا نه. اگر بخواهم در یک جمله، کاری را که آفر برای کاربران انجام می‌دهد، بیان کنم، باید بگویم ما در واقع یک دستیار خرید هستیم و کمک می‌کنیم که افراد برای خرید هر کالایی بهتر تصمیم بگیرند و البته این فاز اول پروژه ماست. در حال حاضر مشغول آماده‌سازی بخش محتوا هستیم و هنگامی که کاربر وارد اپلیکیشن و در آینده، وب سایت می‌شود می‌تواند محتوایی مربوط به راهنمای خرید را مطالعه کند و از این طریق تصمیم بگیرد که برای مثال برای تهیه یک گوشی موبایل بین قیمت‌های 500 هزار تا یک میلیون تومان چه کالایی را  با چه کیفیتی می‌تواند تهیه کند.
یا برای مثال در حوزه پوشاک حتی می‌تواند از این محتوا استفاده کند که چه لباس‌هایی تناسب بیشتری با هم دارند و می‌توان آن‌ها را با هم استفاده کرد. در نهایت شما هم فروشگاه‌ها را می‌بینید، هم تخفیف‌ها را و هم راهنمایی می‌شوید که کدام کالا بهتر است. در آینده بخش نظرات کاربران درباره فروشگاه‌ها را هم اضافه خواهیم کرد. در این صورت کاربران نظر خود را درباره فروشگاه و محصولاتی که تهیه کرده‌اند، بیان و از این طریق کاربران دیگر هم با توجه به این اظهارنظرها، تصمیم های دقیق‌تری برای تهیه کالای مورد نیاز خود خواهد گرفت.

آیا در این زمینه، فروشگاه‌های دیجیتال با شما تعامل هم داشته‌اند؟

خیر. سیستم این نرم افزار به این صورت بوده که به طور اتوماتیک در فروشگاه‌ها جستجو و کالاها را دسته بندی و قیمت‌ها را به لیست مربوطه اضافه می‌کند و به این شکل نیست که فروشگاه خودشان پنلی در اختیار داشته باشند و قیمت‌ها و کالاها را وارد کنند. این ویژگی خاص در حال حاضر منحصر به این اپلیکیشن است. در حال حاضر سیستم اتوماتیک است اما در آینده اگر فروشگاهی در سطح شهر اضافه شود می‌تواند اطلاعات کالا و قیمت‌های خود را به ما اعلام کند تا به لیست اضافه شود.

این اپلیكیشن علاوه بر اینکه به کاربران خود کمک می‌کند، می‌تواند چه تاثیری در بازار کالا بگذارد؟ آیا توانسته است بین فروشگاه‌ها رقابت ایجاد کند و مثلا قیمت‌ها را به سمت ارزان‌تر شدن ببرد.

در واقع کاری که این سیستم انجام می‌دهد، شفافیت در بازار کالاست. یکی از اتفاقاتی که معمولا می‌افتد، غیرشفاف بودن بازار است که باعث می‌شود ما اطلاعات کاملی درباره کالاها نداشته باشیم.
اگر فروشگاه‌ها هم بدانند که جایی هست که قیمت‌های سایرین را اعلام می‌کند، در صورتی که کالای خود را گران‌تر عرضه کرده باشند، طبیعتا سعی می‌کنند قیمت مناسب‌تری برای کالای خود در نظر بگیرند و به قیمت متعادلی در بازار برسند. این امر هم به خریداران در خرید بهتر کمک می‌کند و هم به فروشگاه‌ها که از این طریق مشتری‌های بیشتری خواهند داشت. به این ترتیب فروشگاه هایی که قیمت‌ها و خدمات مناسب‌تری داشته باشند، در صدر انتخاب مشتریان قرار می‌گیرند.

از نظر حقوقی آیا پشتوانه‌ای برای کاربران خود در نظر گرفته‌اید؟ مثلا در یک سایت غیرمعتبر ممکن است لپ تاپی را انتخاب کنند و بعد از پرداخت هزینه آن متوجه غیرواقعی بودن اطلاعات سایت شوند یا مثلا کالا خیلی دیر تحویل آنها داده شود یا مشکلاتی از این دست، در این صورت از سوی شما حمایتی دریافت خواهند کرد؟

در واقع کاری که انجام می‌دهیم این است که فروشگاه‌هایی را وارد این لیست کرده‌ایم که قوانین کشور را رعایت کرده باشند. برای مثال در بخش خرید آنلاین نمادی به نام «اعتبار الکترونیک» وجود دارد که از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که از زیرمجموعه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است به فروشگاه‌هایی اعطا می‌شود که ثبت رسمی شده‌اند.
در این صورت افراد با یک صفحه مجازی بی هویت طرف نیستند و می‌توانند پیگیر خرید و تحویل کالای خود باشند. الان صفحات بی هویت بسیار زیاد شده‌اند که برای خرید کالا فقط یک شماره تلفن در اختیار خریداران قرار داده‌اند. به هیچ عنوان چنین فروشگاه‌هایی را به سیستم خود اضافه نمی‌کنیم مگر اینکه نماد «اعتبار الکترونیک» معتبر داشته باشند.
از این منظر به کاربران این اطمینان را داده‌ایم که این فروشگاه‌ها در سیستم مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ثبت شده‌اند و اگر کالایی را خریداری کردند، قابلیت پیگیری نیز دارد. در آینده هم اگر بخواهیم فروشگاه‌های سطح شهرها را اضافه کنیم، حتما فروشگاه‌هایی خواهند بود که جواز و پروانه کسب و مکان مشخص دارند.

اپلیکیشن آفر نمونه خارجی هم دارد یا اولین بار است که چنین اپلیکیشنی با این قابلیت ها ساخته شده است؟

وجود دارد اما نه دقیقا با این مشخصات. اپلیکیشن‌های دستیار خرید در نقاط مختلف دنیا هستند که از نظر فنی با مدل فنی نرم افزار ما تفاوت دارند. در سطح دنیا فروشگاه‌هایی هستند که بخش بزرگی از بازار را در دست دارند و معمولا خودشان نرم افزاری دارند که کاربر از آن طریق کالا را تهیه می‌کند اما به این شکل کمتر اپلیکشنی ساخته شده است.

الان این اپلیکیشن در بازار ارائه شده است و در دسترس كاربران قرار دارد؟

بله. در حال حاضر نسخه اندروید آن در بازار عرضه شده است و در حال تهیه نسخه برای سیستم عامل آی او اس هستیم. کاربران می‌توانند این اپلیکیشن را از کافه بازار، مایکت و گوگل پلی دانلود کنند. فقط کافی است نام آفر را در این بازارهای اپلیکیشن جستجو کنند.

دانلود اپلیکیشن آفر هزینه‌ای برای کاربران دارد؟

خیر. هم دانلود این اپلیکیشن رایگان است و هم اینکه با حجم بسیار پایین 3 مگابایت عرضه شده است.

پس در این صورت درآمدی برای خود شما به عنوان تهیه کنندگان ندارد؟

مدل درآمدی ما به صورتی طراحی شده است که ارتباطی با کاربر نهایی نداشته باشد و با فروشگاه‌ها مرتبط باشد.

چشم انداز شما برای آینده این اپلیکیشن چیست؟

چشم انداز ما این است که یک دستیار خرید تمام و کمال برای مشتریان و از طرفی یک دستیار کامل برای فروشندگان باشیم. یعنی هم به کاربران کمک کنیم که خرید بهینه داشته باشند و هم فروشندگان بتوانند به فروش بهتری برسند. این نرم افزار کمک می‌کند که فروشگاه‌ها در بازار آنلاین بهتر دیده شوند. در این صورت یک دستیار خرید و فروش هوشمند هستیم که برای هر دو طرف بازار یعنی خریدار و فروشنده مفید خواهد بود.

وجه تسمیه آفر را هم بفرمایید.

خب آفر به معنی پیشنهاد است. این نام گذاری با هدف دادن پیشنهادهایی برای خرید بهتر به کاربران انجام شده است.

در این اپلیکیشن فقط کالا ارائه می شود؟ اطلاعات بلیت هواپیما و كنسرت و... در آن جایی ندارد؟

در حال حاضر خیر. در زمینه خدمات، وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی هستند که با قدرت در این زمینه کار می‌کنند. اپلیکیشن آفر فقط در ارتباط با کالاهاست و تخفیف ها را به طور خودکار نمایش می دهد.

اگر صحبت دیگری درباره این نرم افزار دارید، بفرمایید.

خوشحالم که استقبال خوبی از نرم افزار شده است. چند ده هزار کاربر فعال داریم که مرتب از اپ بازدید می‌کنند. خوشبختانه نرم افزار امتیاز خوبی هم گرفته است و کاربران هم نظر مساعدی نسبت به آن داشته‌اند. امیدواریم روز به روز بهتر و کامل‌تر شویم.