تبیان، دستیار زندگی

تقویت اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان

چگونه اعتماد به نفس فرزندم را بالا ببرم؟

یکی از سوالات پرتکرار در بخش مشاوره تبیان این است که با نوجوان چطور باید برخورد کرد. یکی از مشکلات دوران نوجوانی که بعضا نگرانی خانواده‌ها را هم در پی داشته است، خجالتی بودن و اعتماد به نفس کم آنها است. اما چطور باید این اعتماد به نفس افزایش پیدا کند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعتماد به نفس
پسری دوازده ساله دارم که بسیار خجالتی است و در هیچ کاری اعتماد به نفس ندارد و فکر می کند که هیچ کاری را نمی تواند انجام دهد و این فوق العاده برای من نگران کننده است. لطفا راهنمایی ام  کنید که چگونه با او رفتار کنم که باعث تقویت اعتماد به نفسش شوم؟ این همان سوال پرتکراری است که به دنبال پاسخ دادن به آن هستیم

در بسیاری از مواقع سبک فرزند پروری والدین در بروز مشکلات اعتماد به نفس نوجوانان و کودکان بسیار تاثیر گذار است.

باید در سبک رفتاری و تربیتی خود تغییراتی لحاظ کنید تا کم کم شاهد تغییرات در رفتار و عملکرد فرزندتان باشید:

تشویقش کن

به رفتارهای مثبت نوجوان خود پاداش دهید. نوجوان را به داشتن مسئولیت و مسئولیت پذیری تشویق کنید. زمانیکه وی در برابر وظایف و کارهایش مسئولانه رفتار می کند او را تحسین کنید و در مقابل بی توجهی ها و اهمال کاری‌ها، او را از پیامدهای رفتارش مطلع کنید.

مهارت‌ها و توانمندی‌های نوجوان خود ار افزایش داده (البته با فراهم آوردن شرایط آموزش مناسب) و از او بخواهید که در موقعیت‌های مختلف این توانمندی‌ها را در معرض نمایش قرار دهد. به طور کلی تاکید بیشتر بر نقاط مثبت و توانمندی‌های او بکنید تا از این طریق عزت نفس فرزندتان افزایش یابد.

کمک کن هویتش را تعریف کند

در فرآیند هویت یابی، نوجوان خود را همراهی کنید. هویت نوجوان، در نتیجه‌ی برداشت وی از خود و خصوصیاتی که داراست و همچنین از طریق ارزش‌هایی که از اطرافیان بدست می آورد و در اصطلاح به آن همانندسازی گفته می شود، کسب می‌گردد.