تبیان، دستیار زندگی

گیاهی آرامبخش

خواص روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس یکی از روغن‌های خالص و طبیعی است که در ماساژ و همچنین رایحه‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب به روغن اسطوخودوس، نحوه تهیه آن و فواید درمانی آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اسطوخودوس
روغن اسطوخودوس به دلیل خواص زیادی که دارد یکی از پرمصرف‌ترین روغن‌ها در حوزه پزشکی و تولید لوازم آرایشی بهداشتی است. از زمان باستان فواید این گیاه شناخته شده است و امروزه تحقیقات نشان می‌دهند که خواص این گیاه بیشتر از شناخته شده‌هاست. رنگ ارغوانی اسطوخودوس یکی از ویژگی‌هایی است که این گیاه را خاص می‌کند. روغن اسطوخودوس یکی از روغن‌های خالص و طبیعی است که در ماساژ و همچنین رایحه‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب به روغن اسطوخودوس، نحوه تهیه آن و فواید درمانی آن می‌پردازیم.


چگونه می‌توان روغن اسطوخودوس تهیه کرد؟

اسطوخودوس گیاهی مؤثر و محرک است که برای برطرف کردن به‌ویژه مشکلات گوارشی و مشکلات عصبی مؤثر عمل می‌کند. می‌توانید روغن اسطوخودوس را از عطاری‌ها تهیه کنید. در عین حال می‌توانید با صرف هزینه کمتری آن را در منزل تهیه کنید. این کار ساده و ارزان است و روغنی در اختیارتان قرار می‌دهد که می‌توانید همواره از آن استفاده کنید.

روغن اسطوخودوس می‌تواند مشکلات تنفسی مانند گریپ، سرماخوردگی، چرک گلو، سرفه و آسم را تسکین دهد. می‌توانید این روغن را روی گردن یا پشتتان بزنید و اینکه به حالت استنشاقی استفاده کنید

مواد لازم
گل اسطوخودوس خشک شده
روغن زیتون یا آفتابگردان
یک عدد شیشه مربای کوچک

روش تهیه
داخل شیشه مورد نظر و برحسب اندازه آن گل‌های اسطوخودوس را ریخته و به آن روغن زیتون اضافه کنید. شیشه را به مدت 3 روز جلوی آفتاب قرار دهید. سپس شیشه را تکان دهید و روغن را از صافی رد کنید و داخل ظرف دیگری بریزید. روغن اسطوخودوس خانگی شما آماده است. توجه کنید که این روغن مصرف خوراکی ندارد و فقط باید به صورت موضعی استفاده شود. توصیه می‌کنیم قبل از مصرف چند قطره از این روغن را روی ساعدتان امتحان کنید. این کار بهترین روش برای تشخیص وجود آلرژی‌های احتمالی است. می‌توانید در زمان سردرد این روغن را به شقیقه‌هایتان بمالید و یا به عنوان روغن ماساژ استفاده کنید.

خواص روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس مفید برای پوست
روغن اسطوخودوس باعث نرمی و لطافت پوست می‌شود و می‌تواند ظاهر پوست را صاف‌تر و جوان‌تر کند. به همین دلیل کمپانی‌های تولیدکننده لوازم آرایشی از آن در تولید محصولات زیبایی‌شان استفاده می‌کنند. روغن اسطوخودوس را از نظر عطر و خواص معمولاً با روغن گل محمدی مقایسه می‌کنند.
روغن اسطوخودوس از بروز چین و چروک صورت پیشگیری کرده و علائم پیری پوست را کاهش می‌دهد. چون خواص احیاکنندگی فوق‌العاده‌ای دارد. این روغن تأثیر زیادی در فعال کردن بافت‌های سلولی پوست دارد چون دارای قدرت مرطوب کنندگی بالایی است.

روغن اسطوخودوس در خدمت زیبایی موها
اسطوخودوس پوست سر را احیا می‌کند. با استفاده از این روغن، موهای آسیب دیده احیا شده و ظاهری سالم و درخشان پیدا می‌کنند. امروزه شامپوها و نرم کننده‌های حاوی روغن اسطوخودوس به طور فراوان در بازار وجود دارد. شما می‌توانید این روغن را بعد از شستشو به موها بزنید.


روغن اسطوخودوس برای مقابله با اضطراب و آرامش اعصاب
روغن اسطوخودوس یکی از اصلی‌ترین روغن‌ها با خواص آرام‌بخشی است. بهترین کار برای بهره مندی از این خاصیت روغن اسطوخودوس این است که چند قطره از آن را در اسانس سوز بریزید و یا اینکه به آب وان حمام اضافه کنید. این روغن باعث بهبود کیفیت خواب شده و علائم بی‌خوابی را کاهش می‌دهد.

روغن اسطوخودوس خواص ضدعفونی کنندگی دارد
روغن اسطوخودوس می‌تواند برای درمان عفونت‌های پوستی مورد استفاده قرار بگیرد چون خواص ضدویروسی و ضدباکتریایی دارد. می‌توان از این روغن در درمان سوختگی‌های سطحی نیز استفاده کرد.

روغن اسطوخودوس مانند مسکن عمل می‌کند
در صورت بروز مشکلات پوستی روغن اسطوخودوس باعث کاهش و تسکین درد و التهاب می‌شود. بنابراین می‌توان از آن در بهبود درد و تورم مشکلات سطحی پوستی استفاده کرد.

روغن اسطوخودوس ضدالتهاب است
روغن اسطوخودوس باعث کاهش کبودی و ضرب دیدگی پوست می‌شود و همچنین در تسکین سوختگی‌ها نیز مؤثر عمل می‌کند.

روغن اسطوخودوس برای بهبود مشکلات تنفسی
روغن اسطوخودوس می‌تواند مشکلات تنفسی مانند گریپ، سرماخوردگی، چرک گلو، سرفه و آسم را تسکین دهد. می‌توانید این روغن را روی گردن یا پشتتان بزنید و اینکه به حالت استنشاقی استفاده کنید.
اسطوخودوس

روشن استفاده از روغن اسطوخودوس

استفاده در آب حمام: برای تسکین دردهای عضلانی مقداری از این روغن را به آب وان حمام اضافه کنید.
ماساژ: پوست را ماساژ دهید تا دردهای عضلانی یا مفصلی تسکین پیدا کند. از ماساژ پوست با روغن اسطوخودوس همچنین می‌توانید برای برطرف کردن مشکلات پوستی مانند سوختگی، آکنه یا سوزش پوست استفاده کنید.
برای استفاده استنشاقی: برای بخور و استفاده استنشاقی از روغن اسطوخودوس چند قطره از آن را در ظرف حاوی داغ ریخته و بخور بگیرید.
برای نرم کردن دست و پاها: چند قطره از روغن اسطوخودوس را در آب گرم اضافه کرده و دست‌ها و پاها را در آن بخیسانید. این کار باعث تسکین درد و التهاب می‌شود.
کمپرس: می‌توانید از روغن اسطوخودوس به عنوان کمپرس استفاده کنید. برای این کار حوله یا دستمال تمیزی را در ظرف حاوی آب و چند قطره روغن اسطوخودوس خیس کنید. سپس کمپرس را روی کبودی، ضرب دیدگی یا عضله آسیب دیده قرار دهید.

توصیه‌ها

توصیه می‌کنیم از این روغن در رایحه‌درمانی استفاده کنید. استفاده از روغن اسطوخودوس برای کودکان توصیه نمی‌شود. روغن را به چشم‌ها و مخاط نمالید. قبل از استفاده مقداری از روغن را روی دست امتحان کنید و از عدم آلرژی پوستتان مطمئن شوید. خانم‌های باردار و شیرده نیز نباید از روغن اسطوخودوس استفاده کنند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.