تبیان، دستیار زندگی

لاله های روحانی؛

طلبه شهید محمد گلابچی

نخستین روز از سال 1323 ، در شهر مقدس قم نوزادی چشم به دنیا گشود که بعدها راه علم و اخلاق را پیمود و به یکی از روحانیون مجاهد و اهل فضل تبدیل گشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شهید محمد گلابچی
شهید محمد گلابچی معروف به گلابگیران قمی، پس از پشت سر گذاشتن دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی از آنجا که مستعد فراگیری علوم الهی بود به حوزه علمیه قم راه یافت و به تحصیل علوم حوزوی پرداخت.

عامل حقیقی به دستورات دین
از جمله ویژگی های او این بود که حقیقتا عامل به قرآن و دستورات و فرامین الهی بود و همواره آموخته‌های دینی خویش را در زندگی عینیت می‌بخشید. شهید گلابچی پس از پشت سر گذاشتن بخشی از دروس حوزوی، به عنوان امام جماعت مسجد انبار گندم، انتخاب شد و با برپایی نماز جماعت و ایراد وعظ و خطابه در جهت نشر فرهنگ اسلام کوشید و بدین سان ، خدمت به مسلمین را پیشه خود ساخت.

پس از مدتی به لحاظ ابراز لیاقت و شایستگی، به عنوان قائم مقام عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی انتخاب شد و از این رهگذر خدمات ارزنده خویش را وسعت بخشید.

مصداق حسن خلق در خانواده 
به گفته نزدیکان و دوستانش، او به واقع همسری وفادار و پدری با تدبیر و دلسوز بود که با پیروی از دستورات دینی، فرزندان خود را به شایستگی تربیت می کرد. این شهید والامقام ضمن مداومت بر انجام اعمال عبادی و مناجات با معبود، همواره از مستمندان دستگیری می‌نمود.

فرازهایی از وصیت نامه
در فرازهایی از وصیت‌نامه نافذ او بعد از سفارش به نماز اول وقت و توجه به حقیقت معنوی آن می‌خوانیم:

«با احترام کردن به مردم جامعه خدمت کنید و با آنان برخورد اخلاقی خوب داشته باشید. زیرا احترام به مردم و رعایت اخلاق خوب، رمز محبوبیت و موفقیت است. عزیزانم همواره دشمن ظالم و یار مظلوم باشید و بترسید از ستم کردن به کسی که پشتیبانی جز خدا ندارد. بپرهیزید از خوردن مال حرام، زیرا مال حرام دل آدمی را می‌میراند و انسان در چنین شرایطی امر خدا و پیغمبر را زیر پا می‌گذارد. از کبر و غرور اجتناب کرده و به مال و قدرت و علم و زیبایی و جوانی و مدح و تعریف مردم مغرور نشوید، زیرا اگر خدا غضب کند در یک لحظه تمام نعمتها را از انسان می‌گیرد. به علاوه غرور صاحبش را متجاوز و ستمگر می‌کند. حق را با معیار قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم(ص) و گفته‌ها و اعمال ائمه معصومین(ع) بشناسید و شخصیت‌ها را با این معیارها ارزیابی کنید»

و ماجرای پرواز
شهید سیدابوالقاسم گلابچی، پس از شروع جنگ تحمیلی، به اتفاق جمعی از سران کشوری، راهی جبهه جنوب شد تا اینکه در سپیده دم مورخ1/12/1364 هنگامی که بر فراز آسمان اهواز در پرواز بود، هواپیمای حامل ایشان مورد اصابت جنگنده بعثی قرار گرفت، و چون کبوتری رها از بند، به سوی معشوق بال گشود و میهمان عرشیان شد. پیکر مطهرش نیز در گلزار شهدای بهشت زهرا(س) تهران آرام گرفت.




منبع: خبرگزاری رسمی حوزه