تبیان، دستیار زندگی

پیش بینی نفت 100 دلاری

عربستان تمایلی به عرضه نفت، بیش از نیاز بازار ندارد و به دلیل کسری بودجه به دنبال افزایش قیمت نفت است؛ این مساله باعث شده تا کارشناسان احتمال رسیدن قمیت نفت به 100 دلار را پیش بینی کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پیش بینی نفت 100 دلاری
به گزارش تبیان به نقل از روزنامه حمایت، افزایش قیمت نفت با تحلیل های مختلفی از سوی کارشناسان همراه شده است. قیمت نفت در ادامه روند افزایشی خود در چند ماه اخیر، هم اکنون به حدود 70 دلار در هر بشکه رسیده است که در نوع خود در چند سال اخیر رکوردشکنی محسوب می شود. برخی کارشناسان پایبندی اعضای اوپک به توافق نفتی و کاهش عرضه نفت را از مهمترین دلایل این مساله می دانند و برخی دیگر نیز معتقدند مداخله‌های دولت ترامپ در خاورمیانه، ایجاد نااطمینانی نسبت به برجام و تحریم‌های این کشور علیه ونزوئلا از جمله مهم‌ترین محرک‌های افزایش قیمت نفت محسوب می‌شوند.

این تحلیل ها در شرایطی است که ترامپ افزایش قیمت نفت را نامناسب عنوان کرده و معتقد است که اوپک در حال دستکاری قیمتهاست. در این شرایط و با زمزمه خروج آمریکا از برجام، زمزمه 100 دلاری شدن نفت به گوش می رسد. تحلیل گران معتقدند این بار بر خلاف دور قبلی تحریم ها، به نظر می رسد با برقراری تحریم های آمریکا و کاهش صادرات نفت ایران، عربستان از ورود به بازار و پر کردن جای خالی نفت ایران خودداری خواهد کرد تا قیمت نفت به بشکه ای ۱۰۰ دلار برسد.

یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت نفت به باور کارشناسان به موضوع توافق اوپک برای فریز نفت بازمی گردد. گزارش ها نشان
می دهد پایبندی به توافق نفتی به ۱۴۹ درصد رسیده است. کمیته مونیتورینگ مشترک وزیران اوپک و غیراوپک که مسئول نظارت برای اجرای توافق کاهش تولید نفت است به تازگی اعلام کرد سطح پایبندی مشارکت کنندگان در این پیمان در مارس به ۱۴۹ درصد رسید که بالاترین رکورد تاکنون بوده است.

در گزارش کمیته مونیتورینگ مشترک وزیران اوپک و غیراوپک آمده است: کشورهای مشارکت کننده بار دیگر تعهد خود را برای دستیابی به تعادل مجدد بازار نفت جهان نشان دادند و پایبندی آنها به کاهش تولید در ماه گذشته به بیش از 100 درصد رسید. بر اساس این گزارش ذخایر نفت کشورهای صنعتی عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) از ۳.۱۲ میلیارد بشکه در ژوییه سال ۲۰۱۶ به ۲.۸۳ میلیارد بشکه در مارس سال ۲۰۱۸ رسید که ۳۰۰ میلیون بشکه کاهش نشان می‌دهد.

کمیته مونیتورینگ مشترک وزیران اوپک و غیراوپک که مسئول نظارت برای اجرای توافق کاهش تولید نفت است به تازگی اعلام کرد سطح پایبندی مشارکت کنندگان در این پیمان در مارس به ۱۴۹ درصد رسید که بالاترین رکورد تاکنون بوده است.

با این‌همه کمیته مونیتورینگ مشترک وزیران اوپک و غیراوپک خاطرنشان کرده که ذخایر نفت فعلی همچنان بالاتر از سطح پیش از دوران رکود بازار قرار دارند. کمیته مونیتورینگ مشترک وزیران اوپک و غیراوپک از کشورهای مشارکت کننده در کاهش تولید خواست همچنان به هدف خود تمرکز کنند و تلاش‌های خود را بر مبنای اصول شفافیت، عدالت و برابر که محور "اعلامیه همکاری" هستند، مضاعف کنند.

زنگ خطر کمبود عرضه در بازار نفت

همزمان با پایبندی اعضای اوپک به توافق نفتی و کاهش تولید نفت، زنگ خطر کمبود عرضه در بازار به صدا درآمده است.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد ذخایر نفت در میان کشورهای صنعتی که عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) هستند، در پایان فوریه به ۲.۸۴ میلیارد بشکه رسید که تنها ۳۰ میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنج ساله بود.

ماتیو پری، مدیر تحقیقات بلندمدت در شرکت مشاوره “انرژی اسپکتس” اظهار کرد: میزان عرضه در بازار جهانی در ماه‌های اخیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته و اوپک به هدف اولیه خود برای بازگرداندن سطح ذخایر نفت OECD به میانگین پنج ساله بسیار نزدیک شده است.

وی در ادامه افزود: آنچه اتفاق می‌افتد و از این پس به شکل متداول‌تری روی خواهد کرد، تهدید کمبود عرضه است که تاثیر قابل توجهی بر قیمت‌ها می‌گذارد.

زمانی که اوپک در اواخر سال ۲۰۱۶ با شماری از تولیدکنندگان خارج از این سازمان از جمله روسیه برای محدود کردن تولید به توافق رسید، میزان ذخایر حدود ۳۴۸ میلیون بشکه بالای میانگین پنج ساله بود.

با این‌همه اوپک بدون تقاضای بالایی که برای نفت وجود دارد، نمی‌توانست به هدف خود نائل شود. در واقع کاهش سطح ذخایر تا حدی زیادی نتیجه تقاضای قوی‌تر از حد انتظار است.

بر اساس گزارش مارکت واچ، آژانس بین‌المللی انرژی در چند ماه گذشته تقاضای جهانی برای نفت را کمتر برآورد کرده و میزان تقاضا در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ را ۹۸.۱ میلیون بشکه در روز برآورد کرده بود که احتمالا حدود ۰.۳ میلیون بشکه در روز کمتر از تقاضای جهانی واقعی بوده است.

تمایل عربستان به افزایش قیمت نفت

تا همین اواخر به نظر می رسید که نفت بشکه ای صد دلار برای همیشه به تاریخ پیوسته است و تولید نفت شیل آمریکا برای همیشه قیمت نفت را پایین نگه می دارد. اما چند ماهی است که شکاف عرضه و تقاضا در بازار نفت به شدت کاهش یافته است. اوپک به تبعیت بیش از 100 درصدی خود از توافق کاهش تولید ادامه می دهد و همزمان تقاضا به سرعت در حال افزایش است. این مسئله سبب تحلیل رفتن ذخایر نفتی شده است. در وضعیت کاهش شکاف بین عرضه و تقاضا بروز هرگونه اختلال ناگهانی در عرضه نفت می تواند قیمت ها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

بر این اساس در حالی که پیش از این عربستان به عنوان یکی از مقصران کاهش قیمت نفت در بازار جهانی بود، برخی تحلیل ها حکایت از این دارد که این بار عربستان تمایلی به عرضه بیش از نیاز بازار ندارد و به دلیل کسری بودجه به دنبال افزایش قیمت نفت است؛ این مساله باعث شده تا کارشناسان احتمال رسیدن قمیت نفت به 100 دلار را پیش بینی کنند. به گفته آنها این بار بر خلاف دور قبلی تحریم ها، به نظر می رسد که با برقراری تحریم های آمریکا و کاهش صادرات نفت ایران، عربستان از ورود به بازار و پر کردن جای خالی نفت ایران خودداری خواهد کرد تا قیمت نفت به بشکه ای ۱۰۰ دلار برسد.
منبع: روزنامه حمایت