تبیان، دستیار زندگی

لاله های روحانی؛

روحانی شهید حسین واعظی فر

به جبهه که می رفت، انگار آرامشی دیگر به او دست می داد؛ هم روحانی تبلیغی بود و هم در خط رزم علیه خصم بعثی، تک تیرانداز سپاهیان پیر جماران بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روحانی شهید حسین واعظی فر
روحانی شهید حسین واعظی فر در نخستین روز سال 1339 در یکی از شرقی ترین نقاط ایران پهناور ( شهرستان تبربت جام) به دنیا آمد. تقدیر اما چنین بود که 13 سال بعد در سیزدهمین روز اسفند 62 به دست گروهک ضد انقلاب کومله در یکی از غربی ترین نقاط کشور( بوکان- استان کردستان) به درجه رفیع شهادت دست یابد.

این شهید والا مقام، در 6 سالگی قرائت قرآن, نماز خواندن و روزه گرفتن را شروع كرد.همواره نمازش را به جماعت می خواند، نماز شب بجا می آورد و با خدا راز و نیاز می كرد. كلاس ششم ابتدایی را که تمام کرد، توسط آشنای پدر حاج آقای توسلی وارد حوزه علمیه تربت جام شد.

سه سال بعد مجاور آستان قدس رضوی شد و در مشهد تحصیل در مدرسه علمیه عباسقلی خان را برگزید. بعد از آن به مدرسه جعفریه رفت ، سپس عازم قم شد و مدت 4 سال در مدرسه آیت الله مرعشی نجفی درس خواند.

آن گونه که دوستان و نزدیکانش بیان کرده‌اند، وی فردی خوش اخلاق و بسیار متواضع بود و با دیگران با لبی خندان , با مهر و محبت و صفا و صمیمیت برخورد می كرد و به معنای واقعی صالح و مطیع امر والدین , متقی و با فضیلت بود. شهید واعظی فر در دوران انقلاب در بیشتر راهپیمایی ها و تظاهرات ها شركت می كرد و همچنین در نشر اعلامیه های امام حضوری فعال داشت و بدین سان در راه روشن كردن مردم با اسلام از هیچ کوششی دریغ نمی کرد.

در سال های متلاطم انقلاب در پایگاه روحانیت قم بسیار فعال بود و در زمینه سیاسی نیز از سلک روحانیون با بصیرت سیاسی به شمار می آمد. وی در جلسات درس حضرت آیت الله خامنه ای شركت می كرد , با شهید هاشمی نژاد و  دیگر روحانیون  در تمامی مراسم ها  و سخنرانی ها و اعتصابات شركتی فعال داشت.

پس از پیروزی انقلاب نیز در بسیج محل، فعالیت زیادی داشت و با آغاز جنگ تحمیلی از طرف بسیج به جبهه رفت. شهید واعظی فر چهار مرتبه در جبهه های حق علیه باطل حضور یافت و مسئولیت ایشان در جبهه, رزمی و تك تیرانداز بود، ضمن آن که جهت تبلیغ از طرف حوزه علمیه قم نیز اعزام می شد.

وی در سال 1359 مدتی را در حوزه علمیه مسجدسلیمان حضور یافت و به تدریس علوم دینی در این حوزه كه در آن سال تازه تأسیس شده بود پرداخت .

این سرباز جان برکف نظام اسلامی، دریكی از اعزام های خود به جبهه های حق علیه باطل در كردستان در جاده بوكان كه برای سركشی نیروها رفته بودند به اسارت ضد انقلاب درآمد، سپس او را به همراه دیگر همرزمانش مورد شكنجه  قرار دادند و سرانجام پس از 58 روز اسارت در تاریخ 13/12/1362  براثر اصابت گلوله به سرش توسط گروهك ضد انقلاب كومله به آرزوی دیرینه اش دست یافت و به خیل یاران شهیدش پیوست.

پیكر این شهید والامقام پس از تشییع در تربت جام، زادگاهش به خاك سپرده شد.



منبع: خبرگزاری رسمی حوزه