تبیان، دستیار زندگی
یكی از نانهای خانگی در كته سرخام رشت كه در ماه رمضان طرفدار زیادی دارد نان برنجی است. برای تهیه نان برنجی مقداری برنج صدری یا بی نام در یك " تیان" (دیگ) خیس می كنند. پس از ساعتی برنج را از آب درآورده در مجمعه ای می...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نان برنجی رشتی

یكی از نانهای خانگی دركته سرخام رشتكه در ماه رمضان طرفدار زیادی دارد نان برنجی است. برای تهیه نان برنجی مقداری برنج صدری یا بی نام در یك " تیان" (دیگ) خیس می كنند. پس از ساعتی برنج را از آب درآورده در مجمعه ای می ریزند تا دونم شود. برنج دونم را با آسیاب دستی آرد كرده ، خمیر می كنند و به این خمیر" كراته" می گویند. تیان دیگری را پر از آب كرده روی اجاق می گذارند و خمیر را هم چانه چانه كرده روی تخته ای پهن می كنند و در آب جوش می اندازند تا بپزد. خمیر پخته را در مجمعه ای می ریزند و ورز می دهند. به این خمیر پخته" لاسو" می گویند. مقداری آرد گندم به لاسو می افزایند و آن را چانه چانه می كنند. آن گاه دونفر روبروی هم پشت تخته نان پزی یا " نان كار"می نشینند و با چوبی به نام " نان چو" چانه های خمیر را به شكل لوزی پهن می كنند و در تنور می پزند.

با خمیر لاسو چند نوع نان دیگر هم درست می كنند از جمله نان" لوله كش" كه تا یك ماه هم می شود نگاه داشت، نان " لاكو" كه به آن مغز گردو، زیره و شكر می زنند و نان" گندمین" كه بر روی تابه گلی به نام" گمج" می پزند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.