تبیان، دستیار زندگی

واکاوی یک خبر درباره دستمزد بازیگران پایتخت

تنابنده یک میلیارد و 800 گرفته؟!

روز گذشته سربرگی جعلی با لوگوی سازمان اوج،در فضای مجازی دیده شد كه در آن میزان دستمزد «برخی» بازیگران سریال «پایتخت 5» قید شده است. ماجرا چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
پایتخت 5

ماجرای دستمزد

در این سربرگ، میزان دستمزد شش بازیگر سریال «پایتخت» قید شده است. جلوی نام محسن تنابنده رقم یك میلیارد و هشتصد میلیون تومانی دیده می شود و مقابل نام احمد مهران فر 900 میلیون ، علیرضا خمسه 430 میلیون، هومن حاجی عبدالهی 530 میلیون، بهرام افشاری 380 میلیون و ریما رامین فر 700 میلیون تومان قید شده است. در بالای این سربرگ عنوان سازمان هنری رسانه ای اوج قرار گرفته، شماره نامه و تاریخ دارد و به امضای رئیس این سازمان رسیده است.


تهیه كننده تكذیب می كند

الهام غفوری ،تهیه كننده «پایتخت 5» می گوید: من وظیفه ندارم به اخبار بدون منبع پاسخ بدهم. این روزها از هم‌گسیختگی در فضای مجازی به وجود آمده که باعث شده هر لحظه یک مطلب غیرموثق و بدون منبع منتشر شده و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهد.
غفوری در ادامه گفت: از حاشیه‌ها خسته شده‌ام ما تلاش می‌کنیم تا مردم را خوشحال کنیم، تمام هدفمان هم این است که مردم از دیدن این سریال لذت ببرند و به لطف خداوند به هدفمان هم رسیده‌ایم اما در این میان نمی‌دانم که عده‌ای دیگر چه نفعی می‌برند که مدام در پی تخریب گروه منسجم پایتخت هستند. تهیه‌کننده پایتخت تصریح کرد: جعل سند در فضای مجازی کار آسانی است و این ساده‌اندیشی است که فکر کنیم آنچه که منتشر شده حقیقت دارد. در این میان برخی صفحات مجازی خواستار این شده‌اند که بازیگران ما رقم‌های قراردادشان را اعلام کنند که یک موضوع کاملا غیرمنطقی است زیرا قرارداد کاری افراد جزو حریم شخصی آنهامحسوب  می‌شود و به کسی ارتباط پیدا نمی‌کند.

جعلیِ جعلیِ جعلی

این گزارش دنبال دستیابی به رقم دستمزد بازیگران «پایتخت 5» نیست. معمولا سینمایی ها و سریال سازان رقم دقیق دستمزد خود را عمومی نمی كنند ولی هر از گاهی با طرح مقدار تقریبی دستمزد هر بازیگر جنجالی ایجاد می شود و كمی بعد به پایان می رسد. خلاصه؛ در این گزارش اصالت سربرگ مهم است كه نمی دانیم و گفته نشد از كجا نشات گرفته؟
محمد ذوقی، روابط عمومی اوج می گوید دنبال سرمنشا جعل این سربرگ است و در ادامه به نكته مهم تری اشاره می كند. او می گوید همه چیز همه چیز آن  از اساس جعلی است‌:

چند هفته قبل بود در ایام نوروز که برخی رسانه‌ها و افراد با عجله و بعضا بی انصافی، اوج و تیم‌ِ پایتخت را مورد هجمه قرار دادند، ولی دیری نپایید تا با رسیدن به قسمت های آخرِ پایتخت قضاوت ها منصفانه تر شد. حال پس از اتمام دو هفته‌ایِ این سریال محبوب و اقبال بی نظیرِ مردم‌ِ نازنین به این سریال، با یک خبر و این بار جعل، دشمنیِ دشمنان‌مان را شاهدیم.

باید گفت:

1. اوج هیچ وقت چنین سربرگی نداشته و ندارد.

2. امضای مسئول سازمان‌اوج در این تصویر جعلی است.

3. خطاب نامه وجود خارجی ندارد. (معصومی)

4. حداقلی از دقت نیاز است که بدانیم یک کُمپانی تولید آثار هنری با تهیه کننده سر و کار دارد و مسائل اینچنینی مواردی نیست که مسئول کمپانی در موردش نامه نگاری کند.

5. همه‌ی اعدادِ قید شده غلط و جعلی است.

و کلامِ آخر: چرا این قدر کینه ورزی؟! چرا این قدر حسد؟! و چرا اینقدر وقاحت در جعل کردنِ یک‌نامه؟!

به دشمنان‌مان توصیه می‌کنم طوری دشمنی کنید که به جعلِ امضا و نامه و پیگیری حقوقی نکشد.در ضمن جاعلِ عزیز انقدر‌ بی سواد بوده که در صفر گذاشتن برای اعداد هم سوتی داده(به رقم ارسطو جان دقت کنید)

معصومیه؟!(با لحنِ بابا پنجعلی)»

جای خالی مهر اوج

پاسخ روابط عمومی اوج روشن است ولی می توان گزارش را ادامه داد! مثلا بیاید این مساله را بررسی كنیم كه اصل سربرگ قابل اتكا است؟ جعلی است یا واقعی؟ یكی از ابهامات مهم سربرگ مذكور، عدم قید مهر سازمان رسانه ای هنری اوج پای آن است. در این سربرگ امضای احسان محمد حسنی به چشم می خورد(كه گفته شد جعلی است) اما خبری از مهر نیست. حال آن كه در نامه های مهم اداری یكی از الزامات وجاهت آن مهمور شدن است.

جای خالی نصرتی

احتمالا شما هم با دیدن اسم بازیگران،به یاد نسرین نصرتی بازیگر نقش فهمیه می افتید. بله ،‌خبری از او نیست و این پرسش مطرح می شود كه مگر او پولی دریافت نكرده است؟! بجای خانم نصرتی، اسم و میزان دستمزد بهرام افشاری به چشم می خورد و همین ذهن را به این سمت می برد كه موقع ساخت سربرگ، محبوبیت بازیگر و شهرت كاراكتر اصل بوده. حال آن كه افشاری در سری جدید «پایتخت» معروف شد و نسرین نصرتی از فصل دوم با این گروه همكاری داشته است. به عبارتی موقع صدور دستور پرداخت دستمزد، هنوز افشاری این شهرت را نداشته كه بخواهد بجای نصرتی برای مسولان اوج عزیزتر باشد! علاوه بر این اشتباه استراتژیگ در طراحی سربرگ، جای خالی دیگر بازیگران هم مشهود است؛سار و نیكا و بازیگران فرعی دستمزد نگرفته اند؟

پول به تهیه كننده داده می شود نه بازیگر

بر اساس یك اصل كلی، تهیه كننده با سفارش دهنده قرار داد مالی می بندد و این سیكل بین او و سایر عوامل تكرار می شود. یعنی الهام غفوری از سازمان اوج پولی دریافت می كند و بر اساس قراردادی كه با بازیگران و دیگر عوامل بسته است،‌دستمزد آن ها را طی چند چك پرداخت می كند. در سربرگ منتشر شده، ماجرا شبیه نامه ای اداری است كه طی آن یك مسول اقلام مورد نیاز را در اختیار كاركنان قرار می دهد. شیوه بستن قرارداد با تهیه كننده و به تبع آن با بازیگران در تلویزیون نیز مرسوم است. به همین خاطر است كه برخی تهیه كننده ها از جیب خودشان خرج می كنند و بعد از تسویه تلویزیون، به پول خود دست می یابند.

دستمزد همین است؟

اشاره كردیم كه مبلغ دقیق دستمزد بازیگران، رسانه ای نمی شود ولی خب بر اساس شایعه ها و شنیده ها می توان به میانگین دریافتی هر بازیگر پی برد. بنابراین، اگر دستمزد بازیگران «پایتخت 5» در سربرگ مذكور را هم واقعی بدانیم، رقم غیر متعارفی دریافت نكرده اند. شنیده می شود دستمزد بازیگران چهره در سریال های تلویزیون ماهیانه 150 میلیون تومان است كه گاهی تا 200 میلون هم رسیده. پایتختی ها پنج ماه مشغول بوده اند و آن چه به عنوان دستمزدشان ذكر شده ،‌رقم غیرمعمولی نیست.

 تازه كسی مثل محسن تنابنده مسولیت های دیگر هم داشته كه وقتی كنار هم قرار گیرند، دستمزد قابل ملاحظه ای می شود. باز هم تاكید می كنیم، آن چه در سربرگ«جعلی» مذكور منتشر شده محل استناد نیست و اشاره به این نكته،ابهام زدایی درباره قضاوت های احتمالی است كه شاهدش خواهیم بود. به عبارت دیگر،‌چه بسا بازیگران «پایتخت5» كمتر یا بیشتر از رقم مذكور دستمزد گرفته اند ؛‌در هر حال اتفاق عجیبی رخ نداده چرا كه اصولا حرفه بازیگری جزو شغل های پردرآمد بحساب می آید. فقط می توانیم آرزو كنیم كاش دستمزد بالا به كسانی برسد كه واقعا«بازیگر» هستند و جمع شان در یك فیلم یا سریال منتج به سود برای بیننده و سفارش دهنده شود.   
منابع: هفت صبح/فارس/ سایت اوج