تبیان، دستیار زندگی

شهرنشینان تحت‌الشعاع سیاست

دربسیاری از مشکلاتی که امروز در پایتخت مشاهده می کنیم، موضوع ناهنجاری های فرهنگی اعم از مشکلات زنان سرپرست خانوار تا کودکان کار، چهره شهر تهران را خسته کرده و نیازمند مدیریتی پویا و هوشمند برای ارتقای سطح کیفی شهروندان می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شهرنشینان تحت الشعاع سیاست
به گزارش تبیان به نقل از روزنامه آفرینش، شهرتهران همانطور که به عنوان پایتخت سیاسی و اقتصادی کشور محسوب می شود، به عنوان پایتخت معضلات و مشکلات اجتماعی و شهری نیز هست. ناهنجاری هایی که هریک به نوبه خود تاثیرات منفی بر روند زندگی شهروندان و سرمایه های اجتماعی آنها می گذارد.

از بحث مسائل شهری تا مشکلات اجتماعی و محیط زیست، همه و همه موجب افزایش هزینه مدیریت شهری و زندگی مردم عادی گردیده است. دربسیاری از مشکلاتی که امروز در پایتخت مشاهده می کنیم، موضوع ناهنجاری های فرهنگی اعم از مشکلات زنان سرپرست خانوار تا کودکان کار، چهره شهر تهران را خسته کرده و نیازمند مدیریتی پویا و هوشمند برای ارتقای سطح کیفی شهروندان می باشد.

در مباحث اقتصادی نیز فشارهای سنگینی بر بدنه پایتخت وارد آمده، به گونه ای که بسیاری از فرصت طلبان در قالب اقدامات غیرقانونی، زندگی شهری مردم پایتخت را به سبب کسب سودهای کلان خود به خطر انداخته اند. امروز بحث ساخت و سازهای غیرمجاز و دست اندازی به فضاهای سبز تهران که خود به عنوان میراثی گران بها تلقی می شود، موجب آسیب های فراوانی به محیط زیست و داشته های طبیعی پایتخت گردیده است.

نگرش های سیاسی آفت مدیریت شهری

تاسف برانگیز اینکه طی سال های گذشته هرآنچه رسانه ها و مردم پیرامون آسیب های وارده به محیط زیست تهران گفتند و نوشتند، تاثیری نداشت و حاصل آن شد که جای خانه باغ ها و پارک ها و فضاهای سبز ساختمان ها و برج های تجاری مسکونی ساخته شد.

حال با تمام این مشکلات، نبود متولی امور شهری به عنوان شهردار نیز خود معضلی است که تاثیرات مخرب آن برفضای مدیریت شهری غیرقابل انکار است. نگرش های سیاسی به بحث مدیریت شهری، آفتی است که صلاح و سلامت شهرتهران را خدشه دار کرده است.

با این حال امید است تا شورای جدید مسیری دیگر درپیش گیرد و درحد توان جلوی مشکلات و آسیب ها را بگیرد. در همین باره با مهندس محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران، پیرامون برخی معضلات شهر تهران گفتگو کردیم.

شاید در طول ایام سپری شده از فعالیت مدیریت شهری جدید ، توقعات وانتظارات مردم بطور کامل براورده نشده باشد و این لزوم فعال تر شدن بدنه مدیریت شهری را به ما یاداروی می کند


مهندس هاشمی درباره وضعیت تعیین شهردار در شورای شهر و اینکه آیا کاندیداهایی را برای انتخاب مورد بررسی قرار داده اند گفت: پس از موافقت شورا با استعفای آقای نجفی، فرایند انتخاب شهردار تهران آغاز گردیده است و بنابر برنامه تعیین شده، انشاله در یک سوم مهلت قانونی یعنی فرصت سه ماه سرپرستی شهرداری تهران، اعضای محترم شورا، گزینه نهایی خود را برای تصدی مسئولیت شهرداری تهران انتخاب خواهند کرد. البته در نخستین جلسه هم اندیشی اعضای شورا برای انتخاب شهردار معیارها و زمان بندی مطرح شد و هنوز مصداقها معرفی نشده اند که انشاله بزودی وارد بحث گزینه های پیشنهادی اعضای شورا برای تصدی مسئولیت خواهیم شد.

رئیس شواری شهر تهران درمورد فضای سیاسی حاکم بر انتخاب شهردار در داخل و خارج از شورای شهرگفت: بطور کلی می توان گفت که فضای عمومی جامعه ما سیاست زده است و در همه موضوعات با ذهنیت سیاسی و پیش فرض ها به مسایل نگاه می کنیم در حالیکه بسیاری از مسایل وموضوعات جنبه اجرایی، اجتماعی یا فرهنگی و اقتصادی آنها به بعد سیاسیشان غلبه دارد، در موضوع انتخاب شهردار تهران نیز معتقدم با توجه به چالشهای جدی پیش روی مدیریت شهری و انتظارات مردم برای ایجاد تحول وبهبودی شرایط نباید مصالح شهر و نیازهای شهروندان را تحت الشعاع مسایل سیاسی قرار داد.

عدم موازی کاری و فعالیت های شعاری در حوزه فرهنگی و اجتماعی

مهندس هاشمی همچنین دررمورد برخی معضلات اجتماعی رایج در شهر تهران منجمله زنان سرپرست خانوار، کودکان کار و معتادان متجاهرو... با تاکید براولویت بودن آسیب های اجتماعی در مدیریت شهری ابراز داشت: متاسفانه در دوره گذشته تمرکز مدیریت شهری در حوزه فرهنگی – اجتماعی عمدتا به فعالیتهای تبلیغی وشعاری متمرکز بود که نتیجه آن موازی کاری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری با دستگاههای حاکمیتی نظیر سازمان تبلیغات اسلامی یا صداوسیما وسایر نهادهای ملی در سطح شهر بوده است.

هم اکنون براساس پیمایش های صورت گرفته آسیبهای اجتماعی یکی از معضلات مهم شهروندان محسوب می شوند که در چند موضوع کودکان کار، زنان بی سرپرست و بدسرپرست و خیابانی، معتادان متجاهر، دست فروشها و کارتن خوابها موجب سلب امنیت روانی شهر گردیده است. البته در قانون دستگاههای دیگری نظیر بهزیستی یا نیروی انتظامی مسئول برخورد با این معضلات هستند اما مدیریت شهری نیز نمی تواند نسبت به آن بی تفاوت باشد.

تکیه بر نیروهای داوطلب و تشکلهای مردم نهاد در امور فرهنگی

مهندس هاشمی،خط مشی مدیریت شهری جدید را استفاده از ظرفیت نیروهای داوطلب وتشکلهای مردم نهاد برای حل معضلات فرهنگی دانست و گفت: باید بجای آنکه ما خود تصدی گری کنیم زیرساختها وامکانات مدیریت شهری را در اختیار نیروهای مردمی قرار دهیم تا آنها بتوانند به حل معضلات فرهنگی بپردازند که این روش با توجه به نخبگی و انگیزه های بالای فعالیتهای خیریه در شهر تهران در مقایسه با اقدامات دولتی بسیار کم هزینه اما کارامد واثربخش تر است.

مسئله حفظ و گسترش فضاهای سبز پایتخت باتوجه به تخریب و تغییر کاربری بسیاری پارک ها، باغات و خانه باغ ها، که همچنان شاهد آن هستیم، موضوع دیگری بود که رئیس شورای شهر به آن پاسخ گفت. مهندس هاشمی درمورد وضعیت فضاهای سبزپایتخت و آسیب های وارده بیان داشت: در این باره باید توجه کنیم که متاسفانه زمان به عقب بازنمی گردد و ما باید همیشه حسرت باغات و فضای سبز از بین رفته وریشه کن شده تهران را که جای خود را به برجها و مجتمع های تجاری داده اند بخوریم.

آنچه در اختیار وتوان مدیریت شهری جدید است ، این است که دروهله اول اجازه قطع درختان ونابودی فضای سبز را دیگر ندهد و در مرحله بعد اراضی ذخیره و موجود در محلات را تبدیل به فضای سبز کند که بخشی از صدمات وارد شده به محیط زیست تهران در دهه های اخیر جبران شود. با کمال تاسف باید اذعان کنیم که به توصیه ها وهشدارهای دلسوزانه رهبرمعظم انقلاب که بارها نسبت به حفظ محیط زیست تهران و جلوگیری از زمین خواری وکوه خواری دغدغه خود را بیان کردند بی توجهی شده است.

مهندس هاشمی همچنین درمورد مسئله رفاه عمومی و تامین معیشت مردم به عنوان یکی از مشکلات اصلی کشور و ایجاد فضای رفاه عمومی در پایتخت گفت: این موضوع به مدیریت شهری ارتباط مستقیمی ندارد چرا که ابزارهای آن در اختیار دولت ومجلس است ، آنچه که از مدیریت شهری برمی آید تسهیل فضای کسب وکار و ساماندهی اصناف ومشاغل در جهت سهولت دسترسی مردم و بهبود کیفیت خدمات است که برنامه های در این راستا تهیه شده است ودر برنامه سوم توسعه شهری، در جهت تامین درامد پایدار و توسعه فضای شفاف کسب وکار در جهت مقابله با فعالیتهای اقتصادی زیرزمینی و زیرپله ای که اقتصاد شهر را تهدید می کند ، اقدامات لازم پیش بینی خواهد شد.

رئیس شورای شهر تهران معضل ترافیک و آلودگی تهران را نیز به عنوان یکی از چالش های پایتخت برشمرد و بر ضرورت گسترش خطوط مترو به عنوان یکی از راهکارهای موثر تاکید کرد و گفت: توسعه مترو در دهه گذشته به لحاظ گسترش زیرساختی مناسب بوده است اما در 6 سال اخیر متاسفانه تجهیزات مناسب وکافی برای خطوط مترو تامین نشده است وبه دلیل عدم تامین تجهیزات ثابت ومتحرک، ظرفیت متروی تهران در طول این مدت در حد یک ونیم میلیون سفر ثابت مانده است در حالیکه اگر تجهیزات ثابت ومتحرک برای خطوط جدید مترو تامین شود ظرفیت متروی تهران می تواند در طول این دوره به 4 برابر یعنی شش میلیون سفر برسد که البته نیاز به تزریق بیش از 20 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تامین واگن و تجهیزات ثابت نظیر هواکش ها، هواسازها، مخابرات و ایمنی دارد.

رکود فعالیت های عمرانی ناشی از کمبود نقدینگی

مهندس هاشمی در پایان با اشاره به انتظار مردم از بدنه شورای جدید گفت : شاید در طول ایام سپری شده از فعالیت مدیریت شهری جدید ، توقعات وانتظارات مردم بطور کامل براورده نشده باشد و این لزوم فعال تر شدن بدنه مدیریت شهری را به ما یاداروی می کند، اما رکود در فعالیتهای عمرانی وسایر حوزه های شهری ناشی از کمبود نقدینگی وبحران در منابع مالی مدیریت شهری و هزینه های سنگین جاری شهرداری تهران است که باید بدنه مدیریت شهری چابک سازی شده وبا تعریف منابع مالی پایدار بتواند پروژه های راکد را فعال و خدمت رسانی به مدیریت شهری را پویا ترکند.
منبع: روزنامه آفرینش