تبیان، دستیار زندگی

ماه غرق در آب است

داده‌های ماهواره‌ای حاکی از آن هستند که حجم آبی که درون ماه محبوس شده‌ است، بسیار بیشتر از مقداری است که تاکنون تصور می‌شد. این یافته غیرمنتظره درباره همنشین نقره‌ ای رنگ و قدیمی سیاره زمین دیدگاهی جدید از چگونگی شکل‌گیری ماه و ساختار درونی آن به وجود آورده‌ است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
ماه غرق در آب است
براساس گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، انسان برای مدتی طولانی تصور می‌کرد ماه کاملا خشک است. سطح این قمر محیطی به شدت غبارآلود است و هیچ اتمسفر پایداری ندارد، دمای هوا در آن به شدت متغییر است و نیروی جاذبه کافی برای کمک به حفظ مولکول‌های آب وجود ندارد. اما مطالعات جدید از وجود چندین‌نوع آب در ماه خبر داده‌اند. ناسا در سال ۲۰۰۹ یکی از کاوشگرهای خود را به جنوب ماه کوبید و موفق به کشف توده‌هایی از آب شد که در نتیجه برخورد بیرون ریخته شدند.
این توده‌های یخی چند میلیارد ساله درون شکاف‌های یخی به شدت سرد و تاریک ماه محبوس شده‌ بودند. اما نتیجه تحقیق جدید نشان می‌دهد این انبار آب تنها منبع موجود نیست. اکنون محققان با استفاده از داده‌های ماهواره چانداریان-۱ که ابزار نقشه‌برداری معدنی ماه را به همراه دارد،‌ و همچنین با بررسی داده های مربوط به رسوبات آذرین سطح ماه و تحلیل‌های آزمایشگاهی نمونه‌های ماموریت آپولو به علاوه مدلی دقیق از داده‌های دمایی سطح ماه دربافتند آتشفشان‌هایی حاوی آب در سرتاسر این قمر پراکنده هستند.
ماه غرق در آب است
به گفته محققان دانشگاه براون، این توده‌های آب در سرتاسر ماه پراکنده‌اند و نشان می‌دهند آنچه در ماموریت آپولو کشف شده، منحصر‌به‌فرد نبوده‌ است. برخی از این توده‌های آب چندین‌هزار کیلومتر وسعت دارند و داده‌های محققان نشان می‌دهد میزان آب موجود در ماه چهار برابر بیشتر از مقداری است که پیش از این پیش‌بینی شده‌ بود. به گفته محققان این رسوبات تحت تاثیر گدازه‌هایی ایجاد شده‌اند که از درون ماه به سطح آمده‌اند،‌ با این همه هنوز جزئیات دقیق چگونگی تشکیل آب مشخص نشده‌ است.

منبع: http://bigbangpage.com