تبیان، دستیار زندگی

طرح عیدانه کتاب ۹۷ با معرفی برگزیدگان پایان یافت

آئین اختتامیه طرح عیدانه کتاب ۹۷ و جشن اعلام «کاشان» به عنوان چهارمین پایتخت کتاب کشور شامگاه یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) در باغ فین کاشان برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح عیدانه کتاب

سعید ابریشمی‌راد شهردار کاشان که میزبانی این جلسه را بر عهده داشت، در سخنانی راز ماندگاری جوامع را در تکیه آن‌ها به فرهنگ و تمدنشان عنوان کرد و با بیان اینکه کاشان مهد تمدن ایران بوده است، گفت: کاشان فصلی از کتابی است که هر برگ آن با نام یکی از بزرگان و مفاخر این سرزمین مزین شده است.

وی با اشاره به تنی چند از نام‌آوران حوزه شعر کهن و مبدعان شعر نو که از کاشان برخاسته‌اند، کتابخانه چند هزار ساله سیلک در کاشان را حکایتگر تلاش‌ها و کوشش‌هایی توصیف کرد که امروز این شهر را به پایتختی کتاب ایران رسانده است.

مصطفی جوادی‌مقدم رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان و دبیر شورای شهرهای دوستدار کتاب کشور با اشاره به اینکه این شهر در چهار سال گذشته تلاش زیادی برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران می‌کرد اما هربار ناکام می‌ماند، گفت: ما از تلاش ناامید نمی‌شدیم و هر بار عزم خود را جزم می‌کردیم و با تلاش و کار جمعی و مشارکت نهادهایی مانند شهرداری، فرمانداری، خانه‌های تاریخی، آموزش و پرورش و سایر انجمن‌ها و تشکل‌ها، توانستیم به این موفقیت برسیم.

این مقام مسئول در شهر پایتخت کتاب ایران، برگزاری ۲۶ نشست کتابخوانی در زندان‌های کاشان، اجرای طرح موسوم به «کهن‌خوانی» و برگزاری جایزه ادبی سیلک را از جمله اقداماتی برشمرد که به گفته او توانسته است موفقیت اخیر را برای این شهر به ارمغان آورد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان همچنین از برنامه تمامی مسئولان اجرایی این شهر برای راهیابی کاشان به جمع نامزدهای پایتخت جهانی کتاب در سال آینده میلادی سخن گفت و این مسئله را دور از دسترس نداست.

وی در این خصوص گفت: «شارجه» که سال گذشته توانست به عنوان پایتخت جهانی کتاب معرفی شود، یک درصد ظرفیت کاشان را هم ندارد، اما به خاطر برنامه‌ریزی درست، به این موفقیت رسید.

همچنین نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل خانه کتاب به ارائه آماری از تعداد ناشران و کتابفروشان فعال در شهر پایتخت کتاب ایران پرداخت و گفت: کاشان ۲۴ مؤسسه انتشاراتی دارد که البته از این تعداد ۱۸ مؤسسه فعال هستند.

به گفته وی، از ابتدای انقلاب تاکنون بیش از ۱۶۰۰ عنوان کتاب توسط این تعداد ناشران کاشانی منتشر شده است که در این میان حدود ۱۵۰۰ عنوان تألیفی است.

مدیرعامل خانه کتاب که در آئین اختتامیه طرح عیدانه کتاب ۹۷ صحبت می‌کرد، همچنین به مشارکت ۶ کتابفروشی از کاشان در این طرح سراسری اشاره کرد و گفت: در مدت اجرای این طرح حدود ۱۵۰۰ نفر از شهروندان کاشانی با مراجعه به کتابفروشی‌ها، مبلغ ۸۰ میلیون تومان کتاب تهیه کرده‌اند.

این مقام مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از ۱۶ هزار نفر اهل قلمی که نامشان در سامانه مربوط به اهل قلم در خانه کتاب به ثبت رسیده است، ۷۰ نفر از شهرستان کاشان هستند.

همچنین در این مراسم عبدالمهدی مستکین معاون فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو به مناسبت روز بزرگداشت سعدی، سخنانی را پیرامون اشعار حکیمانه‌ی شیخ اجل، بیان و نکاتی را هم در مورد اهمیت کتابخوانی و تأثیر آن در کسب عناوینی مانند پایتختی کتاب جهان از سوی برخی از کشورها ذکر کرد.

احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در این آئین به ذکر نکاتی پیرامون تمدن کهن ایرانی و همچنین کتابخانه چند هزاره ساله سیلک در کاشان و سابقه تمدنی این خطه از سرزمین‌مان پرداخت.

در پایان این برنامه نیز برگزیدگان طرح عیدانه کتاب ۹۷ که هشتمین دوره طرح‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتابفروشی‌ها است، به شرح زیر معرفی شدند:

اسماعیل عبدالله‌زاده ـ کتابسرای موکریان از شهرستان بوکان در آذربایجان غربی

کاظم یاوریان ـ کتابفروشی خیام از استان اردبیل

عباس حسن‌بیگی ـ کتابسرای دانشگاه از استان ایلام

سعید پرهیزکاری ـ کتابفروشی فرهنگ در شهرستان ایوان از استان ایلام

الهام کشاورز ـ پاتوق کتاب یاسوج از استان کهگیلویه و بویراحمد

سیده سمانه حسینی رضوانی ـ کتابسرای سیتک از شهرستان کنگان در استان بوشهر

ابوالفضل سعادت بروجنی ـ کتاب شهر ایران از شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری

احسان نوری‌زاده ـ کتابفروشی سراج از استان قزوین

حمید انصاری‌زاده ـ کتابفروشی آفرینش در زاهدان از استان سیستان و بلوچستان

منبع: مهر