تبیان، دستیار زندگی
دومین سالگرد درگذشت محمدرضا آقاسی كه با عنوان رقص قلم در تالار سیدالشهدا با حضور خانواده مرحوم آقاسی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب برگزار شد، علیرضا قزوه، هنر آقاسی را آشتی دادن مردم با شعر دانست ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنر مرحوم آقاسی آشتی دادن مردم با شعر بود

مرحوم آقاسی

علیرضا قزوه در یادمان دومین سالگرد درگذشت محمدرضا آقاسی، گفت: هنر مرحوم آقاسی آشتی دادن مردم با شعر بود.

دومین سالگرد درگذشت محمدرضا آقاسی كه با عنوان رقص قلم در تالار سیدالشهدا با حضور خانواده مرحوم آقاسی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب برگزار شد، علیرضا قزوه، هنر آقاسی را آشتی دادن مردم با شعر دانست.

پیش از سخنان قزوه، این مراسم با نمایش كلیپی از شعر خوانی مرحوم آقاسی در باب مصیبت‌نامه حضرت فاطمه زهرا (س) آغاز شد و پس از آن حمیدرضا نیك‌دل، از دوستان مداح مرحوم آقاسی به مداحی پرداخت.

بعد از پایان مداحی، سردار سعید قاسمی از همرزمان و دوستان آقاسی به سخنرانی پرداخت و گفت: آن مرحوم برای انقلاب و ارزش‌های فرهنگی آن سنگ‌تمام گذاشت. او اصولاً شعر سرودن و شعر خواندن را نوعی حركت فرهنگی تلقی می‌كرد و به همین خاطر شعر را برای نام و نان نمی‌سرود.

وی ادامه داد: آقاسی دوست داشت شعر را در سینه مردم بكارد و همین طرز تفكرش باعث می‌شد كه در همه محافل و همه شهرهای كشور حاضر شود و اشعارش را در حالیكه با مردم رو در رو قرار گرفته است، با آن شیوه مخصوصش بخواند.

سردار قاسمی سپس با تعریف خاطراتی از دوران دوستی‌اش با مرحوم آقاسی گفت: او اعتقاد داشت شعرهایش مال خودش نیست و همگی جذبه‌ای الهی است كه از عالم بالا بر او وارد می‌شود. گاهی اوقات ساعت 4 نیمه شب به من زنگ می‌زد و می‌گفت یك چیزهایی آن بالا پرواز می‌كرد كه من گرفتمش. بعد شعرش را برایم می‌خواند.

او در آخر از مسئولان فرهنگی كشور گله كرد و گفت: مگر ما چند تا شاعر و هنرمند شبیه آقاسی داریم كه به طرز عجیبی به ارزش‌های انقلاب وفا دارند؟ چرا سعی نمی‌كنیم تا وقتی كه زنده هستند به آنها بها بدهیم؟

در بخش بعدی مراسم، شعری كه علیرضا قزوه در سوگ آقاسی سروده بود، خوانده شد و سپس قزوه به سخنرانی پرداخت وگفت: برخی شعرا و منتقدان به كنایه می‌گویند شعرهای آقاسی ارزش چندانی ندارند و سرودن این شعرها بسیار آسان است، اما در پاسخ به آنها باید گفت آقاسی در همان سال‌های 67 می‌توانست در فضایی جدی‌تر از فضایی كه برای شعر سرودن انتخاب كرده بود، كار كند، اما خودش ترجیح داد كه به این شیوه شعر بگوید و در دل مردم تأثیر بگذارد.

قروه در ادامه سخنانش از خانواده آقاسی درخواست كرد كه آثار او را به چاپ برسانند.

او گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قصد دارد كتابی تحت عنوان هفتاد شعر، هفتاد شاعر به چاپ برساند و من از خانواده‌ آقاسی می‌خواهم كه اجازه چاپ اشعار او را در این مجموعه بدهند.

در ادامه مراسم یادمان، علیرضا معینی، تهیه‌كننده و مجری رادیو فرهنگ، شعر شیعه آقاسی را خواند و پس از او نیز نادر بختیاری شعری را كه در سوگ آقاسی سروده بود، دكلمه كرد.

در پایان مراسم نیز از سیدحسن حسینی، تیمور ترنج، ابوالفضل سپهری، حسین منزوی و دیگر شاعران فقید یاد شد.

مطالب مرتبط:

شعری از مرحوم استاد «محمد رضا آقاسی»