تبیان، دستیار زندگی

کتابی جامع پیرامون سلمان فارسی

کتاب «نفس الرحمن فی فضائل سلمان» با تحقیق و تصحیح حجت الاسلام ایاد كمالی اصل، رتبه شایسته تقدیر گروه علمی تصحیح و تحقیق سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه را به خود اختصاص داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نفس الرحمن فی فضائل سلمان
مولف كتاب  به صورت جامع و تفصیلی به بررسی فضائل صحابی بزرگ پیامبر (ص)، سلمان فارسی می‌پردازد. از ویژگی‌های این اثر می‌توان به موارد ذیل اشاره كرد که  شاید روایتی درباره‌ی سلمان فارسی نباشد كه در آن ذکر شده باشد. و نیز  لغات غامض و مشكل كه در روایات آمده توسط مؤلف كتاب شرح داده می‌شود. اثر از مباحث روایی، تاریخی و جغرافیایی مهم درباره‌ی موضوع كتاب غفلت نورزیده است. درباره‌ی احادیث وارده نیز مؤلف كتاب به ارزش‌گذاری پرداخته و آنها را بررسی و اعلام رأی می‌كند.  

وی به نقد آراء باطله اقدام و فساد آنها را تبیین می‌نماید. مؤلف پس از مقدمه‌ای در خصوص نام و كنیه و شهر سلمان، در باب اول به حیات وی قبل از اسلام و شرح وضع و حال وی قبل از تشرّف به اسلام و كیفیت مسلمان شدنش و اینكه او وصی حضرت عیسی (ع) است، می‌پردازد. باب دوم به معنای حدیث «سلمان منّا اهل البیت» و برخی فضائل عجم و نیز نقش سلمان در غزوه‌ی خندق اختصاص دارد. 

جایگاه والای وی نزد خدا و رسول(ص) و ائمه(ع)‌، آیات نازل شده درباره‌ی وی و همقطارانش در ایمان، بیان جایگاه علمی شناخت از خدا و رسول(ص) و اولیاء الهی كه او را شایسته‌ی لقب «لقمان منا اهل بیت(ع)» گردانیده، خبر دادن سلمان از غیب و اشتیاق بهشت برای پذیرش سلمان از جمله مطالب ابواب این كتاب است.

 بیان برخی كرامات نقل شده در مورد سلمان فارسی و منقبت‌ها و خصلت‌های وی، سخن در خصوص مسند سلمان، كلام وی، زهد و تواضع و تعداد همسران و فرزندانش و موقعیت وی در هنگام سقیفه، ابواب بعدی كتاب را تشكیل می‌دهد. دو باب پایانی كتاب به ارتحال وی و كیفیت زیارت ایشان اختصاص دارد.

نفس الرحمان فی فضائل سلمان از سوی انتشاراتی پاد اندیشه منتشر  شده است .



منبع: خبرگزاری رسمی حوزه