تبیان، دستیار زندگی

فلسفه تربیت اسلامی

کتاب فلسفه‌ی تربیت اسلامی نوشته ماجد عرسان كیلانی؛ ترجمه بهروز رفیعی به همراه نقد و اضافاتی از سوی مترجم رتبه شایسته تقدیر گروه علمی ترجمه را در سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه کسب کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 فلسفه تربیت اسلامی
پژوهش پیش رو، كه ترجمه‌ای از كتاب ماجد عرسان كیلانی است در صدد است با تشكیل یك فلسفه‌ی تربیت اسلامی مبتنی بر همكاری پیامبران و دانشمندان - كه در آن ایمان و دانش در راستای دو هدف تداوم نوع بشر و ترقی و تعالی وی با یكدیگر همكاری می‌كنند - و تأمل در بینش‌های قرآن و راهكارهای سنت معتبر و سپس واكاوی آیات الهی در آفاق و انفس، هم راهنما و مقصد حركت تربیتی را مشخص كند و هم ابزارها و وسائل این حركت را فراهم نماید.

بدین منظور، نویسنده، اثر خویش را با بیان اهمیت پژوهش در فلسفه‌ی تربیت اسلامی ‌آغاز می‌کند و بی‌ثباتی مفهوم فلسفه‌ی تربیت در پژوهش‌های غربی و جهانی معاصر را بررسی می‌کند. بخش دوم كتاب به هستی‌شناسی فلسفه‌ی تربیت اسلامی و واكاوی الگوی ارتباط انسان با عناصر پنجگانه‌ی هستی یعنی رابطه‌ی انسان با آفریدگار (رابطه‌ی عبودیت)، رابطه میان انسان و هستی (رابطه‌ی تسخیر)، رابطه‌ی انسان با انسان (رابطه‌ی عدل و احسان)، رابطه‌ی انسان با زندگی (رابطه‌ی ابتلا) و رابطه‌ی انسان با آخرت (رابطه‌ی مسئولیت و پاداش) می‌پردازد.

نویسنده در بخش سوم كتاب به نظریه‌ی شناخت می‌رسد و معنای شناخت و اهمیت آن، منبع شناخت و نقش انسان در آن، ابزارهای شناخت، معرفی اهل معرفت، زبان شناخت، بیان حقیقت و گونه‌های آن را به بحث می‌گذارد.

 بخش بعدی كتاب به بررسی نظریه‌ی ارزش‌ها در تربیت اسلامی اختصاص دارد و ضمن تقسیم‌بندی اسلامی ارزش‌ها به چالش میان نظام‌های ارزشی و پیشرفت انسانی و بحران ارزش‌ها در تربیت جدید و برخی مطالب دیگر پرداخته می‌شود. محقق اثر در بخش پنجم به بررسی طبیعت انسان در تربیت اسلامی اقدام می‌كند و بخش پایانی كتاب را به ذكر نكاتی درباره‌ی فلسفه‌ی ‌تربیت اسلامی و فلسفه‌های تربیتی جدید اختصاص می‌دهد.

فلسفه تربیت اسلامی از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است . 



منبع: خبرگزاری رسمی حوزه