تبیان، دستیار زندگی
‌اگر تجارب قبلی بود در سریال‌های بعدی دوباره تجربه نمی‌كردیم .عبدالله اسكندری اجرای جلوه‌های ویژه گریم در سریال مختارنامه را كمك بسیار خوبی برای سینما و تلویزیون دانست و از این سرمایه‌گذاری به عنوان آزمون و خطا یاد كرد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ثبت تجارب مختارنامه محقق نشد

ثبت تجارب مختارنامه محقق نشد

گفت‌وگو با عبدالله اسكندری:

‌اگر تجارب قبلی بود در سریال‌های بعدی دوباره تجربه نمی‌كردیم

عبدالله اسكندری اجرای جلوه‌های ویژه گریم در سریال مختارنامه را كمك بسیار خوبی برای سینما و تلویزیون دانست و از این سرمایه‌گذاری به عنوان آزمون و خطا یاد كرد.

این طراح و استاد چهره‌پردازی سینما و تلویزیون درباره همكاری با سریال مختارنامه گفت: همكاری با سریال مختارنامه برای من كه سی و پنج سال تخصص‌ام گریم است، فرصت خوبی محسوب می‌شود تا ماسك‌ها و مجسمه‌های جدیدی بسازم. ساخت چنین چیزهایی، به همگان خواهد فهماند كه ما نیز همانند فرنگی‌ها می‌توانیم چنین كارهایی را انجام دهیم.

وی ادامه داد:‌اگر سریال مختارنامه پخش شود، ممكن است خیلی‌ها كه تا به حال به دلیل محدودیت در جلوه‌های ویژه جلوی قلمشان را برای نوشتن چنین قصه‌هایی می‌گرفتند از این پس آزادانه‌تر فكر كنند.

عبدالله اسكندری، در خصوص ثبت تجاربی كه از طریق جلوه‌های ویژه گریم مختارنامه به دست می‌آید، گفت: فرنگی‌ها همیشه كارهایشان را ثبت می‌كنند تا دیگران هم بتوانند استفاده كنند. ثبت این تجارب را باید مراكز فرهنگی بر عهده بگیرد.

ثبت تجارب مختارنامه محقق نشد

با پایان مجموعه مختارنامه این مركز می‌تواند به من مراجعه كند و برایم كلاس بگذارد تا در آن بتوانم برنامه‌سازان تلویزیونی را آموزش دهم.كارهای این چنینی از طریق توضیح به هنرجو منتقل نمی‌شود، بلكه تمامی این ماسك‌ها و مجسمه‌ها باید دوباره بازسازی شوند.

وی هم‌چنین خاطرنشان كرد: برای ثبت كارهایی كه بر روی این ماسك‌ها انجام شده به شخصی نیاز است كه مدام سر كار باشد. مسوولان كه برای بازدید از این سریال می‌آیند می‌توانند یك فیلمبردار بگذارند تا نحوه‌ی ساخت این ماسك‌ها را ضبط كند من بابت این كار هیچ پولی نمی‌خواهم.

اسكندری تصریح كرد:‌ رییس سازمان صدا و سیما نیز پس از بازدید از پشت صحنه مختارنامه پیشنهاد دادند كه این تجارب ثبت و ضبط شود، اما انگار همه وقتی از این احمدآباد مستوفی به اتوبان آزادگان می‌رسند، همه چیز را فراموش می‌كنند.

این طراح گریم یادآور شد: وقتی هنوز در اصل قضیه تردید است و به این فكرمی‌كنند كه سریال تاریخی بسازیم یا سریال ملودرام خانوادگی، نمی‌توان انتظار داشت كه كسی بیاید و شیوه ساخت كارهای تاریخی را ثبت و ضبط كند. مقایسه سریال معمولی با سریال تاریخی سنگین اشتباه است. جامعه به هر دو این سریال‌ها نیاز دارد و هر دو باید ساخته شوند.

به اعتقاد عبدالله اسكندری پس از ساخت هر سریال تاریخی باید چند قدم به جلو برویم.

وی در توضیح این مطلب گفت: ساخت سریال‌هایی مانند امام علی (ع)، امام حسین (ع)، و ولایت عشق، 4-5 سال به طول انجامید. اما در مختارنامه‌هم‌چنان گرفتاریم. این در حالیست كه اگر تجارب سریال‌های قبلی را ثبت و ضبط می‌شد، در سریال‌های بعدی دوباره تجربه نمی‌كردیم بلكه تنها اجرا می‌كردیم. در نتیجه مدت زمان ساخت كمتری می‌شد و پروژه نیز كم هزینه‌تر از آب در می‌آمد.

عبداله اسكندری در ادامه گفت وگو با ایسنا درباره‌ی اغراق در طراحی گریم سریال‌های تاریخی، اظهار كرد: گریم در سریالهای تاریخی نباید اغراق شده باشد بلكه هر چه طبیعی‌تر اجرا شود بهتر است. همواره سعی داریم تا با استفاده از تركیب بندریش و سبیل و غیره ... شخصیت درونی آدم‌ها را هویدا كنیم. در نتیجه آن چه در سریال‌های تاریخی می‌بینیم با زندگی روزمره متفاوت است.

ثبت تجارب مختارنامه محقق نشد

وی در عین حال متذكر شد: چهره آدم‌ها حتی نسبت به چند سال قبل بسیار تغییر كرده است. بنابراین بازسازی این آدم‌ها در فیلم‌ها و سریال‌ها اغراق آمیز به نظر می‌رسد؛ چرا كه مجبوریم آن‌ها را به زمان و تاریخ داستان نزدیك كنیم.

این طراح گریم هم‌چنین با انتقاد از عملكرد برخی گریمورها كه بدون برخورداری از دانش كافی وارد این حوزه می‌شوند، گفت: برخی دوستان به مقوله گریم شناخت كافی ندارند. بنابراین وقتی می‌گوییم فلان شخصیت عرب است، فكر می‌كنند حتما باید در چشمانش سرمه بكشند. در حالی كه چندین نوع عرب وجود دارد و باید دید این شخصیت مذهبی و تاریخی متعلق به كدام شهر است تا بتوان او را به مكان جغرافی كه به آن جا تعلق دارد نزدیك‌تر كرد.

عبداله اسكندری تلفیق جلوه‌های ویژه كامپیوتری و كارهای دستی را مناسب‌ترین شیوه برای طبیعی‌ تر جلوه دادن صحنه‌ها دانست و افزود: مدتی پیش با یكی از بزرگترین كسانی كه مسوولیت اجرای جلوه‌های ویژه را در فرنگ بر عهده دارد، صحبت كردم، ایشان ترجیح می‌داد به جای آن كه از كامپیوتر استفاده كنیم، همه چیز با دست ساخته شود. وقتی علت این امر جویا شدم پاسخ داد روح باورپذیری در جلوه‌های ویژه‌ كامپیوتری پایین می‌آید. به همین دلیل است كه گاه برای گرفتن یك صحنه روزها تلاش می‌كنند، این در حالیست كه از ابتدا می‌توانند از كامپیوتر استفاده كنند. فصل‌های كامپیوتری صددرصد به دلمان نمی‌نشیند. صحنه‌های كامپیوتری باعث تعجب می‌شوند، اما حس واقعی ندارند. در چنین شرایطی ترجیح می‌دهند، گریم زنده را با كارهای كامپیوتری تلفیق كنند.

وی ادامه داد: ممكن بود تا قبل از این كه تلویزیون این همه فیلم‌های روز جهان را پخش نمی‌كرد، تماشاگر همه چیز را باور می‌كرد. اما الان مرد عنكبوتی روی دیوار راه می‌رود و تلویزیون هم آن را پخش می‌كند. پس نتیجه می‌گیریم آگاهی مردم ما نسبت به جلوه‌های ویژه بالا رفته است.

طراح جلوه‌های ویژه گریم در سریال مختارنامه درباره شیوه‌ی كاری خود در این سریال گفت: در این سریال ماسك‌های عجیبی ساخته شده كه تخیلات مختار را به تصویر می‌كشد. این ماسك‌ها تماما با دست ساخته شده‌اند چرا كه آقای میرباقری معتقد است هر چه صحنه طبیعی‌تر باشد، اثر مطلوب‌تری روی مخاطب می‌گذارد برای ساخت رویاهای ذهنی مختار می‌توانستیم از جلوه‌های ویژه استفاده كنیم، اما از همان روز اول قرار شد، كمتر به سراغ جلوه‌های ویژه برویم.

اسكندری در پاسخ به این پرسش ایسنا كه در طراحی ماسك ها از چه اسناد و مداركی بهره گرفته است، یادآور شد: برای ساخت این ماسك‌ها مقداری به نوشته‌های قدیمی رجوع كردیم تا ببینیم برای مثال غول و جن را چگونه تشبیه كرده‌اند یا دیو در شاهنامه چگونه تصویر شده است.

همچنین تحقیق كردم تا ببینیم مردم ما جن را چگونه می‌بینند یا تابلوهای قهوه‌خانه‌یی چه تصویری از دیو و هیولاها ارائه داده‌اند.

وی تاكید كرد: ‌سعی كردم اشباح تصویر شده در رویاهای مختار به هیچ وجه فرنگی نباشد و باورهای مردم خودمان در این كار لحاظ شود.

مطالب مرتبط:

همكاری «مختارنامه» با دیگر تولیدات سینمایی و تلویزیونی

"مختارنامه" به ورامین می‌رود

«مختارنامه» دوباره جلوی دوربین رفت

گزارش پشت صحنه‌ مختارنامه به كارگردانی میرباقری

گزارش تصویری پشت صحنه سریال مختارنامه

دردسرهای گریم حاکم اهواز در مختارنامه