تبیان، دستیار زندگی

صورت فلکی ماهی جنوبی (PsA)

صورت فلکی ماهی جنوبی یا حوت (Piscis Australis) یکی از صورت های فلکی نیمکره شمالی آسمان است. زمان رسیدن به نصف النهار ۱۸ مهر و مساحت آن ۲۴۵ درجه مربع می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
صورت فلکی ماهی جنوبی (psa)
صورت فلکی ماهی جنوبی از دوران کلاسیک یونانی و رومی شناخته شده بود ولی به نظر می رسد. حوت جنوبی در اکثر اوقات به شکل یک ماهی در آسمان دیده می شود که انگار مشغول نوشیدن آب از نهری است که از کوزه در دست صورت فلکی دلو، که در شمال آن قرار گرفته، جاری می شود. این صورت فلکی را در جنوب صورت های فلکی دلو و جدی می توان به سادگی تشخیص داد. بجز ستاره فم الحوت بقیه ستاره های حوت جنوبی فقط از قدر چهارم هستند.

ستاره ها
ستاره ها این صورت فلکی دارای یک ستاره قدر اول به نام فم‌الحوت است که باعث می‌گردد این صورت فلکی را در جنوب صورتهای فلکی دلو و جدی بتوان به سادگی تشخیص داد. بقیه ستاره های حوت جنوبی فقط از قدر چهارم هستند. آلفای حوت جنوبی به نام فم‌الحوت است که از لغت عربی آن به معنای دهان ماهی گرفته شده است. طیف آن از نوع A3 V و قدر آن ۲ است. فم‌الحوت تنها ستاره قدر اول در این قسمت از آسمان می‌باشد؛ لذا پیدا کردنش کار ساده‌ای است. فاصله‌ی آن تا ما ۲۲ سال نوری برآورد می‌گردد؛ لذا یکی از ستارگان نزدیک به منظومه شمسی محسوب می‌شود.

اجرام عمقی آسمان
در این صورت فلکی هیچ جرمی که به سادگی قابل مشاهده شود وجود ندارد.
صورت فلکی ماهی جنوبی (psa)
در افسانه
بنابر افسانه های یونانی، زمانی که تیفون غول شروع به نابودی ایزدان قدیمی تیتان می کندایزد بانو آفرودیت که سمبل عشق و شهوت بود به همراه پسرش ارس، برای نجات از چنگال هیولای وحشی فرار می کنند و در انبوه نیزارها در نزدیکی رود فرات مخفی می شوند. در این قسمت دو روایت متفاوت وجود دارد: یکی این که آن دو به درون فرات رفتند و به ماهی تبدیل شدند و سپس شناکنان با دم های به هم گره خورده گریخته اند. گفته شده است آفرودیت از بیم این که مبادا او و فرزندش یکدیگر را گم کنند دم هایشان را با ریسمانی به هم گره زد. در آسمان نیز این دو ماهی اغلب با هم دیده می شدند، به همراه یک ریسمان باریک، برای این که مطمئن باشند هیچ کدامشان دیگری را گم نمی کند.


منبع: http://bigbangpage.com