تبیان، دستیار زندگی
معاون سلامت وزارت بهداشت اعلام كرد: سه‌شنبه 8 خرداد همزمان با چهارمین روز از هفته بدون دخانیات، با كمك نیروی انتظامی تهران بزرگ، قلیان ها از اماكن عمومی، مراكز تهیه و توزیع مواد غذایی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جمع آوری قلیان‌ها از اماكن عمومی

معاون سلامت وزارت بهداشت اعلام كرد: سه‌شنبه 8 خرداد همزمان با چهارمین روز از هفته بدون دخانیات، با كمك نیروی انتظامی تهران بزرگ، قلیان ها از اماكن عمومی، مراكز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماكن گردشگری دربند و سربند شهر تهران جمع آوری می‌شوند.

انواع قلیان

به گزارش خبرگزاری ایسنا دكتر سید موید علویان در یك نشست مطبوعاتی با اعلام این خبر گفت:‌ "معضل استعمال دخانیات با این گونه حركات به تنهایی حل نمی‌شود و نیازمند فرهنگسازی و توانمند كردن عموم هستیم."

وی با اشاره به وجود 10 میلیون فرد سیگاری در كشور، ادامه داد: "سن نخستین تجربه سیگار در كشور كاهش یافته است به نحوی كه بررسی ها نشان می‌دهد سن شروع استعمال دخانیات در كشور 14 تا 25 سالگی است. بنابراین ناگزیر هستیم تلاش ها را از این گروه سنی آغاز كنیم".

علویان به پدیده استنشاق تحمیلی دود سیگار اشاره كرد و یادآور شد: "استعمال دخانیات در فضاهای بسته و محیط كار برای اطرافیان به ویژه زنان باردار و كودكان منجر به بروز حملات آسمی و افزایش خطر سرطان می‌شود."

وی با اشاره به تصویب قانون جامع كنترل و مبارزه‌ ملی دخانیات در مورخ دهم مهرماه 85 در كشور گفت: "این قانون در یازدهم آذرماه 85 ابلاغ شد.

در راستای تصویب قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات، آیین نامه اجرایی آن نیز تهیه و برای تصویب تقدیم هیات دولت شد تا پشتوانه اجرایی برای این قانون باشد كه ظرف كمتر از یك ماه برای اجرا ابلاغ می‌شود."

علویان با تأكید بر این كه نتایج مطالعات جهانی حاكی از تأثیرگذاری اعمال محدودیت در كاهش و كنترل میزان استعمال دخانیات است، گفت: " محدود سازی و اعمال قوانین تنبیهی، از جمله ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر 18 سال در این راستا كار ساز است."

علویان گفت: "به استناد ماده 13 قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات، كاركنان دولت حق استعمال دخانیات در محل کار را ندارند و این امر بایستی به كلیه وزارتخانه‌ها تسری یابد."

معاون سلامت وزارت بهداشت در ادامه از حذف كامل قلیان در 10 استان كشور خبر داد و گفت:‌ "فردا (سه‌شنبه 8 خرداد) نیز شهر تهران از وجود قلیان‌ها پاك می‌شود."

*مطالب مرتبط :

هر پُك قلیان، یك لیتر دود سمی

قلیان از سیگار بدتر است

قلیان و بوی بد دهان

پایان اداهای روشنفکرانه در کافه ها

سیگار و سینما؛ سانسور برای سلامت

وقتی سیگاركشیدن تفریح می‌شود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.