تبیان، دستیار زندگی

کتاب «ریاضیات خلاق» منتشر شد

کتاب «ریاضیات خلاق: ترکیبیات و جبر» تالیف «افشین بهمرام» منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتاب «ریاضیات خلاق

در این کتاب سعی شده با ارائه مسائل خلاقانه ریاضی، به خلاق‌تر شدن ذهن مخاطب کمک شود. ساختار کتاب به این صورت است که در هر فصل، ابتدا یک ایده حل مسئله، آموزش داده می‌شود و سپس چندین مسئله به کمک آن ایده حل می‌شوند و در آخر فصل، تمرین‌های متنوعی از نمونه سوالات مسابقات ریاضی ایران و جهان مطرح خواهند شد.

در جست‌وجوی الگو، نخستین گام در شمارش، تکنیک محاسبه مجموع عددها (روش گاوس)، اصل ضرب، اصل جمع و متمم، شمارش مسیرها، شمارش مجموعه‌ها، تجزِیه عددها و شمارش مقسوم علیه‌ها، شمارش مربع‌ها و مستطیل‌ها، فاکتوریل، جایگشت و چیدن اشیا، ترکیب و احتمال، اتحادهای جبری، چندجمله‌ای‌ها و دوجمله‌ای خیام-نیوتن و تکنینک‌های متنوع جبری، ۱۵ فصل این کتاب را تشکیل می‌دهند.

پشت جلد این کتاب آمده است: «ریاضیات چشمه جوشان خلاقیت، نوآوری و تقویت ذهن است. در کتاب ریاضیات خلاق، روش‌ها و ترفندهای حل مسائل خلاقانه ریاضی به صورت خیلی روان و مفهومی آموزش داده شده‌اند. سپس چندین مسئله به کمک همان ایده‌ها حل شده است و نیز در آخر هر فصل، تمرین‌های متنوعی از سؤالات مسابقات ریاضی ایران و جهان آمده است. به همین دلیل، این کتاب منبع مناسبی برای دانش‌آموزان پایه‌های ششم تا دهم است که علاقه‌مند به حل مسئله‌های ریاضی مانند مسئله‌های ریاضیات کانگورو، آزمون IMC، تورنمنت شهرها، المپیادهای ریاضی نوجوانان، آزمون‌های ورودی مدارس برتر و... هستند. مطالعه این کتاب به دانش‌آموزان دوره متوسطه اول که می‌خواهند خود را برای شرکت در المپیادهای ریاضی و کامپیوتر آماده کنند، توصیه می‌شود».

کتاب «ریاضیات خلاق: ترکیبیات و جبر» نوشته افشین بهمرام در ۲۵۴ صفحه با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۸ هزار تومان از سوی انتشارات فاطمی منتشر و روانه کتابفروشی‌ها شده است.

منبع: مهر