تبیان، دستیار زندگی

موسوعة الشهید الثانی

موسوعة الشهید الثانی، نخستین اثری جامع از تألیف‌ها و تحقیق‌های شهید ثانی است که در مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به صورتى بدیع و دقیق و طبق آخرین روش‏های تحقیق و تصحیح، احیا و منتشر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 موسوعة الشهید الثانی
موسوعة الشهید الثانی به همت مرکز احیای آثاراسلامی  وابسته به پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی درهمایش شانزدهم کتاب سال حوزه به عنوان اثربرگزیده انتخاب شد.

شهید ثانی، زین الدین‌بن علیّ‌بن أحمد الشامی (م 965 ق) از عالمان و دانشمندان كم‏نظیر شیعه به شمار مى‏رود. آثار و تألیفات گرانسنگ بسیارى در علوم و فنون مختلف اسلامى از او به یادگار مانده است كه علما و دانشمندان همواره از آنها استفاده‌های فراوان برده‌اند. برخی آثار شهید ثانی سالیان درازی است که در حوزه‏هاى علمیّه متداول بوده و همچنان تدریس می‌شود.

موسوعة الشهید الثانی، نخستین اثری جامع از تألیف‌ها و تحقیق‌های شهید ثانی است که در مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به صورتى بدیع و دقیق و طبق آخرین روش‏های تحقیق و تصحیح، احیا و منتشر شده است. این مجموعه مشتمل بر 55 عنوان از آثار شهید ثانی است كه در قالب موسوعه‌ای 30 جلدی به انضمام یک جلد شرح حال شهید ثانی با نام المدخل انتشار یافته است.

آثار شهید در این موسوعه، بر اساس اهمیّت موضوع و جایگاه هر اثر، ترتیب و تنظیم شده است. برخى آثار به دلیل کثرت حجم، در دو جلد یا بیشتر فراهم آمده‌اند؛ همچنان‌که كتاب مسالك الأفهام 12 جلد از موسوعه را به خود اختصاص داده است یا الروضة البهیّة فی شرح اللمعة الدمشقیّة در چهار جلد از این مجموعه آمده است؛ اما برخى كتاب‌ها و رسائل شهید ثانی به دلیل قلت حجم آنها، تنها در یک جلد موسوعه جا داده شده‌اند؛ مانند جلد سوم که 24 اثر و جلد چهارم که 13 اثر از تألیف‌های شهید را در خود جای داده‌اند. 

از مجموع این 30 جلد، دو جلد 29 و 30 به فهارس فنی این موسوعه اختصاص یافته است.



منبع: خبرگزاری رسمی حوزه