تبیان، دستیار زندگی

دانش تفسیردر سنت یهودی-مسیحی

کتاب دانش تفسیردرسنت یهودی-مسیحی اثرحجت الاسلام علی نجفی نژاد درگروه علمی ترجمه درهمایش شانزدهم کتاب سال حوزه به عنوان اثرشایسته تحسین انتخاب شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 دانش تفسیردر سنت یهودی-مسیحی
این کتاب، در چهار بخش، به معرفی جامعی از تاریخچه، مکاتب و روش­های تفسیریِ کتاب مقدّس از آغاز پیدایش تا عصر حاضر پرداخته است.

بخش اول این اثر که به «تاریخ تفسیر» اختصاص دارد، مکاتب بزرگ تفسیری در طول تاریخ پیدایش کتاب مقدس را معرفی و ویژگی­­های هرکدام را برشمرده است. همچنین شخصیّت­های برجستۀ هر مکتب را نشان داده و روش تفسیری آنان را بررسی کرده است. به باور نویسنده، این بخش، خواننده را کمک خواهد کرد که شناخت جامع و کاملی از روند تحوّلات طی‌شده در فرایند تفسیر کتاب مقدّس، به دست آورد.

 بخش دوم کتاب به مباحثی در بارۀ «قواعد تفسیر کتاب مقدس» پرداخته است؛ از جمله: شناخت کتاب مقدس، ویژگی­های زبان‌شناختی و دستوری کتاب مقدس، پیشینه و زمینه­های فرهنگی ـ تاریخی پیدایش کتاب مقدس.

 عنوان بخش سوم کتاب «شیوه­ها و روش­های تفسیر کتاب مقدس» است. در این بخش، به بیان برخی از ویژگی­های کتاب مقدس مانند نوشته­های شعری، پیش­گویی­ها، مثَل­ها، مکاشفات، نماد و عمل­­های نمادین پرداخته می‌شود. نویسنده در ادامۀ این بخش، چیستی و چگونگی روش­های خاصی را که در تفسیر کتاب مقدس به کار برده شده است، به صورت مفصل بیان می‌کند.

وی در آخرین بخش کتاب که «گام­های عملی» نام دارد، نکاتی را برای کاربردی نمودن تفسیر ارائه کرده و با بیان اینکه مفسّر چگونه می­تواند مفسّر حقیقی کلمة خدا باشد، صلاحیت­ها و ویژگی­های مفسّر را شرح داده است.

 

منبع: خبرگزاری رسمی حوزه